تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/12/01
شماره 1220 - تاریخ 1397/12/01
آخرین اخبار
منکر بزرگ، دروغ گفتن برخی مسؤولان به مردم است
استیضاح رئیس جمهوری به مصلحت کشور نیست
همه نسبت به بیانیه رهبر انقلاب برای گام دوم انقلاب احساس مسؤولیت کنند
پارسایی: بازار خودرو ساماندهی نشود وزیر صنعت استیضاح می‌شود
دادستان تهران: برای تحکیم نهاد خانواده خلاء قانونی نداریم
صعود پالادیوم به ۱۵۰۰ دلار/ طلا رکورد جدید زد
فروش غیرقانونی فناوری هسته‌ای به ریاض، ریاکاری واشنگتن را برملا کرد
یقیناً قیمت خودرو پایین می‌آید
زمینه‌چینی کنگره برای تحریم‌های جدید ضدایرانی
زندگی ایده‌آل نمی‌خواهیم، معیشت کارگران را حفظ کنید
دولت نمی‌خواهد با نرخ دلار بازی سیاسی کند
علت نوسان اخیر دلار چیست؟
هیچ کدام از متقاضیان واردات گوشت با هم فرقی ندارند
مجوز واردات هواپیما صادر شد
اختصاص یک هزار و ۸۹۲ میلیارد تومان برای بیمه قالی‌بافان در سال ۹۸
از توییت وزیر ارشاد برای موسیقی تا آرزوی سلامتی برای شجریان
آغاز داوری بخش دانشجویی جشنواره‌ی پویانمایی تهران از فردا
چند کتاب تازه منتشر شد
«بدون تماشاگر» تا 7 اسفند ماه تمدید شد
رونمایی از کتاب فرهاد فخرالدینی همراه با اجرای ارکستر سازهای ملی ایران
ادبیات می‌تواند جامعه را نقد کند؟
آغاز سریال ۳۰۰ قسمتی میکائیل شهرستانی در رادیو
حاشیه‌ نگاری بر نهمین روز جشنواره‌ی تئاتر فجر / از تعجب تا سرگرمی
یک آمار رسمی از وضعیت مخاطبان سینما
فدراسیون عوامل «مجله‌ وزنه‌برداری» را تغییر داد؟
جویندگان طلا جمجمه‌ ۵۶۰۰ ساله کشف کردند
رونمایی از مستند پرتره منوچهر آذری با یادی از فرهنگ مهرپرور
ارکسترهای مان را با استاندارد جهانی نمی‌توانیم مقایسه کنیم
اعتراض به رجا: چرا فروش آنلاین بلیت مدام قطع می‌شود
«قصر شیرین» میرکریمی هم گزینه اکران نوروزی شد
۱۸ اثر ایرانی در حراج کریستیز دوبی
نکاتی خواندنی از آمار و هزینه‌های اسکار ۲۰۱۹
تأثیر غرب در موفقیت نویسنده‌های روس در ایران
لوریس چکناواریان: همایون خرم در تمام کنسرت‌های من شرکت می‌کرد
این سهم جهانی شدن را هم از همدان می‌گیرند!
شاگردان شاهین‌طبع به دنبال جبران شکست
شاهین طبع: می‌خواهیم با ترکیب و کیفیت متفاوتی در جام‌جهانی باشیم
تمجید سایت نیجریه‌ای از شروع خوب اوساگونا در ذوب‌آهن
باریوس از صحبت‌های سردار آزمون درباره کی‌روش پرده برداشت
واکنش سلطانی‌فر به انتخاب جانشین کی‌روش و حذف حدادی از تیم ملی بسکتبال
برانکو: در آسیا از هیچ تیمی نمی‌ترسیم/ طرفدار پنالتی چیپ نیستم!
شیوع مشکلات روانی در بین کودکان و نوجوانان انگلیسی
حفرگودال برای بُز دزدی
تغذیه کارکنان در محیط کار باید چگونه باشد؟
تجمیع خطوط پلیس 110 در تمام استان‌ها به جز دو استان
حمله یک فرد مهاجم به عابران در "مارسی"
سارق ولنتاین دستگیر شد
مضرات کمتر شناخته شده سیگار
ضرورت انتقال پلنگ‌ ایرانی دو باغ‌ وحش کشور به تهران برای اسپرم‌گیری
ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان اوتیسم مقطع ابتدایی
کد خبر: 154360 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - 19:41
وسط کار یه چرت بزنید

وسط کار یه چرت بزنید

چرت زدن نه تنها موجب می شود تا کمتر احساس خواب آلودگی کرده و هوشیارتر باشید، بلکه عملکرد شناختی، زمان ارائه واکنش، حافظه کوتاه مدت و حتی خلق و خو را نیز بهبود می بخشد.

