بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 170111 | تاریخ : ۱۳۹۷/۴/۱۰ - 15:56
عصبانیت بی‌خاصیت
گزارش از نمایش کم‌فروغ فیلم «عصبانی نیستم» در گیشه

عصبانیت بی‌خاصیت

«عصبانی نیستم» که مدت‌ها برای نمایش و اکران آن تبلیغات زیادی صورت می‌گرفت حالا مدتی است روی پرده سینماها رفته و تا چندی دیگر زمان نمایش آن به اتمام هم می‌رسد. فیلمی که نفس‌های آخر خود را روی پرده سینماها می‌کشد و حالا می‌رود که سکویی که در سینماها بر آن تکیه زده بود را به فیلم دیگری بدهد.

نوآوران آنلاین-فارغ از آنچه در جشنواره چند سال قبل برای این فیلم اتفاق افتاد و حواشی متعددی که دامنگیرش شد حالا بعد در ایستگاه پایانی ماراتن اکران می‌توان چشم‌انداز دقیق‌تر و واضح‌تری به این فیلم داشت. فیلمی که سازندگانش از رضا درمیشیان تا نوید محمدزاده و باران کوثری سعی کردند به مدد حواشی عمدتا سیاسی که اطراف این اثر سینمایی پدید آمده است، آن را با نوعی دوپینگ سیاسی به مخاطب و تماشاگر تقدیم کرده و با این حواشی، نام و داستان آن را زنده نگه دارند.

حالا اما با نگاهی به فروش نسبتا عادی و معمولی فیلم که حدودا روی عدد سه میلیارد تومان ایستاده است می‌توان براآورد واقعی‌تری از آن داشت. فیلمی که با تبلیغات پر سر و صدای فراوان ورود خود به چرخه اکران را جشن گرفت. کارگردان آن با گره زدن یک پارادوکس معنایی با ابراهیم حاتمی‌کیا که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر سال گذشته اعلام کرده بود یک فیلمساز وابسته است، سعی کرد با هشتگ «#وابسته_نیستیم» خود را در تقابل با آن مفهوم تعریف کند. حالا این فیلم با همه حواشی و حرف و حدیث‌ها و تبلیغات با فروشی برابر با 2 میلیارد و 900 میلیون تومان در جدول فروش و پایین‌تر از فیلم‌هایی مانند انیمیشن «فیلشاه» و طنز تله‌فیلم مانند «خجالت نکش» رضا مقصودی با فروش سه میلیارد و 640 میلیون تومان قرار گرفته است.

اثری که برخلاف «عصبانی نیستم» از چهره‌های سینمایی مطرحی بهره نبرده بود و داستان آن یک طنز عادی و طبیعی بر بستر مکانی یک روستا قرار گرفته بود.

لحن سانتی‌مانتال

فیلم پر حاشیه عصبانی نیستم، برخلاف نظر عوامل و دست اندرکارانش نه فیلمی سیاسی بلکه عاشقانه‌ای با مضامین اجتماعی است. مضامینی که به شکلی بسیار ساده و دم دستی به تحلیل وضع موجود می‌پردازد. نگاهی کاملا از سر احساسات و لحنی سانتی‌مانتال که قصد دارد حرف سیاسی صریح بزند؛ اما واجد بینش، نگرش و درک عمیق و درست از مناسبات دنیای سیاست نیست. عصبانی نیستم با پرداختی گل درشت و سطحی با احساسات‌زدگی حرفش را صریحا می‌زند و گروه‌بندی خاصی را برای روایت خود انتخاب می‌کند. در حالی‌که پرداختن به امر سیاسی؛ اصولا به شیوه نمادپردازانه و ارجاع برون متنی، مسیر روایت را نه در لحن بلکه در بن‌مایه خود می‌گنجاند. سینما مدیوم پرداخت‌های پیچیده است و قدرتش زمانی در برخورد با سیاست آشکار می‌شود که چند پلان آن می‌تواند اساس جهان سیاست را با تاویل و تفسیر آزاد به چالش بکشد.

