بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/18
شماره 2463 - تاریخ 1403/02/18
آخرین اخبار
"لامرد" مستعد ایجاد پارک های شیمی معدنی است
نقش آفرینی روابط عمومی ها در ارتقای جایگاه معدن در میان عموم جامعه
ایمیدرو زیرساخت های توسعه صادرات را فراهم کرده است
هماهنگی برای اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در منطقه 13
اجرای طرح شهردار مدرسه تا برگزاری جشن های روز کارگر و معلم در محلات
مسئولیت شهرداران مدارس تا شعاع ۵۰۰ متری مدرسه
مانور های آموزشی ایمنی مدارس در مقابل زلزله در منطقه ۱۵، آغاز شد
اجرای طرح نوماند در مدارس منطقه ۱۵
برگزاری کلاس آموزشی ۱۳۷ پلاس برای شهروندان در سرای محله سازمان برنامه شمالی
نصب و تعمیر بیش از پنج هزار و ۸۰۰ عدد تجهیزات و المان های ترافیکی در منطقه ۲۱
برگزاری هفتادمین جلسه ملاقات مردمی شهردار منطقه ۴ با شهروندان
۱۰ هزار متر از انهار قدیمی منطقه ۴ جمع آوری و بهسازی شد
نظارت ستادی سازمان بازسی شهرداری تهران از منطقه ۳
اجرای 18 هزار متر خط کشی محوری در معابر منطقه 17
اجرای طرح واکاری فضای سبز دیواره بزرگراه یادگار امام (ره)
رسیدگی شهردار منطقه به مشکلات و درخواست های شهروندان
رنک آمیزی ۱۸ هزار متر طول علائم افقی ترافیکی
استقرار کارگران خدمات شهری در معابر محدوده ناحیه شش منطقه۲۲
لایروبی، پاکسازی ۸ هزار متر طول مسیل کن و قوری چای در منطقه ۲۱
قیمت حبوبات کاهشی می‌شود
اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان/ مردان ایران در رده چهارم، زنان هشتم
فولاد مباركه؛ دارنده كامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
فولاد مباركه؛ دارنده كامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
فولاد مباركه؛ دارنده كامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
اهداف فولاد مباركه در زمینه كاهش حوادث بسیار متعالی است
اهداف فولاد مباركه در زمینه كاهش حوادث بسیار متعالی است
شاخص اقتصادی « آمادگی آینده» (future Readiness Index)
شاخص اقتصادی « آمادگی آینده» (future Readiness Index)
فعالیت ششمین نمایشگاه توانمند‌ی های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) پایان یافت
فعالیت ششمین نمایشگاه توانمند‌ی های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) پایان یافت
اولویت شرکت فولاد خوزستان، تامین مواد اولیه از داخل کشور است
اولویت شرکت فولاد خوزستان، تامین مواد اولیه از داخل کشور است
آیا توان فکری انسان، اوت نامبر می شود؟
آیا توان فکری انسان، اوت نامبر می شود؟
آیا توان فکری انسان، اوت نامبر می شود؟
کسب مقام معلم سرآمد در استان اصفهان توسط ۳ نفر از آموزگاران پر تلاش موسسه آموزشی پالایش نفت اصفهان
کسب مقام معلم سرآمد در استان اصفهان توسط ۳ نفر از آموزگاران پر تلاش موسسه آموزشی پالایش نفت اصفهان
سهم 30 درصدی بیمه نامه های درمان در سبد پرتفوی صنعت بیمه
سهم 30 درصدی بیمه نامه های درمان در سبد پرتفوی صنعت بیمه
حضور بیمه ملت، توانگرترین شرکت بیمه کشور در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی تهران
حضور بیمه ملت، توانگرترین شرکت بیمه کشور در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی تهران
تسهیلات جدید ترابانک پاسارگاد؛ ارائه طرح "پیش ‌درآمد" با هدف توانمندی‌سازی مالی
تسهیلات جدید ترابانک پاسارگاد؛ ارائه طرح "پیش ‌درآمد" با هدف توانمندی‌سازی مالی
رونمایی از سامانه «ویترین شعبه» در بانک توسعه صادرات ایران
رونمایی از سامانه «ویترین شعبه» در بانک توسعه صادرات ایران
هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد
هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد
حضور فعال بانک سامان در نمایشگاه صنعت پخش ایران
حضور فعال بانک سامان در نمایشگاه صنعت پخش ایران
مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است
مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است
اطلاعیه بانک سرمایه در خصوص قطعی برق شعبه ماهشهر
اطلاعیه بانک سرمایه در خصوص قطعی برق شعبه ماهشهر
شانه به شانه پرچمداران
محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفت.
مسئولان، کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبری دیدار می‌کنند
رنگ آمیزی المان های بوستانی انجام می شود
۴۲ هزار متر مربع روکش مکانیزه و دستی آسفالت در منطقه ۱۶
تقدیر شهردار ناحیه۵ از معلمان مرکز جامع سنجش آموزش توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی
فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان در منطقه 19 سبزتر می شود
5 هزار متر از جداول و المان های شهری منطقه 19 در طرح «الگوی خدمت» رنگ آمیزی شد
اجرای عملیات خط‌کشی بلوک عابر پیاده و سرعتکاه در 80 نقطه از معابر منطقه 19
بهره مندی شهروندان منطقه ۱۹ از ۲۳ تور «سلامت گشت» در هفته سلامت
تبدیل پله پل عابر پیاده به رمپ در بزرگراه شهید نجفی رستگار منطقه ۱۵
تشکیل گروه های جدید دوام دانش آموزی و محلات در منطقه ۱۵
برگزاری ۲۵ ویژه برنامه نکوداشت مناسبت های ملی، مذهبی و هنری در منطقه ۲۱
شست و شوی بیش از ۲۰۰ دور مخازن زباله با خودروی مکانیزه و سیستم مجهز به فشار آب در منطقه ۲۱
کد خبر: 102215 | تاریخ : ۱۳۹۶/۸/۱ - 21:08
کرایه تاکسی را با کارت مترو پرداخت کنید

