تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/06/27
شماره 1113 - تاریخ 1397/06/27
آخرین اخبار
رایگان ماندن سرویس مدارس استثنایی
۵ عامل ابتلا به بیماری قلبی قبل از ۵۰ سالگی
توصیه وزارت بهداشت برای توزیع نذورات در ایام محرم
دستگیری نفر اول باند سرقت موتورسیکلت‌های سنگین
یک کشته و ۱۱ مصدوم بر اثر تصادف در اتوبان قم - گرمسار
هشدار درخصوص استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه محرم
عزاداران و هیات ها برای تهیه دام از مراکز مجاز اقدام کنند
مصدومیت یک نفر بر اثر برخورد صاعقه
هشدار به خیمه سوزان !
قتل فجیع یک زن در کلاردشت!
مرگ 3 دزد حرفه ای در درگیری با سپاه
ماجرای کشف خمره ساسانیان در بازار اصفهان چه بود؟
بارش باران و مه گرفتگی در همه محورهای شمالی کشور
برپایی مراسم عزاداری حسینی(ع) در امنیت کامل
مرگ دو نفر بر اثر طوفان در البرز
قطعی موقت خدمات غیرحضوری بانک ملت در بامداد روزهای ۲۹ و ۳۰ شهریور
تامین اجتماعی در تنگناهای اقتصادی همسو با دولت پشتیبان نیروهای مولد کشور است
فرمان آماده‌باش برای مقابله با حوادث فصل سرما
مشاجره مرد موتورسوار به مرگ انجامید
برخورد مرگبار کامیون با مامور انتظامی +عکس
ثریا وقتی آرزو هوویش را دید شوهرش را کُشت!
دستگیری شرور قمه‌کش در مراسم عزاداری چهارمحال و بختیاری
زلزله ۴ ریشتری انارک نائین را لرزاند
شناسایی فاکتورهای پرخطر ابتلا به سرطان پروستات
جعل پلاک برای سرقت خودرو
دستگیری عضو شورای شهر بناب
شبیخون سپاه به گردانندگان 2 شبکه ناجور در همدان
پاتوق شوم جوانی که 3 خواهر بزرگتر از خود داشت!
دستپاچگی، دست سارقان تجهیزات صنعتی را رو کرد
زن کارمند کرجی با پراید ربوده شد
دستگیری سارق اموال مسافران مشهد
خواص آناناس در مقابله با سرطان و کاهش علائم آرتروز
ترافیک سنگین در محور کرج – قزوین
خواستگار اصفهانی قلابی ، نامزدش را تلکه کرد
باند سارقان احشام در مازندران کشف شد
استفاده از رانندگان زن برای سرویس مدارس دختران دبیرستانی
اجرای طرح عملیاتی پلیس برای مقابله با موبایل‌قاپی
قصاص نفس برای این پسر تهرانی ! + عکس
مهناز بعد از طلاق عضو باند شوهر هفت تیرکش شد!
دستگیری سارق ۳ روز بعد از آزادی از زندان
سرعت مجاز در هریک از معابر چقدر است؟
۱۱ توصیه‌ برای پیشگیری از سرطان
سرنوشت جوانی که تمام عمرش را در پاتوق خلافکارها گذراند !
راز وحشتناک مادر پریناز در موبایل شوهرش لو رفت!
شلیک گلوله به مریم در حال تماشای تلویزیون !
تصادف اتوبوس با تانکر در محور کاشان - نطنز ۲۰ مصدوم برجای گذاشت+ اسامی مصدومان
نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی تصویب شد
«ملی پلاس» بانک ملی ایران، انقلاب شعب در نظام بانکی
در نشست مشترک رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و مدیرکل معماری ساختمان
گرفتار شدن ۵ نفر بر اثر آتش‌سوزی در ساختمان مسکونی + تصاویر
کد خبر: 153979 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:06
ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است
نگاهی به فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است

نساء نیکو / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- بهروز شعیبی فیلم جدیدش را عاشقانه‌ای نامیده که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است. داستان فیلم درباره زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پیگیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید (مهناز افشار) به وجود می‌آورد.

یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد نویسندگان فیلمنامه حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی در نگارش دارکوب نتوانسته‌اند حل کنند معلق ماندن فضای داستان بین رئالیسم و نئورئالیسم است. این‌که چرا معلق مانده‌اند به تعریفی است که از سینمای رئالیسم داریم که صراحتاً اشاره می‌کند که: «پایان فیلم‌های جنبش رئالیسم معمولاً توأمان با یاس و ناامیدی ست؛ قهرمانان سینمای رئالیسم دوباره ناامید می‌شوند و فیلم با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان فیلم به پایان می‌رسد» و در نقطه مقابل درباره سینمای نئورئالیسم می‌دانیم که این سینما سعی در نزدیک شدن هر چه بیشتر به « واقعیت » چه در روایت و چه در فرم دارد و همین‌جاست که می‌گویم «دارکوب» میان رئالیسم و نئورئالیسم معلق مانده است؛ چراکه بخشی از اساس فیلمنامه بر پایه یکی و بخشی نیز بر پایه دیگری بنا شده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل فیلمنامه که در امتدادش به عدم شخصیت‌پردازی درست آدم‌های داستان می‌رسد و همچنین سوالات فراونی را بی‌پاسخ می‌گذارد همین است که درنهایت داستان دارکوب را به یک ملودرام پرسوز و گداز تبدیل کرده که تلاش می‌کند مخاطب را وادارد به هر نحو ممکن برای شخصیت‌های داستان دل بسوزاند و در سکانس فیلم نیز یک دل سیر گریه کند و اشک بریزد و تمام.

ساختار نیز متأثر از فیلمنامه دارای نقاط ضعف فراوانی است از بازی بسیار بد و فاقد هرگونه نزدیکی به شخصیت توسط امین حیایی با بازی بی‌روح مهناز افشار که سبب می‌شوند تا بیننده هیچ‌گونه احساس نزدیکی فکری و روحی با کاراکترهای ایشان نداشته باشد و تنها به تک لحظات خوب بازی سارا بهرامی دل خوش کند که اتفاقاً بر خلاف دو بازیگر قبلی در همان تک لحظات بسیار خوب درخشیده است و به جز این، در سایر بخش‌ها گویی شعیبی آن‌قدر درگیر طرح مسأله فقر و اعتیاد زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب و حاشیه پارک هرندی شده که دیگر مجالی برایش باقی نمانده تا به کارگردانی بهتری برسد که لااقل ضرباهنگ مناسب‌تری داشته باشد؛ چراکه فیلم فقط تا حدی در یک سوم ابتدای کار خوب است و دو سوم پایانی‌اش هیچ چنگی به دل نمی‌زند و البته در همین بخش هم تصویر دقیقی از آدم‌های این‌گونه که حداقل در یکی دو سال گذشته در رسانه‌ها زیاد راجع‌به‌شان خوانده‌ایم به مخاطب نمی‌دهد و هر یک از این زن‌ها را صرفاً با یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند و خلاص و این از نظر شعیبی می‌شود: «عاشقانه‌ای که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است» و در کلیت نیز دارکوب با ملودرام‌های آبکی که مشابه‌اش را در برخی فیلم‌های قبل از انقلاب البته با ساختار متداول آن روزها دیده بودیم برابری خوبی می‌کند، اما درنهایت نمی‌تواند برای شعیبی یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.