بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/26
شماره 2469 - تاریخ 1403/02/26
آخرین اخبار
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
کد خبر: 151793 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - 12:14
 ریشه های کشف حجاب خیابان انقلاب

ریشه های کشف حجاب خیابان انقلاب

از آن تاریخ؛ جمهوری اسلامی هر کاری که می توانست درباره حجاب و مقابله با بی حجابی انجام دهد را انجام داد. از برخورد سخت و انتظامی تا آگاهی بخشی، زیبانمایی، تسهیل زیر ساخت ها، سالم سازی محیط و حتی یک نظام جرم انگاری پیچیده و بسیار جزیی در سال 69 با امضای عبدالله نوری! که حتی دکمه لباس ها را هم در بر می گرفت.

نوآوران آنلاین- اشتباه راهبردی جمهوری اسلامی در سیاست های ترویج حجاب و ممنوعیت بی حجابی، این بوده است که امکانی برای انتخاب حجاب از سوی خود فرد را به طور کامل در سیاست ها نادیده گرفته است.

نتیجه طبیعی چنین سیاستی این است که انتخاب حجاب به جای آن که مبتنی بر آگاهی فردی، رشد و شناخت عقلانی و گزینش فردی باشد، تحت تاثیر فضای اجتماعی و هنجارهای بیرونی است. در نتیجه با تغییر فضای اجتماعی و جهت گیری فشارهای اجتماعی به آسانی حجاب فرد از دست می رود.

تمام آن چیزی که جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب درباره حجاب می خواست، ممنوعیت حضور زنان بی حجاب و یا به تعبیر امام زنان لختی! در ادارات دولتی بود. چند روز بعد از سخنرانی امام، در خیابان های تهران! میان مردم و زنان بی حجاب درگیری ایجاد شد.! امام با شدت تمام نسبت به این رفتارها واکنش نشان داد اما با فشار افکار عمومی سرانجام در سال 60، قانون ممنوعیت عمومی بی حجابی در مجلس! به تصویب رسید.

دیکتاتوری اکثریت و ضرورت همراهی با نظر مردم ! مهم ترین عامل این تصمیم توسط نمایندگان ملت بود.!

از آن تاریخ؛ جمهوری اسلامی هر کاری که می توانست درباره حجاب و مقابله با بی حجابی انجام دهد را انجام داد. از برخورد سخت و انتظامی تا آگاهی بخشی، زیبانمایی، تسهیل زیر ساخت ها، سالم سازی محیط و حتی یک نظام جرم انگاری پیچیده و بسیار جزیی در سال 69 با امضای عبدالله نوری! که حتی دکمه لباس ها را هم در بر می گرفت.

حاصل همه این تلاش ها، تقریبا هیچ بوده است! بن بست سیاستی توصیفی که برای چنین وضعیت های به کار می رود. نه راه پس وجود دارد و نه راه پیش!

آچمز شدن سیاست ها، امکان هر گونه کنشی را از نیروهای موثر بر موضوع می گیرد و وضعیت به صورت کج دار و مریض ادامه پیدا می کند. سیاست تغافل به کار گرفته می شود تا شاید از این ستون به آن ستون فرجی شود. در چنین شرایطی تنها حضور یک نیرو و متغیر بیرونی است که می تواند صحنه را به نفع یکی از نیروهای حاضر در میدان تغییر دهد.

در مساله حجاب در حال حاضر سه نیروی اصلی در جامعه وجود دارد. نیروی اول محجبه ها هستند که جمعیت آن ها 35 تا 45 درصد در جامعه تخمین زده می شود. مهم ترین ویژگی این گروه در حال حاضر مقاومت آگاهانه و انتخاب آزادانه حجاب در بخش عمده آنهاست که ظرفیت فعالیت مردمی قابل توجه و با انگیزه ای در این زمینه محسوب می شوند هر چند حضور بسیار اندک رسانه ای و حتی حضور در خیابان، موجب می شود آنها را بیشتر شبیه به یک اقلیت خاموش کرده است.

نیروی دوم، محجبه های عرفی! یا بدحجاب های معتدل هستند که در حال حاضر اکثریت عددی را در جامعه دارند و در برآوردهای مختلف  45 تا 55 درصد تخمین زده می شوند. مهم ترین ویژگی این گروه غیر گفتمانی و غیر سیاسی بودن رفتارهای پوششی آنها و به اصطلاح خاکستری بودن آنهاست که باعث شده است دو نیروی دیگر تلاش کنند از آنها برای گفتارهای خود، یار گیری کنند.

نیروی سوم جمعیت بدحجاب های افراطی و یا بی حجاب های پنهان هستند که جمعیت آنها 5 تا 15 درصد تخمین زده می شود. مهم ترین ویژگی این گروه حضور بسیار فعال رسانه ای، حمایت شدن از سوی سلبریتی ها و جریان رسانه ای بین المللی است. علی رغم جمعیت اندک، صدایشان بسیار بلند است و دسترسی های زیادی نیز به بخشی از بدنه سیاسی کشور دارند. نا امیدی و پشیمانی بسیاری از چهره های سیاسی در مساله حجاب نیز کاملا به سود آن هاست.  اقلیت 1 تا 3 در صدی آنها در سال های دهه 60 به اقلیت 5 تا 15 درصدی در دهه 90 رسیده و یک گروه 50 درصدی بدحجابی معتدل نیز در  کنار آنها ایجاد شده است.

روندها نشان می دهند در مساله حجاب، جریان تحولات به نفع نیروی سوم پیش می رود و تغییرات نگرشی نسل های پیشین به همراه تغییرات نسلی نیز به تحولات روند پرشتاب تری داده است.

همین مساله باعث دشوار شدن تغییر سیاست ها و راهبردها شده و موقعیت تدافعی و واکنشی را در سیاست های حجاب تشدید کرده است که این نوع واکنش ها خود به صورت مضاعفی باعث یارگیری هر چه بیشتر نیروی سوم از طیف خاکستری و تضعیف جریان محجبه ها می شود.

پرهیز از شوک درمانی و ایجاد تحول سیاستی خاموش و پنهان در بازه زمانی میان مدت، شاید بتواند راهی برای عبور سالم از این مخمصه سیاستی باشد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.