کرایه تاکسی را با کارت مترو پرداخت کنید

بلیت‌های اعتباری که در مترو و اتوبوس های تندرو (BRT) استفاده می شود، در یک طرح آزمایشی به سامانه تاکسی‌رانی متصل شده‌اند.

نوآوران آنلاین-

اگر سال‌های قبل صحبت‌ از کارت‌هایی می‌شد که بتوان با آنها از تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرد، کمی دور از ذهن بود، اما این روزها در راستای شعار دولت الکترونیک و اهداف شهر هوشمند این مهم ممکن شده است؛ به طوری که برخی از تاکسی‌ها، دستگاه‌های خودپردازی را بر روی داشبورد خودرویشان نصب کرده‌اند که قابلیت دریافت وجه از کارت‌های بانک و بلیت‌های اعتباری را دارد. یعنی پس از مشخص شدن هزینه سفر بر روی این دستگاه‌ها تنها با قرار دادن کارت های اعتباری بر روی آن یا کشیدن کارت‌های بانکی، پرداخت انجام می‌شود.

این اقدام که چندماهی است توسط سازمان تاکسیرانی شهر تهران به صورت پایلوت انجام شده رضایت توأمان مسافران و تاکسیرانان را در پی داشته است به طوری که یکی از تاکسیرانان می‌گوید: اینکه سازمان تاکسیرانی این دستگاه‌های کارت خوان را در اختیار رانندگان قرار داده کار خوبی بوده چرا که بسیاری از مشکلات رانندگان در گرفتن پول و پس دادن باقی آن حل شده‌ است. از طرفی مسافران هم از این موضوع راضی هستند و از اینکه این دستگاه‌ها را در تاکسی‌هایمان نصب کرده‌ایم استقبال می‌کنند. نحوه کار این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که بعد از انجام تراکنش با کارت‌های بانکی و بلیت‌های اعتباری، وجه دریافتی بعد از چندین ساعت به حساب ما ریخته می‌شود.

