تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/12/01
شماره 1220 - تاریخ 1397/12/01
آخرین اخبار
دولت برای مقابله با سودجویان ارزی دست به کار شد
احتمال تعیین دستمزد کارگران بعد از عـید
انگار قرار نیست که بازنشسته‌ها بروند!
دستگاه‌ها تمهیدات لازم را برای مدیریت سیلاب‌های بزرگ بیندیشند
۱۵۳ هزار میلیارد تومان مالیات محقق می‌شود؟
نجات جان «بابک زنجانی» دست خودش است
واردات اسکناس ارز برای همه بدون محدودیت شد
وزیر اطلاعات: اقدام تروریست ها را بی پاسخ نمی گذاریم
چین در سیاست خارجی ایران نقش بالایی دارد
مجلس با مسببین گرانی خودرو برخورد می‌کند
ورود مدعی‌العموم به موضوع نرخ عوارض آزاد‌راه تهران ـ شمال
عربستان سعودی محل صدور تروریسم سازمان‌یافته بین‌المللی است
حمله به دولت در این شرایط منصفانه نیست
هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل مشکلات قضایی تعطیل شود
بانک صادرات ایران همچنان در کنار مردم سرپل ذهاب خواهد ایستاد
هیچ‌وقت از نت‌های اشتباهت غمگین نشو
انتشار سه‌گانه طنز «هَردَمبیل» از ابراهیم رها
سرانجام برای مغازه تاریخی تهران، به فکر افتادند!
سفر شهروندان امارات به روسیه بدون روادید
ژاله علو مقابل دوربین «مجبوریم» درمیشیان
گزارشی از اجرای نمایش‌هایی با ارجاعات تاریخی و انقلابی در فجر
خنده‌ای تحت تاثیر یک اتفاق تلخ / تئاتر شهری برای اهواز ایجاد شود
گردشگری بالاخره صاحب شبکه می‌شود؟
لفظ عمو و خاله را از دایره لغات کودکان حذف کنیم!
نت سکوت!
فیلم‌هایی که باید برنده اسکار می‌شدند
جایزه «جمالزاده» برگزیدگان خود را شناخت
"سپندارمذگان" روز عشاق ایرانی
قیمت ها دستورپذیر نیستند/ راهکار دنیا، بورس کالاست
خارجی‌ها ۳۰۰ میلیون دلار صنایع دستی ایران را صادر کردند
پیشنهادات یک صنف سینمایی برای جشنواره‌ فیلم فجر
وقتی فوتبال از تئاتر خارجی جشنواره فجر جذاب‌تر است!
رابطه دانشجویان موسیقی با جشنواره فجر چگونه است؟
ناگفته‌های محمود کلاری از داوری فیلم فجر / «از برخی اظهارنظرها متعجب شدم»
جشن تصویر سال به سیاست‌زدگی دچار نشده است
پرونده «۱۰۰۰ سرویس بهداشتی» دوباره باز شد
داوری زبان فارسی در جشنواره‌ی فیلم فجر
معرفی رقبای والیبال ایران در جام ملت‌ها و باشگاه‌های آسیا
تارتار: استقلال می‌خواهد ما را ببرد اما شرایط ما خوب است
خطیر: پاتوسی مشکلی برای بازی در استقلال ندارد
٤٨دستگاه بی تفاوت به درخواست های مردمی در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات معرفی شدند
تکذیب لغو داربی نوروز ۹۸/ فتاحی: استقلال پیشنهاد خنده‌دار داد
شفر: پارس جنوبی محکم و قدرتمند است/ به حمایت هواداران نیاز داریم
عدم تطبیق بافناوریهای نودر بانکداری مساوی باازدست دادن بازاراست
فدراسیون فوتبال: منتظر پاسخ فیفا هستیم/ میزبان دختران ایران، تغییر می‌کند
اعلام روزها و ساعات کاری شعب کشیک بانک آینده
برخورد مرگبار کامیون با مهمانان عروسی در هند
"علی پروین" سفیر سلامت دیابت شد
کاهش ۶ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در شمال کشور
ورود ۳۰۰هزار بیمار خارجی به ایران در سال ۹۶
کد خبر: 153985 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:19
به همین سادگی؟
نگاهی به فیلم سینمایی «کار کثیف» ساخته خسرو معصومی

