تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1396/12/03
شماره 960 - تاریخ 1396/12/03
آخرین اخبار
ضبط مسابقه «پنج ستاره» با اجرای «اشکان خطیبی» آغاز شد
آمریکا، کره‎شمالی را به جاسوسی متهم کرد
مجلس افطاری ادارات را ممنوع کرد!
تشکر ژاوی از ستاره استقلال
٦ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت طی روزهای آینده دریافت می شود
بارش باران و برف در نقاط مختلف کشور طی سه روز آینده
عراقچی: شرایط سوریه خیلی پیچیده شده است
عکس های لیلا حاتمی در جشنواره برلین
مدیرعامل آسمان دریافت چک از خلبانان را تایید کرد
وزیر دفاع: تمام تحریم ها را پشت سر گذاشتیم
احتمال حذف عربستان از جام جهانی 2018
ادعایی عجیب درباره زنده ماندن تعدادی از مسافران بعد از سقوط ATR
جزئیاتی جدید از درگیری‌های اخیر پایتخت
تلاش برای تطهیر وزیر خرابکار عربستانی!
مهاجم ایرانی در تیم صدرنشین فوتبال ایتالیا؟
ضعیف‌ترین تیم لیگ قهرمانان آسیا
خط و نشان قطری‌ها بعد از شکست پرسپولیس
تقدیر لاریجانی از عملکرد نیروی انتظامی در اغتشاشات اخیر
نامزدهای بهترین گل لیگ قهرمانان اروپا اعلام شد
عکس یادگاری آلبرت انیشتین با عروسکش
زمان تعیین تکلیف سوال از رئیس جمهور
هشدار به مسئولان: عذرخواهی کنید و استعفا بدهید
آغاز مراسم تشیع پیکر شهدای ناجا
فرزند بازیگر مشهور به دنیا آمد
تیپ جذاب و لباس محشر پریناز در برلین
کنسرت خواننده مطرح پس از سال‌ها به نفع زلزله‌زدگان
مجید مجیدی از دلیل تعویق اکران فیلم «آن سوی ابرها» گفت
از رونالدو تا رونالدو؛ طلسم شدگان!
اختلاف رئال و بارسا شد 14 تا!
3 دهه فرصت طلایی «پنجره جمعیتی»
آخرین پیام تلگرامی خلبان هواپیمای ATR
آغاز عملیات انتقال پیکرهای مسافران هواپیمای آسمان
آمادگی ایران برای حل بحران یمن
اسرائیل با وحشت به موشک‌های نقطه‌زن ایران می‌نگرد
ادامه گزافه گویی های وزیر سعودی این بار در آلمان
ایران برای کمک به ونزوئلا اعلام آمادگی کرد
تیتر معنادار مجله آمریکایی درباره سردار سلیمانی
چاپ‌ کتاب بیانات‌ رهبرانقلاب با موضوع انرژی هسته‌ای
پاسخ جماران به اهانت احمد منتظری
چرا افشاگری علی کریمی مشروعیت فدراسیون تاج را کم کرد
حرکت اعتراضی جرج کلونی و همسرش
ارزانی دلار و گرانی خودرو در سوانح گم شد!
مد و لباس مافیای اژدهای هزار سر دارد
پیشگیری از دیابت نوع یک با هدف گرفتن یک میکروب در روده
مخالفت دیوان عالی آمریکا به مصادره الواح هخامنشی
مغز انسان طی 3 میلیون سال گذشته بزرگ‌تر شده است
ساختمان‌های غیرمقاوم پایان کار نمی‌گیرند
وزیر بهداشت: قیمت دارو افزایش نیافته است
ابراهیمی خلاق‌ترین و استقلال دقیق‌ترین تیم در ارسال پاس
تعدادی از پیکرها به پایین کوه رسید/ عملیات انتقال پیکرها موقتا متوقف شد
کد خبر: 153979 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:06
ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است
نگاهی به فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است

نساء نیکو / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- بهروز شعیبی فیلم جدیدش را عاشقانه‌ای نامیده که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است. داستان فیلم درباره زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پیگیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید (مهناز افشار) به وجود می‌آورد.

یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد نویسندگان فیلمنامه حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی در نگارش دارکوب نتوانسته‌اند حل کنند معلق ماندن فضای داستان بین رئالیسم و نئورئالیسم است. این‌که چرا معلق مانده‌اند به تعریفی است که از سینمای رئالیسم داریم که صراحتاً اشاره می‌کند که: «پایان فیلم‌های جنبش رئالیسم معمولاً توأمان با یاس و ناامیدی ست؛ قهرمانان سینمای رئالیسم دوباره ناامید می‌شوند و فیلم با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان فیلم به پایان می‌رسد» و در نقطه مقابل درباره سینمای نئورئالیسم می‌دانیم که این سینما سعی در نزدیک شدن هر چه بیشتر به « واقعیت » چه در روایت و چه در فرم دارد و همین‌جاست که می‌گویم «دارکوب» میان رئالیسم و نئورئالیسم معلق مانده است؛ چراکه بخشی از اساس فیلمنامه بر پایه یکی و بخشی نیز بر پایه دیگری بنا شده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل فیلمنامه که در امتدادش به عدم شخصیت‌پردازی درست آدم‌های داستان می‌رسد و همچنین سوالات فراونی را بی‌پاسخ می‌گذارد همین است که درنهایت داستان دارکوب را به یک ملودرام پرسوز و گداز تبدیل کرده که تلاش می‌کند مخاطب را وادارد به هر نحو ممکن برای شخصیت‌های داستان دل بسوزاند و در سکانس فیلم نیز یک دل سیر گریه کند و اشک بریزد و تمام.

ساختار نیز متأثر از فیلمنامه دارای نقاط ضعف فراوانی است از بازی بسیار بد و فاقد هرگونه نزدیکی به شخصیت توسط امین حیایی با بازی بی‌روح مهناز افشار که سبب می‌شوند تا بیننده هیچ‌گونه احساس نزدیکی فکری و روحی با کاراکترهای ایشان نداشته باشد و تنها به تک لحظات خوب بازی سارا بهرامی دل خوش کند که اتفاقاً بر خلاف دو بازیگر قبلی در همان تک لحظات بسیار خوب درخشیده است و به جز این، در سایر بخش‌ها گویی شعیبی آن‌قدر درگیر طرح مسأله فقر و اعتیاد زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب و حاشیه پارک هرندی شده که دیگر مجالی برایش باقی نمانده تا به کارگردانی بهتری برسد که لااقل ضرباهنگ مناسب‌تری داشته باشد؛ چراکه فیلم فقط تا حدی در یک سوم ابتدای کار خوب است و دو سوم پایانی‌اش هیچ چنگی به دل نمی‌زند و البته در همین بخش هم تصویر دقیقی از آدم‌های این‌گونه که حداقل در یکی دو سال گذشته در رسانه‌ها زیاد راجع‌به‌شان خوانده‌ایم به مخاطب نمی‌دهد و هر یک از این زن‌ها را صرفاً با یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند و خلاص و این از نظر شعیبی می‌شود: «عاشقانه‌ای که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است» و در کلیت نیز دارکوب با ملودرام‌های آبکی که مشابه‌اش را در برخی فیلم‌های قبل از انقلاب البته با ساختار متداول آن روزها دیده بودیم برابری خوبی می‌کند، اما درنهایت نمی‌تواند برای شعیبی یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.