تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/08/27
شماره 1156 - تاریخ 1397/08/27
آخرین اخبار
اصغر فرهادی کارگاه کارگردانى برگزار می‌کند
مردی که تمام سیستم‌های جاسوسی، نظارت و قضاوت را زیر نظر داشت/نباید بگذاریم خواجه نظام را به سرقت ببرند و با لعاب‌های دروغین بپوشانند
روند تهاتر مطالبات بانک صادرات ایران با جدیت دنبال می‌شود
تشریح اقدامات پلیس فتا در مبارزه با پولشویی/ هشدار نسبت به استفاده از نسخه‌های جعلی تلگرام/فیلتر کانال‌هایی که کاربران را ترغیب به خودکشی می‌کنند
پاسخ ابتکار درباره اقدامات انجام شده برای قربانیان اسیدپاشی/شناسایی زنان سرپرست خانوار برای بیمه‌
عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در چند روز آینده
بازنشسته‌ها رفتند؟
بالغ بر 5ميليون و 775 هزار تن كالا از مرزهاي كشور ترانزيت شد
ایران جایگاه نخست تولید انار را میان کشور‌ها به خود اختصاص داده است.
پرسپولیس در میان "پرشور"های جهان سوم شد
فدراسیون‌های بلاتکلیف مشمول بازنشستگی، بودجه نمی‌گیرند
عملکرد مثبت داتین در ite2018
ترافیک جشنواره‌های سینمایی در محدودیت‌های مالی
یک گفت‌وگوی هنری با خالق استادیوم «تختی»
اعلام میانگین «حقوق» فرهنگیان و «تسهیلات بانکی» پرداختی به آنها
توزیع چند مرحله‌ای «سبدهای حمایت غذایی» تا پایان سال + مبلغ پرداختی
محسن چاوشی برای «بانوی عمارت» می‌خواند
قیمت جدید شیر خام ۲۰۰۰ تومان تعیین شد
ارز مسافرتی ۱۵۰۰ تومان ارزان شد
مقابل دشمنان «عراقِ قدرتمند و آرام» با قدرت بایستید
افزایش اعتماد آژانس به ایران به خاطر همکاری «فعالانه» و «به موقع»
ضرورت اجرای طرح امضای الکترونیکی برای مقابله با جعل اسناد
توافق هسته‌ای زخم برداشته اما هنوز زنده است
با مسئولانی که بعد از ۱۵ آذر به بازنشستگان حقوق بدهند برخورد می‌شود
تشکیل پرونده برای تصادف نوربخش
قیمت لوازم خانگی خارجی مشخص نیست!
پرداخت پول گاز ایران با دینار؛ پیشنهاد عراقی‌ها
دلار در کانال 11 هزار تومان آرام گرفت
شوک ارزی پیش‌بینی شد ولی تدبیر نشد
برگشت ارز ناشی از صادرات سرعت می‌گیرد
روابط اقتصادی ایران و عراق را می‌توان به ۲۰ میلیارد دلار رساند
ایران امن‌ترین آسمان را دارد
به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم از عراق برای لطمه زدن به منافع ایران استفاده کند
اتهام مظلومین اخلال در نظام اقتصادی بود/ صدور ۶ کیفرخواست در حوزه ارز طی هفته گذشته
بزرگ‌ترین لطمه را خودم از غیبت در فینال آسیا خوردم
نظارت بر بازار میوه تعطیل شد/ قیمت‌ها اوج گرفت
چرا بیرانوند شانس زیادی برای کسب عنوان مرد سال آسیا دارد؟
شرایط به نفع خریداران است نه هنرمندان/ارزش آثار هنری یک چهارم شده است
قیمت خودرو امشب تعیین می‌شود/ سازمان حمایت جایگزین شورای رقابت شد
آب گرفتگی و سیل در ۹ استان کشور/ امدادرسانی به ۱۷۰۰ نفر
بدتر از این هم دیده‌ام اما سکوت کرده‌ام
اتهام زنی ها دست ما را در خصوصی سازی بسته است
چراغپور: کی‌روش ۴۰ روز دیگر به پایان اتوبان می‌رسد!
امکان اجرای ارز تک نرخی فراهم نیست/ امکان فرار سرمایه وجود دارد
طنزهای قبلی دیگر جواب نمی‌دهد
۴۰ درصد کارمندان «زن» هستند
حامل‌های انرژی در لایحه بودجه ۹۸ گران نمی‌شود
حمایت از قطعه سازان داخلی را وظیفه خود می‌دانیم
سهم بزرگ بانک ایران زمین درتوسعه بانکداری دیجیتالی در ایران
مساعدت بانک سینا در توسعه اشتغال
کد خبر: 153985 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:19
به همین سادگی؟
نگاهی به فیلم سینمایی «کار کثیف» ساخته خسرو معصومی