به همین سادگی؟

شبنم محمودی شرق / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- داستان سیزدهمین ساخته خسرو معصومی کاگردانی که همواره او را با ساخته زیبایش رسم عاشق‌کشی و قبل‌ترش با دوران سربی و آقای بخشدار به یاد می‌آورم درباره موضوعی است که بارها و بارها دستمایه فیلمسازان ایرانی قرار گرفته و آن مسأله مهاجرت است. و خسرو معصومی نیز با دستمایه قرار دادن زندگی یک زوج جوان سوژه فیلم خود را بر مبنای همین مسأله قرار داده، اما نکته ای که سبب می شود کار کثیف در ردیف سایر آثار تاریخ مصرف دار و حتی بی مخاطب قرار بگیرد مشکلات جدی است که در فیلمنامه وجود دارد. آدم‌هایی که شناسنامه مشخص ندارند. دلایلی که برای جا انداختن زوج جوان و فرزندشان قانع‌کننده نیست. فرزندی که بود و نبودش در قصه اصلاً گذار نیست و اصلاً معلوم نمی‌شود که برای چه در قصه هست؟ قصه آوارگی زوج جوان در ترکیه و ورود شاهرخ پسرخاله فرهاد (مردجوان) به قصه که هیچ توجیهی ندارد و باز هم مشخص نیست که چه نقشی در پیش برندگی داستان دارد. محسن پسرعمه عاشق پیشه و البته تا حدی منفی داستان که او هم اساساً نقش و کارکردش معلوم نیست و از همه بدتر انتهای قصه که به سادگی تمام گره‌ها و حفره‌ها را می‌پوشاند و با فرورفتن اتوموبیل زن و فرزند فرهاد در داخل دریاچه پایان می‌باید و به همین سادگی فیلم تمام می‌شود.

بدون تردید خسرو معصومی به عنوان فیلمنامه‌نویس، خود بهتر و بیشتر از هر کسی می‌داند که در روایت‌های غیرخطی از زمانی که مخاطب قرار است به زمان گذشته برود یا به آینده برود می‌بایست تک تک جزئیات و اطلاعات درباره کل داستان و آدم‌ها برایش تشریح شود تا وقتی که به زمان فعلی باز‌می‌گردد تمام اطلاعات را به طور کامل و جامع دریافت کرده و آماده تصمیم‌گیری باشد. که درباره کار کثیف چنین اتفاقی رخ نداده و معصومی آن‌قدر خودش و قصه‌اش را پیچانده که در انتها مجبور شده که کار را تمام کند و با سقوط اتومبیل به داخل دریاچه به تمام مشکلات خودش و گرفت و گیرهای فیلمنامه‌اش پایان ببخشید.

فیلم نه یک نقد اجتماعی است نه یک آسیب‌شناسی اجتماعی و نه یک نقد سیاسی به مسائل و مشکلات جوانان و زوج‌های جوان. انتظار پایان خوش را به هیچ عنوان از این فیلم و قصه‌اش نداریم، اما آیا معصومی نمی‌توانست با متمرکز ساختن قصه‌اش بر روی یکی از همین مسائل ذکر شده و اتفاقاً در همان لوکیشن فیلمی مناسب‌تر بسازد که از چنین آشفتگی‌هایی در فیلمنامه و ساختار رنج نبرد؟

بازی ها هیچ‌کدام مناسب پرده سینما نیستند و هیچ‌یک از عناصر فنی و اجرایی فیلم از جمله فیلمبرداری (جز در برخی تک لحظه‌ها) موسیقی، تدوین، طراحی صحنه و غیره نیز نمی‌توانند تماشاگر را راضی کنند و در مجموع متأسفانه کار کثیف، یک کار بد است که اجباراً می‌بایست نامش در ردیف ساخته‌های خسرو معصومی قرار گیرد و شاید بدترین کار او که اتفاقاً با سیزدهمین ساخته‌اش هم متقارن شده است.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.