وی در خصوص میزان تخفیفات تعرفهای و مقایسه آن با تخفیفات تعرفهای کشورهای CIS اظهار داشت: پیشنهاد ما در تخفیف تعرفهها در زمینه لجستیک و حمل و نقل مطرح شده است و برای ارتقاء آمار ترانزیت از طریق شمال به جنوب و بالعکس از طریق خزر ما فضای مناسبی برای ارتقاء آمار ترانزیت داریم. تخفیفات تعرفهای میتواند برای صاحبان کالا جذاب باشد و ما تلاش میکنیم با ارائه مشوقهای مناسب و تخفیفات جذاب آمار ترانزیت دریایی را از بنادر خود ارتقا دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه زنجیره حمل و نقل باید هماهنگ و منسجم با منافع مشترک باشد، گفت: اگر کنسرسیوم یا شرکتی مشترک بین کشورهای حاشیه خزر با رویکرد مدیریت زنجیره حمل و نقل شکل گیرد ما میتوانیم انتظار داشته باشیم بهبود کیفیت در حمل و نقل بین کشورهای پیرامون خزر ایجاد شود و در زمینه ترانزیت تحول قابل توجهی رخ دهد.
وی افزود: ما در ترانزیت و حمل و نقل دریایی از نظر حمل کانتینری خلاءهای زیادی داریم؛ در جهان غیر از کالای فله خشک و مایع سایر محمولهها از طریق کانتینر حمل میشود اما در کل دریای خزر سهم کانتینر تقریبا صفر است.اگر بخواهیم حمل و نقل کانتینری در خزر شکل بگیرد باید در قالب چارچوب منطقهای، شرکتی که گفته شد تشکیل شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یک شرکت یا کنسرسیوم همکاری مشترک در زمینه حمل و نقل و لجستیک بین کشورهای ساحلی خزر میتواند بهبود کیفیت را رقم بزند.با همکاری شرکتهای کارگزاری دریای و بندری کشورهای مختلف میتوان تفاهمات بین کشورها را فراهم کرد تا وضعیت ترانزیت خزر بهبود یابد.