البته این اقدام آزمایشی سازمان تاکسیرانی رضایت مسافران را نیز درپی داشته و مسافران معتقدند اگر این طرح فراگیر شده و تمام تاکسی‌ها مجهز به این دستگاه‌ شوند تحول خوبی در سیستم حمل و نقل عمومی رخ خواهد داد، زیرا در این صورت با یک بلیت اعتباری می‌توان از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد و حتی استرس نداشتن پول خرد را هم نخواهیم داشت.

در روزگاری که پول نقد در دست مردم کم است و بیشتر فعالیت‌ها روزانه با کارت‌های بانکی انجام می‌شود، مجهز شدن تاکسی‌ها به این دستگاه‌ها اقدام بسیار مثبتی است.

یکی از مسافران در این رابطه می‌گوید: از دغدغه‌های اصلی من موقع تاکسی سوار شدن همراه داشتن پول نقد است، زیرا پول نقد کمتر در کیفم می‌گذارم و بیشتر کارهایم رابا کارت بانکی انجام می‌دهم. برای همین به نظرم اگر این کار برای تمام تاکسی‌ها انجام شود می‌تواند برای من و امثال من که بیشتر کارهای روزانه خود را صرفا با کارت انجام می‌دهیم، بسیار مفید باشد.

در این میان مرتضی ضامنی، سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری توضیح می‌دهد: این طرح بیشتر توسط سازمان تاکسیرانی تهران در حال انجام و پیگیری است اما به صورت کلی و کشوری کارگروه فنی توسط اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری ایجاد شده است و در این کمیته فنی بانک‌های عامل فعال در این حوزه که دستگاه‌های پز متناسب با کارکرد تاکسی ارائه می‌دهند، در حال بررسی هستند تا درنهایت به مدلی برسیم که در سطح کشور قابلیت اجرایی داشته و شاخص مند باشد. زیرا این موضوع گردش مالی را در بر دارد و کسانی که دستگاهای پز را ارائه‌ می‌دهند نباید بابت آن پولی دریافت کنند ضمن اینکه این پول بایستی به صورت لحظه‌ای و آنلاین به حساب راننده واریز شود و خواب پول نیز مطرح نباشد کما اینکه راننده باید کند با این اتقاق یک امتیاز مثبت برای او لحاظ و کارش کمتر شده است.

وی با اعتقاد به اینکه اگر این پیشرفت‌ها حاصل شود به کارگرفتن دستگاه‌های پز و خودپرداز در تاکسی ها در سراسرکشور قابلیت اجرایی دارد، می‌گوید: این موارد را در دستور کار کارگروه فنی مربوطه قرار داده‌ایم و امیدوارم تا قبل از سال به جمع‌بندی رسیده ومدلی ارائه دهیم .همچنین سازمان تاکسیرانی در تهران و چند کلان‌شهر این طرح را به صورت پایلوت اجرا کرده است و براساس این نتایج و تجارب به دست آمده، در حال مذاکره با مجموعه‌های بزرگ پرداخت الکترونیک هستیم تا شرایط مناسبی را ایجاد کنیم.

ضامنی این اقدام سازمان تاکسیرانی را به عنوان تجربه‌ای می‌داند و تصریح می‌کند: این اقدام سازمان تاکسیرانی تهران تجربه ‌ای برای ما بوده که با بهره‌گیری از این تجارب و کمیته فنی به ارائه بسته‌ای کاربردی و کارساز بپردازیم که در نهایت به شهرهای دیگر هم ارائه داده می‌شود تا شهرها نیز در جاهای مختلف از آن استفاده‌ کنند. این طرح چندماهی می‌شود که در تهران فعال شده است و امیدواریم که خروجی خوبی داشته باشد.

