تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/12/01
شماره 1220 - تاریخ 1397/12/01
آخرین اخبار
منکر بزرگ، دروغ گفتن برخی مسؤولان به مردم است
استیضاح رئیس جمهوری به مصلحت کشور نیست
همه نسبت به بیانیه رهبر انقلاب برای گام دوم انقلاب احساس مسؤولیت کنند
پارسایی: بازار خودرو ساماندهی نشود وزیر صنعت استیضاح می‌شود
دادستان تهران: برای تحکیم نهاد خانواده خلاء قانونی نداریم
صعود پالادیوم به ۱۵۰۰ دلار/ طلا رکورد جدید زد
فروش غیرقانونی فناوری هسته‌ای به ریاض، ریاکاری واشنگتن را برملا کرد
یقیناً قیمت خودرو پایین می‌آید
زمینه‌چینی کنگره برای تحریم‌های جدید ضدایرانی
زندگی ایده‌آل نمی‌خواهیم، معیشت کارگران را حفظ کنید
دولت نمی‌خواهد با نرخ دلار بازی سیاسی کند
علت نوسان اخیر دلار چیست؟
هیچ کدام از متقاضیان واردات گوشت با هم فرقی ندارند
مجوز واردات هواپیما صادر شد
اختصاص یک هزار و ۸۹۲ میلیارد تومان برای بیمه قالی‌بافان در سال ۹۸
از توییت وزیر ارشاد برای موسیقی تا آرزوی سلامتی برای شجریان
آغاز داوری بخش دانشجویی جشنواره‌ی پویانمایی تهران از فردا
چند کتاب تازه منتشر شد
«بدون تماشاگر» تا 7 اسفند ماه تمدید شد
رونمایی از کتاب فرهاد فخرالدینی همراه با اجرای ارکستر سازهای ملی ایران
ادبیات می‌تواند جامعه را نقد کند؟
آغاز سریال ۳۰۰ قسمتی میکائیل شهرستانی در رادیو
حاشیه‌ نگاری بر نهمین روز جشنواره‌ی تئاتر فجر / از تعجب تا سرگرمی
یک آمار رسمی از وضعیت مخاطبان سینما
فدراسیون عوامل «مجله‌ وزنه‌برداری» را تغییر داد؟
جویندگان طلا جمجمه‌ ۵۶۰۰ ساله کشف کردند
رونمایی از مستند پرتره منوچهر آذری با یادی از فرهنگ مهرپرور
ارکسترهای مان را با استاندارد جهانی نمی‌توانیم مقایسه کنیم
اعتراض به رجا: چرا فروش آنلاین بلیت مدام قطع می‌شود
«قصر شیرین» میرکریمی هم گزینه اکران نوروزی شد
۱۸ اثر ایرانی در حراج کریستیز دوبی
نکاتی خواندنی از آمار و هزینه‌های اسکار ۲۰۱۹
تأثیر غرب در موفقیت نویسنده‌های روس در ایران
لوریس چکناواریان: همایون خرم در تمام کنسرت‌های من شرکت می‌کرد
این سهم جهانی شدن را هم از همدان می‌گیرند!
شاگردان شاهین‌طبع به دنبال جبران شکست
شاهین طبع: می‌خواهیم با ترکیب و کیفیت متفاوتی در جام‌جهانی باشیم
تمجید سایت نیجریه‌ای از شروع خوب اوساگونا در ذوب‌آهن
باریوس از صحبت‌های سردار آزمون درباره کی‌روش پرده برداشت
واکنش سلطانی‌فر به انتخاب جانشین کی‌روش و حذف حدادی از تیم ملی بسکتبال
برانکو: در آسیا از هیچ تیمی نمی‌ترسیم/ طرفدار پنالتی چیپ نیستم!
شیوع مشکلات روانی در بین کودکان و نوجوانان انگلیسی
حفرگودال برای بُز دزدی
تغذیه کارکنان در محیط کار باید چگونه باشد؟
تجمیع خطوط پلیس 110 در تمام استان‌ها به جز دو استان
حمله یک فرد مهاجم به عابران در "مارسی"
سارق ولنتاین دستگیر شد
مضرات کمتر شناخته شده سیگار
ضرورت انتقال پلنگ‌ ایرانی دو باغ‌ وحش کشور به تهران برای اسپرم‌گیری
ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان اوتیسم مقطع ابتدایی
کد خبر: 153982 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:12
نارحت‌کننده مثل داعش
نگاهی به مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» ساخته رضا فرهمند

نارحت‌کننده مثل داعش

شبنم محمودی شرق / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- زنانی با گوشواره‌های باروتی درباره یک زن عراقی خبرنگارجنگ با نام نورالحلی ست که وارد جنگ می‌شود و قصه مستند با او آغاز شده و ما از طریق این خانم وارد مکان‌های مختلفی می شویم تا زن هایی را که در مواجهه با داعش اتفاقی برای‌شان رخ داده است، ببینیم.