نوآوران آنلاین-

 احتمالا با احساس خواب آلودگی شدید در اواسط بعد از ظهر آشنا هستید. این شرایطی شایع است که بدون در نظر گرفتن این که ناهار خورده اید یا خیر رخ می دهد و افت هوشیاری طبیعی در بازه زمانی یک تا سه بعد از ظهر موجب آن می شود. پس اگر با احساس خواب آلودگی بعد از ظهری مواجه هستید و در جایی حضور دارید که می توانید چرت بزنید این کار را انجام دهید.

اختصاص زمان برای یک چرت کوتاه تقریبا بلافاصله خواب آلودگی را کاهش می دهد و هوشیاری را برای چند ساعت پس از بیدار شدن افزایش می دهد. افراد به دلایل مختلفی چرت می زنند که از آن جمله می توان به جبران بی خوابی، برای تفریح، رفع خستگی یا گذران وقت اشاره کرد.

مزایای چرت زدن

چرت زدن نه تنها موجب می شود تا کمتر احساس خواب آلودگی کرده و هوشیارتر باشید، بلکه عملکرد شناختی، زمان ارائه واکنش، حافظه کوتاه مدت و حتی خلق و خو را نیز بهبود می بخشد. نتایج یک مطالعه نشان داده است افرادی که به طور منظم چرت می زنند، نسبت به آنهایی که گهگاه این کار را انجام می دهند، احساس هوشیاری بیشتر بعد از ظهری پس از یک چرت کوتاه را گزارش کرده اند.

در مطالعه ای دیگر پژوهشگران دریافتند که یادگیری حرکتی برای افرادی که به طور منظم چرت می زنند در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمی دهند، به طور قابل توجهی پس از یک چرت کوتاه بعد از ظهری بیشتر بوده است.

در حقیقت، فواید کلی چرت زدن مشابه با مواردی بوده است که پس از مصرف کافئین یا داروهای محرک تجربه می شوند، اما عوارض جانبی وابستگی به کافئین یا احتمال اختلال خواب شبانه را به همراه ندارند.

مدت زمان چرت زدن باید چقدر باشد؟

مدت زمانی که چرت می زنید به مدت زمانی که در اختیار دارید، این که قصد دارید چرت زدن چه نتیجه ای در پی داشته باشد، و برنامه های شبانه شما وابسته است. به طور کلی، هر چه زمان چرت زدن طولانی‌تر باشد، احساس شادابی بیشتر پس از بیدار شدن را موجب می شود.

چرت های طولانی یک تا دو ساعته هنگام بعد از ظهر به معنای آن خواهد بود که احساس خواب آلودگی کمتری هنگام شب به سراغ شما خواهد آمد و به خواب کمتر نیاز دارید. این می تواند به معنای طولانی‌تر شدن زمان به خواب رفتن شما نیز باشد.

اگر قصد دارید تا دیر وقت بیدار بمانید یا اگر نیاز به زمان بیشتر برای به خواب رفتن آزارتان نمی دهد، می توانید یک ساعت و نیم در روز را به چرت زدن اختصاص دهید.

این مدت زمان یک چرخه خواب عادی است. شما خواب عمیق را برای حدود یک ساعت تجربه خواهید کرد، که به مدت تقریبا نیم ساعت با خواب سبک دنبال می شود. بیدار شدن هنگام خواب سبک احساس شادابی و هوشیاری بیشتر را برای شما به همراه خواهد داشت، اما این شرایط هنگام بیدار شدن از خواب عمیق صدق نمی کند.

اگر بیش از اندازه طولانی بخوابید و مرحله خواب سبک را در انتهای چرت زدن پشت سر بگذارید، احتمال این که با احساس خواب آلودگی و کسلی بیدار شوید زیاد خواهد بود. اگر چنین شرایطی را پس از چرت زدن تجربه می کنید، نگرانی نشوید، زیرا حالتی موقتی بوده و پس از مدتی از بین خواهد رفت.

گزینه دیگری که می توانید مد نظر قرار دهید چرت مختصر توانبخش است. چرت های مختصر 10 تا 15 دقیقه ای می توانند به طور قابل توجهی هوشیاری، عملکرد شناختی و خلق و خوی شما را بلافاصله پس از بیدار شدن بهبود ببخشند. این قبیل فواید چند ساعتی دوام می آورند.

از آنجایی که هنگام چرت های توانبخش وارد مرحله خواب عمیق نمی شوید، پس از بیدار شدن نیز احساس خواب آلودگی یا کسلی در شما شکل نمی گیرد.

پژوهش ها نشان داده اند که اوایل تا اواسط بعد از ظهر نسبت به زمان های دیگر در طول روز، بهترین موقع برای چرت زدن و تجربه احساس شادابی و هوشیاری است.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.