کیومرث حبیبی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه شهری نیز معتقد است شهر هوشمند(SMART CITY) شهری است که برپایه الکترونیک، فناوری و داده‌های دیجیتال بنا شده است و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا این اقدام سازمان تاکسیرانی در راستای رسیدن به اهداف شهر هوشمنداست، می‌گوید: تعاریف مختلفی برای شهر هوشمند وجود دارد.اما از هر منظری که به شهر هوشمند نگاه کنیم با یک مخرج مشترک "فناوری اطلاعات "و "الکترونیک" روبه رو خواهیم شد.در حقیقت در اینجا اطلاعات از شکل آنالوگ مثل کاغذها و پول‌های دستی به دیجیتال و کدهای رقومی تبدیل می‌شوند.

وی در ادامه بیان می‌کند: از مزایای شهر هوشمند و تبدیل شدن اطلاعات از آنالوگ به دیجیتال است و می توان به این موضوع اشاره کرد که افراد می‌توانند از طریق شبکه‌های مجازی بر پایه اینترنت با افرادی که از آنها دور هستند ارتباط برقرار کنند. در حقیقت دنیای فناوری اطلاعات که شهرها نیز مهمترین بستر و تجلی‌گاه آنها هستند در کنار مزایای بسیار معایبی نیز دارد که از معایب آن می توان به از بین رفتن ارتباطات چهره به چهره و کاهش تعاملات اجتماعی اشاره کرد که این امر نقطه ضعف شهرهای هوشمند است.

حبیبی گسترش کارت‌های اعتباری و کمترشدن پول فیزیکی را امری مثبت‌ در شهر هوشمند می داند ومی افزاید: با یک کارت اعتباری می‌توانیدتمام دنیا را بگردید،خرید کنید و اطمینان داشته باشید که درکمترین زمان ممکن نقل و انتقال پول مابین شما وسرویس دهندگان و به صورت متقابل نیز فراهم شده است. همچنین باتوجه به اینکه در شهرسازی به دنبال کمتر کردن حرکت‌های زائد درون شهری هستیم این کارت‌ها می‌توانند کمک بزرگی در این زمینه باشند. یعنی با یکبار شارژ کارت در وقت و هزینه صرفه‌جویی بسیاری خواهد شد. همچنین امکان دخل و تصرف شخصی در هزینه سرویس‌ها نیز وجود ندارد به طوری که مسافر براساس مسافت و زمان طی شده، هزینه سفر را می‌پردازد یعنی مانند اتفاقی که امروزه در خصوص مترو و طول استفاده شده از شبکه شاهد آن هستیم.

این استاد دانشگاه معتقد است اگر این طرح فراگیر شود امکان دخل و تصرف در هزینه‌های مسافر و حتی رانندگان تاکسی کم می شود زیرا ناظر سومی وجود دارد که بر وجه دریافتی از مسافر، ورود و خروج پول و مبدا و مقصد آن اشراف خواهد داشت که این امر فواید بسیاری دارد. در حقیقت وی مجهز شدن تاکسی‌ها به دستگاه‌های کارتخوان را گامی مثبت در راستای رسیدن به اهداف شهر هوشمند است.

اگرچه سازمان تاکسیرانی دستگاه های کارتخوانی که قابلیت خواندن کارت‌های بانکی و بلیت‌های اعتباری را دارند به صورت پایلوت در اختیار برخی از تاکسی‌ها قرار داده است اما اگر این طرح فراگیر شود و تمام تاکسی‌های موجود در کشور مجهز به این دستگاه‌ شوند تحول عظیمی در نظام حمل‌ونقلی کشور ایجاد خواهد شد تا بتوان با یک کارت از تمام وسایل حمل ‌ونقل عمومی استفاده کرد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.