آخرین روز و آخرین فیلم سینمای رسانه های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به یک مستند شگفت انگیز اختصاص داشت که متاسفانه تعداد اندکی از اهالی رسانه به تماشایش نشستند و ای کاش این فیلم امکان نمایش در روز و زمان بهتری را به دست می آورد. یک فیلم تکان دهنده درباره داعش و جنگ؛ جنگی که این‌بار زنان و کودکان و دختران هدف و سوژه آن هستند و از زندگی ها و افرادی سخن می گوید که یا فرزندان و پدران و همسران شان به اجبار یا رضایت به خدمت داعش درآمده و یا کشته شده و یا در نقطه نامعلوم دیگری به جنگ مشغول‌اند و و یا از افرادی که به اسارت داعش درامده و مورد شدیدترین آسیب های روحی و جسمی قرار گرفته‌اند و راوی این داستان ها زنی است به نام نورالحلی که خود مادر پنج فرزند است و به صورت داوطلبانه و از طرف نیروهای مردمی به خطوط مقدم نبرد داعش با ارتش و نیروهای مردمی عراق آمده و جسارت و شهامت و شجاعتش سبب می شود تا در برخی از لحظات، او و دوربینش را ببینیم که در نزدیک‌ترین صحنه نبرد با داعش حضور دارد و مرگ بر سر او و گروهش سایه افکنده که در نهایت نیز تصویربردار و صدابردارش را به کام خود می‌کشد و همه این لحظات خیره کننده و واقعی و نفس‌گیر در قاب دوربین رضا فرهمند به‌گونه‌ای زیبا به ثبت رسیده و مخاطب کاملاً خود را در دل و جریان جنگ تصور می‌کند.

اگرچه فیلم در لحظات پایانی به دام ملودرامی می‌افتد که شاید با بافت کلی فیلم همخوان نباشد چراکه پرداخت قصه به‌گونه‌ای است که بیننده از ابتدا با آوارگی و تنهایی و زندگی فلاکت باری که زنان و دختران و فرزندان داعشی با آن درگیرند همراه شده و این همراهی تا این حد به نظر می رسد کافی است و البته نکته قابل تأمل‌تر این‌که دوربین فرهمند نگاه بی‌طرفانه‌ای به کل موضوع داشته و از همین روست که در برخی لحظات و توسط بعضی از آدم‌ها می‌بینیم و می‌شنویم که همچنان شیفته و علاقه‌مند رفتار و کردار داعش‌اند و به شدت آنان را مورد تایید قرار می‌دهند و این مسأله آن‌جا تأمل‌برانگیز می‌شود که مخاطب می‌بینید طیفی از افراد از زن و مرد تا کودک و غیره این علاقه خود را بی‌محابا ابراز می‌کنند و زمینه‌ای می‌شود برای واداشتن مخاطب به تفکر که آیا ممکن است داعش های بعدی از دل همین آدم‌ها و همین دیدگاه و همین وضعیت متولد شود؟

توجه به حس مادرانه نورالحلی هم از لحظات زیبای فیلم است و حتی کشمکش او با سربازان و فرماندهان عراقی برای پیشروی بیشتر با آنان و یا آن صحنه‌هایی که به خاطر زنان و فرزندان داعشی با سربازان عراقی و نیروهای مردمی درگیر می شود و آنان را به ملاطفت بیشتر با ایشان تشویق می کند.

در مجموع تماشای مستند زنانی با گوشواره های باروتی فرصت مغتنمی بود برای تجدید دیدار با سینمای مستند و یکی از مستندسازان خوب کشورمان و توجه به این‌که سینمای مستند ایران تا چه اندازه به روز در پرداخت به موضوعات و چه میزان جسارت در به تصویر کشیدن برخی واقعیات دارد. دست مریزاد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.