تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/04/03
شماره 1043 - تاریخ 1397/04/03
آخرین اخبار
هنگام خشم خود را خنک کنید!
اجرای طرح آزمایشی ارائه دفترچه بیمه تامین اجتماعی بصورت غیرحضوری در شهر تهران
پرايد محبوب ترين خودروي اقتصادي ايراني در كشور سوريه
آمریکا جنگ اقتصادی را شروع کرده است/ تفکیک وزارتخانه‌ها برای مقابله با توطئه‌هاست
خودکشی یک زن در ماهشهر
هشدار گمرک به واردکنندگان تلفن همراه مسافری و تجاری
فیلم کوپه دختر و پسر در همه کوپه ها پخش شد!
تمام بلیت‌های بازی ایران - پرتغال فروخته شد
طلاق در روز عروسی به خاطر ریش داشتن عروس
جسد مرموز ۳ دختر نوجوان در سد خاکی چهکند خراسان جنوبی !
نقشه شوم دختر دانشجو لو رفت+ عکس
وقتی عکسم برای ناصر فرستادم او ...
قتل خواننده معروف ترک در کلوب+ عکس
دسترسی آزاد به اطلاعات مانع از رانت می شود
بخشش حکم اعدام شکارچی خرگوش
توزیع ۹میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار ارز در کشور
اطلاعیه بیمه ایران درخصوص پرداخت غرامت حادثه دیدگان سانحه هواپیمای تهران-یاسوج
هدف اصلی برجام محقق شده است
طلا گران می‌شود یا ارزان؟
با ارزش‌ترین بازیکن تیم‌های جام جهانی ۲۰۱۸+ عکس
زن شیاد در اینستاگرام برای مردم مازندران جن احضار می کرد و 2 میلیون می گرفت
رشد طلاق متوقف شد
مرد ۴۹ ساله سیرجانی در باغ کشاورزی خود ناپدید شد
دستگیری 10 توزیع کننده مواد مخدر در مراغه
برقی کردنBRT، کم هزینه‌تر از تراموا است
کشف ۳ تُن شمش مس در گمرک
توسعه پایدار در سواحل و پیگیری حل مشکلات بنادر کوچک در دستور کار سازمان بنادر/اختصاص تسهیلات برای بنادر کوچک استان خوزستان
سفر فرمانده مرزبانی به افغانستان برای پیگیری حمله به مرزبانان ایرانی
لبخند یک محکوم به مرگ در یک قدمی طناب دار
جستجو یافتن برای یافتن پیکر کودک غرق شده درکرج ادامه دارد
زلزله 3 ریشتری در تبریز
وضعیت ترافیکی معابر تهران در نخستین روز از هفته
سه مرگ به خاطر قصور پزشکی
تصادف 2 خودرو سواری در بزرگراه کرج یک کشته و 5 مصدوم داشت
مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از بیمارستان های تأمین اجتماعی تا دو هفته آینده پرداخت می شود
قهرمانی تیم رباتیک دانشگاه آزاد قزوین در لیگ جهانی روبوکاپ ٢٠١٨ کانادا
مجری خبر تلویزیون درگذشت
۴ ایرانی در گرجستان به دام پلیس افتادند + جزییات
۳ طرح فولادی با تسهیلات بانک صنعت و معدن به بهره برداری می رسند
داماد در لحظه آخر عروس را با زن جوان دیگری عوض کرد !
اعترافات وحشتناک زن و شوهر مخوف گیلانی که ۸ زن را سلاخی کردند + جزییات
غرق شدن جوان 27 ساله در هفت حوض
سایت های شرط بندی آنلاین چگونه شما را در دام می اندازند ؟
زمین لرزه در 3 شهرستان
افزایش سود دهی بیمه پارسیان در سال ۹۶
تقدیر رئیس کمیته امداد از بانک سپه
بانک آینده 2 هزار فقره وام ازدواج اعطا کرده است
صدرنشینی بانک ملی در صدور کارت هدیه
«شیشه بر» کراکی قاتل پسر 20 ساله بود نه شوکت !
14 سال بیشتر نداشتم که پدر و مادرم من را در اختیار انسان های شیطان صفت می گذاشتند
کد خبر: 153979 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:06
ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است
نگاهی به فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است

نساء نیکو / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- بهروز شعیبی فیلم جدیدش را عاشقانه‌ای نامیده که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است. داستان فیلم درباره زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پیگیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید (مهناز افشار) به وجود می‌آورد.

یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد نویسندگان فیلمنامه حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی در نگارش دارکوب نتوانسته‌اند حل کنند معلق ماندن فضای داستان بین رئالیسم و نئورئالیسم است. این‌که چرا معلق مانده‌اند به تعریفی است که از سینمای رئالیسم داریم که صراحتاً اشاره می‌کند که: «پایان فیلم‌های جنبش رئالیسم معمولاً توأمان با یاس و ناامیدی ست؛ قهرمانان سینمای رئالیسم دوباره ناامید می‌شوند و فیلم با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان فیلم به پایان می‌رسد» و در نقطه مقابل درباره سینمای نئورئالیسم می‌دانیم که این سینما سعی در نزدیک شدن هر چه بیشتر به « واقعیت » چه در روایت و چه در فرم دارد و همین‌جاست که می‌گویم «دارکوب» میان رئالیسم و نئورئالیسم معلق مانده است؛ چراکه بخشی از اساس فیلمنامه بر پایه یکی و بخشی نیز بر پایه دیگری بنا شده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل فیلمنامه که در امتدادش به عدم شخصیت‌پردازی درست آدم‌های داستان می‌رسد و همچنین سوالات فراونی را بی‌پاسخ می‌گذارد همین است که درنهایت داستان دارکوب را به یک ملودرام پرسوز و گداز تبدیل کرده که تلاش می‌کند مخاطب را وادارد به هر نحو ممکن برای شخصیت‌های داستان دل بسوزاند و در سکانس فیلم نیز یک دل سیر گریه کند و اشک بریزد و تمام.

ساختار نیز متأثر از فیلمنامه دارای نقاط ضعف فراوانی است از بازی بسیار بد و فاقد هرگونه نزدیکی به شخصیت توسط امین حیایی با بازی بی‌روح مهناز افشار که سبب می‌شوند تا بیننده هیچ‌گونه احساس نزدیکی فکری و روحی با کاراکترهای ایشان نداشته باشد و تنها به تک لحظات خوب بازی سارا بهرامی دل خوش کند که اتفاقاً بر خلاف دو بازیگر قبلی در همان تک لحظات بسیار خوب درخشیده است و به جز این، در سایر بخش‌ها گویی شعیبی آن‌قدر درگیر طرح مسأله فقر و اعتیاد زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب و حاشیه پارک هرندی شده که دیگر مجالی برایش باقی نمانده تا به کارگردانی بهتری برسد که لااقل ضرباهنگ مناسب‌تری داشته باشد؛ چراکه فیلم فقط تا حدی در یک سوم ابتدای کار خوب است و دو سوم پایانی‌اش هیچ چنگی به دل نمی‌زند و البته در همین بخش هم تصویر دقیقی از آدم‌های این‌گونه که حداقل در یکی دو سال گذشته در رسانه‌ها زیاد راجع‌به‌شان خوانده‌ایم به مخاطب نمی‌دهد و هر یک از این زن‌ها را صرفاً با یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند و خلاص و این از نظر شعیبی می‌شود: «عاشقانه‌ای که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است» و در کلیت نیز دارکوب با ملودرام‌های آبکی که مشابه‌اش را در برخی فیلم‌های قبل از انقلاب البته با ساختار متداول آن روزها دیده بودیم برابری خوبی می‌کند، اما درنهایت نمی‌تواند برای شعیبی یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.