دوپینگ سیاسی

فرامتن‌هایی که می‌شود آنها را به جهان سیاست الصاق کرد و در عین حال از گزند سیاسی کاری و مسائل ضمنی‌اش در امان بود. بیانیه دادن علیه طیف خاصی و انداختن بار مشکلات بر دوش یک دولت؛ تمامی تحلیل عوامل فیلم را از دنیای سیاست تشکیل می‌دهد که عملا فیلم را به ورطه سطحی‌نگری و بی‌مایگی می‌کشاند.

میزانسن بستن با عکس مصدق و چند روزنامه دوم خردادی نمی‌تواند افق دورتری از یک عاشقانه عصبی بر فیلم متصور بود که البته بد هم نیست. اما عصبانی نیستم اصرار دارد حرف سیاسی بزند اما سیاست‌زده‌تر از آنی است که بتوان جدی‌اش گرفت. در میان چندین شکل از سینمای سیاسی که افراطی‌ترین آن فهماندن سیاست و ساز و کار حکومت در چالش‌برانگیز‌ترین مانیفست آن، یعنی قانون است که قهرمان و ضدقهرمانش در سایه این قوانین درامی خلق خواهند کرد که عملا سرنوشت تفکر حاکم بر نظام مورد نظر را به چالش می‌کشد. شکل دیگر آن تنویر افکارعمومی است.

نمایش روابط در هرم قدرت این‌که چه مناسبات پشت پرده‌ای وجود دارد و قرار است فیلم نوری بر این پشت پرده بیندازد.

دغدغه‌های نه‌چندان واقعی

درمیشیان قصد دارد اتفاقات متعددی را که برای نوید با بازی نوید محمدزاده می‌افتد تفسیر سیاسی کند. او دانشجوی ستاره‌داری است که دغدغه‌های سیاسی پایش را از دانشگاه بریده و حالا برای داشتن ستاره با بازی باران کوثری؛ دست به هر کاری می‌زند اما قصد ندارد از اصول خود عقب‌نشینی کند. اصولی که به زعم کارگردان برای حفظ آن باید همه چیز را فدا کرد و در نهایت به نتیجه نرسید.

فیلم در مثال‌های متعدد از جامعه‌ای پرده برمی‌دارد که در آن همه درگیر فساد هستند فسادی در حد و اندازه خود؛ اما بیش از این‌که بتواند تفکر و اندیشه سیاسی خاصی را نقد کند، جامعه‌ای را زیر سوال می‌برد که می‌خواهد حرف دل آنها را بزند اما عملا توهینی آشکار و بی‌پرده بر آنها روا می‌دارد. از کارمند و کارگرد تا دکتر و مهندس؛ بازاری و دلال زندگی شریف و انسانی ندارند. در این میان شخصیت اصلی که قصد دارد به پای ارزش‌هایش بماند نیز خود نقض غرضی آشکار بر آرمانی است که تنها در حد چند اسم فراتر نرفته و شناختی از آن ندارد. این‌که یاد مصدق و فاطمی او را به گریه می‌اندازد و یا در نطقی که سر کلاس از مصدق می‌کند تفکر مصدق را حصر نشدنی می‌خواند! اما خود به عنوان نماینده این جریان که در فیلم قرار است حرف اصلی را بزند پس از تعلیق و ستاره‌دار شدن؛ به نوعی آرمانش را فراموش کرده و در مناجاتش با خدا می‌گوید من چیزی از تو نمی‌خواهم فقط ستاره را می‌خواهم! تنزل به شخصی‌ترین خواسته که حالا در اینجا فرقی بین او با جوانی که در دانشگاه تهران ستاره‌دار نشده و لزوما مصدق را نیز نمی‌شناسد وجود ندارد. در الکن‌ترین شکل ممکن سویه آرمان‌خواهانه نوید به دست فراموشی سپرده می‌شود و حتی در دادن شعار نیز نمی‌تواند بر آرمان خود پایبند باشد.