به همین سادگی؟

شبنم محمودی شرق / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- داستان سیزدهمین ساخته خسرو معصومی کاگردانی که همواره او را با ساخته زیبایش رسم عاشق‌کشی و قبل‌ترش با دوران سربی و آقای بخشدار به یاد می‌آورم درباره موضوعی است که بارها و بارها دستمایه فیلمسازان ایرانی قرار گرفته و آن مسأله مهاجرت است. و خسرو معصومی نیز با دستمایه قرار دادن زندگی یک زوج جوان سوژه فیلم خود را بر مبنای همین مسأله قرار داده، اما نکته ای که سبب می شود کار کثیف در ردیف سایر آثار تاریخ مصرف دار و حتی بی مخاطب قرار بگیرد مشکلات جدی است که در فیلمنامه وجود دارد. آدم‌هایی که شناسنامه مشخص ندارند. دلایلی که برای جا انداختن زوج جوان و فرزندشان قانع‌کننده نیست. فرزندی که بود و نبودش در قصه اصلاً گذار نیست و اصلاً معلوم نمی‌شود که برای چه در قصه هست؟ قصه آوارگی زوج جوان در ترکیه و ورود شاهرخ پسرخاله فرهاد (مردجوان) به قصه که هیچ توجیهی ندارد و باز هم مشخص نیست که چه نقشی در پیش برندگی داستان دارد. محسن پسرعمه عاشق پیشه و البته تا حدی منفی داستان که او هم اساساً نقش و کارکردش معلوم نیست و از همه بدتر انتهای قصه که به سادگی تمام گره‌ها و حفره‌ها را می‌پوشاند و با فرورفتن اتوموبیل زن و فرزند فرهاد در داخل دریاچه پایان می‌باید و به همین سادگی فیلم تمام می‌شود.

بدون تردید خسرو معصومی به عنوان فیلمنامه‌نویس، خود بهتر و بیشتر از هر کسی می‌داند که در روایت‌های غیرخطی از زمانی که مخاطب قرار است به زمان گذشته برود یا به آینده برود می‌بایست تک تک جزئیات و اطلاعات درباره کل داستان و آدم‌ها برایش تشریح شود تا وقتی که به زمان فعلی باز‌می‌گردد تمام اطلاعات را به طور کامل و جامع دریافت کرده و آماده تصمیم‌گیری باشد. که درباره کار کثیف چنین اتفاقی رخ نداده و معصومی آن‌قدر خودش و قصه‌اش را پیچانده که در انتها مجبور شده که کار را تمام کند و با سقوط اتومبیل به داخل دریاچه به تمام مشکلات خودش و گرفت و گیرهای فیلمنامه‌اش پایان ببخشید.

فیلم نه یک نقد اجتماعی است نه یک آسیب‌شناسی اجتماعی و نه یک نقد سیاسی به مسائل و مشکلات جوانان و زوج‌های جوان. انتظار پایان خوش را به هیچ عنوان از این فیلم و قصه‌اش نداریم، اما آیا معصومی نمی‌توانست با متمرکز ساختن قصه‌اش بر روی یکی از همین مسائل ذکر شده و اتفاقاً در همان لوکیشن فیلمی مناسب‌تر بسازد که از چنین آشفتگی‌هایی در فیلمنامه و ساختار رنج نبرد؟

بازی ها هیچ‌کدام مناسب پرده سینما نیستند و هیچ‌یک از عناصر فنی و اجرایی فیلم از جمله فیلمبرداری (جز در برخی تک لحظه‌ها) موسیقی، تدوین، طراحی صحنه و غیره نیز نمی‌توانند تماشاگر را راضی کنند و در مجموع متأسفانه کار کثیف، یک کار بد است که اجباراً می‌بایست نامش در ردیف ساخته‌های خسرو معصومی قرار گیرد و شاید بدترین کار او که اتفاقاً با سیزدهمین ساخته‌اش هم متقارن شده است.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.