تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/09/21
شماره 1173 - تاریخ 1397/09/21
آخرین اخبار
نامه‌رسانی که بیکاری او را به کشتن داد/ ماجرای غم‌انگیز خانعلی
پردرآمدترین نویسندگان ۲۰۱۸ معرفی شدند/بار دیگر پترسون در صدر نشست
مردمان سرزمین نوروز چه آیین‌هایی برای ازدواج دارند؟
اسرار دریاچه تخت سلیمان از نگاه تنها شاهدان/ بز حجاری شده روی لوح
استعفای مدیران دو شغله سازمان ها وصندوق های تابعه وزارت کار
چرا ریال ایران بی ارزش شد؟
افزایش شدید آمار اختلالات روانی/۶۰۰ هزار کارمند دچار استرس
۳۰ بهمن آخرین مهلت انصراف بازنشستگان تامین اجتماعی از بیمه تکمیلی
فوت ۲.۵ میلیون نوزاد تازه متولد شده در سال ۲۰۱۷
مهم ترین نقطه ضعف درمان سرطان در ایران/شایع ترین سرطان ها
رویای حذف دلار چند نرخی دست یافتنی نیست/افزایش قیمت ارز در پایان امسال
توان رقابت داروهای ضد سرطان تولید داخل با برندهای خارجی
حمایت از شرکت های داروسازی هند برای سرمایه گذاری در ایران
ارتباط آرتروز روماتوئید و افزایش ریسک بیماری انسداد ریه
ارتباط زایمان دیرهنگام و افزایش خطر سرطان سینه
تاثیر قهوه در مقابله با پارکینسون/ پیشگیری از سرطان با سیب زمینی
دو شرط لازم برای دقت در تعیین جنسیت فرزند
حمایت از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی با نشان CE اتحادیه اروپا
سال گذشته در سوییس «پولشویی» کردم
کیف پول بازیگر سرشناس پس از ۵۰ سال پیدا شد
ارتباط بیماری التهابی روده با خطر حمله قلبی
بلاتکلیفی۳۰ساله اهالی ری در طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
توزیع ۱۵ هزار حلقه لاستیک دولتی تا پایان آذر
دما در سواحل دریای خزر تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد
ترکش افزایش قیمت خودرو برتن مددجویان کمیته امداد
۱۱ محور مواصلاتی کشور مسدود هستند
تاسیس موزه تهران
پخش یک سریال کره‌ای از شبکه دو
همکاری بهزاد عبدی و پرویز آبنار در دومین فیلم آزیتا موگویی
سریال محرم ۹۸ در آخرین مراحل نگارش
مبارزه با فقر شوخی‌بردار نیست
"اتاق تاریک" بهترین فیلم جشنواره کرالا شد
نقش ویژه بورس کالا در شکل گیری «نظام بازار» در بازار کالاها
نوآوري در صنعت خودرو با اصلاح ساختار مالكيتي بنگاه ها
موفقیت اپراتور اول در مدیریت منابع انسانی
شبکه فروش می تواند با کمک استارت آپ ها بازارهای جدیدی را خلق کند
چه کنسرت‌هایی در راهند؟
رسانه‌هایی که بخار کله مردم را خالی می‌کنند!
هشدار درباره ترجمه‌های قلابی
زخم شمشیر، بازیگران «شاه لیر» را بیمه کرد
پایان "جشنواره بی‌ادعا و منت"/بزرگان برای تشویق نوباوگان موسیقی آمدند
برای درد زانو تردمیل بهتر است یا دوچرخه ثابت؟
هفته سیاه ایتالیایی‌ها
صعود تکواندوکاران ایران به نیمه‌نهایی گرنداسلم
حضور آمریکا با ۵ وزنه بردار در جام فجر
کی‌روش: عذرخواهی‌ام را پذیرا باشید!
پرسپولیس-پارس جنوبی جم/ آخرین بازی سرخ‌ها با پنجره بسته
چگونگی بازنشستگی کارمندانی که "بیمه سلامت "دارند
آخرین وضعیت ساختمان قاجارها در پلیس آگاهی
بازی با جان "ایران"
کد خبر: 153979 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:06
ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است
نگاهی به فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است

نساء نیکو / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- بهروز شعیبی فیلم جدیدش را عاشقانه‌ای نامیده که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است. داستان فیلم درباره زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پیگیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید (مهناز افشار) به وجود می‌آورد.

یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد نویسندگان فیلمنامه حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی در نگارش دارکوب نتوانسته‌اند حل کنند معلق ماندن فضای داستان بین رئالیسم و نئورئالیسم است. این‌که چرا معلق مانده‌اند به تعریفی است که از سینمای رئالیسم داریم که صراحتاً اشاره می‌کند که: «پایان فیلم‌های جنبش رئالیسم معمولاً توأمان با یاس و ناامیدی ست؛ قهرمانان سینمای رئالیسم دوباره ناامید می‌شوند و فیلم با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان فیلم به پایان می‌رسد» و در نقطه مقابل درباره سینمای نئورئالیسم می‌دانیم که این سینما سعی در نزدیک شدن هر چه بیشتر به « واقعیت » چه در روایت و چه در فرم دارد و همین‌جاست که می‌گویم «دارکوب» میان رئالیسم و نئورئالیسم معلق مانده است؛ چراکه بخشی از اساس فیلمنامه بر پایه یکی و بخشی نیز بر پایه دیگری بنا شده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل فیلمنامه که در امتدادش به عدم شخصیت‌پردازی درست آدم‌های داستان می‌رسد و همچنین سوالات فراونی را بی‌پاسخ می‌گذارد همین است که درنهایت داستان دارکوب را به یک ملودرام پرسوز و گداز تبدیل کرده که تلاش می‌کند مخاطب را وادارد به هر نحو ممکن برای شخصیت‌های داستان دل بسوزاند و در سکانس فیلم نیز یک دل سیر گریه کند و اشک بریزد و تمام.

ساختار نیز متأثر از فیلمنامه دارای نقاط ضعف فراوانی است از بازی بسیار بد و فاقد هرگونه نزدیکی به شخصیت توسط امین حیایی با بازی بی‌روح مهناز افشار که سبب می‌شوند تا بیننده هیچ‌گونه احساس نزدیکی فکری و روحی با کاراکترهای ایشان نداشته باشد و تنها به تک لحظات خوب بازی سارا بهرامی دل خوش کند که اتفاقاً بر خلاف دو بازیگر قبلی در همان تک لحظات بسیار خوب درخشیده است و به جز این، در سایر بخش‌ها گویی شعیبی آن‌قدر درگیر طرح مسأله فقر و اعتیاد زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب و حاشیه پارک هرندی شده که دیگر مجالی برایش باقی نمانده تا به کارگردانی بهتری برسد که لااقل ضرباهنگ مناسب‌تری داشته باشد؛ چراکه فیلم فقط تا حدی در یک سوم ابتدای کار خوب است و دو سوم پایانی‌اش هیچ چنگی به دل نمی‌زند و البته در همین بخش هم تصویر دقیقی از آدم‌های این‌گونه که حداقل در یکی دو سال گذشته در رسانه‌ها زیاد راجع‌به‌شان خوانده‌ایم به مخاطب نمی‌دهد و هر یک از این زن‌ها را صرفاً با یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند و خلاص و این از نظر شعیبی می‌شود: «عاشقانه‌ای که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است» و در کلیت نیز دارکوب با ملودرام‌های آبکی که مشابه‌اش را در برخی فیلم‌های قبل از انقلاب البته با ساختار متداول آن روزها دیده بودیم برابری خوبی می‌کند، اما درنهایت نمی‌تواند برای شعیبی یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.