در این میان اما حواشی و سرنوشتی که فیلم از زمان تولیدش تا اکران طی کرده بیشتر از خود فیلم به ژست سیاسی بودنش کمک کرده است و به نظر می‌رسد در نهایت کسانی که موافق این توقیف بودند؛ حرف‌های سطحی و شعارهای کوچه بازاری آن را به خود گرفته‌اند. در حالی‌که این برخوردها بر جدی بودن آن صحه گذاشته است که می‌توانست به شکل ساده‌تری حل شود. اما در فهم فیلم برای مخاطب اخلال ایجاد کرده و تائید بر لحن اعتراضی و عصبی آن می‌زند. حرفی که قسمت اعظم آن‌را در فیلم بعدی درمیشیان (لانتوری) فارغ از مضمون اصلی آن می‌زند و اختلاف طبقاتی و مشکلات اقتصادی و... را به شکل صریح و دیوانه‌وارتری مطرح می‌کند. اگر در این فیلم نوید قصد دارد جوانی که یکشبه ره صد ساله را رفته و در ۲۳ سالگی صاحب برج و دم ودستگاهی کلان است؛ به باد کتک بگیرد؛ در لانتوری تیمی که پاشا (نوید محمدزاده) تشکیل داده است؛ هر شب انتقام فقرا و مستمندان را از آقازاده‌ها، دزدان و رانت‌خواران می‌گیرند. یکی از شخصیت‌ها در لانتوری با بازی بهرام افشار می‌گوید صدای دور دور این بچه پولدارها در خیابان‌های تهران مرا دیوانه می‌کند و برای انتقام و گرفتن حقش آنها را سرکیسه کرده است! فرق او با نوید فیلم عصبانی نیستم در چیست؟! نه مصدق را می‌شناسد نه ستاره‌دار است و نه سیاست می‌فهمد؟!

در شیوه کارگردانی و گرفتن نماهای دفرمه و فیلمبرداری شبه مستند و قاب‌های نامتعارف که البته به حال و احوالات شخصیت عصبی فیلم کاملا منطبق است و منطق‌پذیر. اما نشان دهنده پیش نرفتن شیوه کار کارگردان در پرداخت‌های دیگر فیلم‌هایش هست. استفاده از یک شیوه برای چند فیلم می‌تواند توجیه امضای کارگردان را داشته باشد، اما امضایی که بر هر اثر می‌زند به فراخور محتوا می‌تواند کارکرد داشته باشد. فرم منطبق با محتوا قابلیت تکرارپذیری و استمرار را می‌یابد.

در شیوه روایت رابطه عاشقانه ستاره و نوید؛ عصبانی نیستم شاید از معدود فیلم‌های سالیان اخیر باشد که می‌تواند عاشقانه‌ای پیش برنده و جذاب داشته باشد. افت و خیزهای این رابطه پذیرفتی و دنبال کردن آن کسل‌کننده نیست و به تکرار نمی‌افتد. به رغم این‌که از یک الگوی تکراری مخالفت خانواده در مسیر رسیدن به عشق تبعیت کرده است اما می‌تواند خود را فراتر از این الگو برای مخاطب قابل باور و سرگرم‌کننده کند.

پایان مارتن اکران

حالا در پایان ماراتن اکران و فروش معمولی عصبانی نیستم شاید بتوان به این گزاره وقعی نهاد که هویت بعضی آثار سینمایی در برخی شرایط سیاسی گره خورده است. شرایطی که به عنوان بستر برای اثر مورد نظر عمل کرده و آن فیلم را صرفا از یک تولید هنری بیرون کشیده و به‌عنوان دوپینگ فرامتنی برای آن عمل می‌کنند.

این آثار بیش از آن‌که اثری در وابستگی با تاریخ سینما و هنر باشند، همچون یک واکنش سیاسی اما در قالب تصویر عمل می‌کنند که تاریخ مصرف مشخصی دارند. شرایط و التهابات سیاسی است که طول این تاریخ مصرف را تعیین می‌کند. هر گاه آن شرایط از زمینه و عقبه آن اثر سینمایی حذف شوند، خود به خود تاریخ مصرف آن اثر هم به اتمام می‌رسد. عصبانی نیستم مصداقی از این آثار است. اثری که رگ حیات آن وابسته به برخی شرایط سیاسی سال‌های گذشته بود. حالا با گذشت زمان و از تب و تاب افتادن و کمرنگ شدن آن شرایط، طبعا پیامدها و تبعات آن هم شامل همین قاعده می‌شوند. فروش معمولی عصبانی نیستم چیزی نبود که برای آن پیش‌بینی می‌شد، اما جنین این فیلم سینمایی با کاهش التهابات سیاسی از جنسی که در فیلم به تصویر کشیده شده بود خیلی وقت است که سقط شده بود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.