بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/08
شماره 2456 - تاریخ 1403/02/08
آخرین اخبار
بزرگداشت شهدای مدافع سلامت در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (س)
جلب مشارکت مردمی در پشتیبانی و مراقبت از طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی
سیمای شبانه 7 بوستان منطقه 19 با اصلاح و تعمیر ۱۷۷ شعله از ابتدای سال روشن تر شد
نصب سازه پرتابل فرهنگی درجوار اماکن مذهبی وکانون تجمعات مردمی
ارزیابی امکانات، تجهیزات و ملزومات نگهداشت فضای سبز منطقه ٦ تهران
جمع آوری تابلوهای غیرمجاز از سطح منطقه۵
از ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی تا اصناف و مشاغل مزاحم
اهمیت فرهنگ‌سازی در ارتقای مسئولیت اجتماعی حفظ محیط زیست
برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
افتتاح اولین دبیرخانه کانون نوجوانان منطقه 13
تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان و تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری
ایمن سازی و زیباسازی ۵۲ دستگاه پل عابر پیاده در منطقه ۲۱
بازرسی کارشناسان اداره HSE از سطح نواحی
اجرای عملیات رنگ آمیزی المان های بوستانی - عمرانی و ترافیکی در بوستان جنگلی یاس فاطمی
بازدید وزیر کشور از پروژه های سازمان نوسازی شهر تهران
با همکاری شهرداری تهران بسته‌های ویژه نوسازی بافت فرسوده تدوین می شود
برگزاری آیین افتتاحیه زورخانه ده ونک با حضور مسئولان شهری پایتخت و پیشکسوتان ورزش باستانی
از احداث بیمارستان جدید در منطقه تا منتقل شدن خط راه آهن تهران-اهواز
اجرای طرح همیاران آرامش در منطقه۲۲
آغاز بکار نخستین خانه خلاقیت و نوآوری در منطقه ۲۲ تهران
برگزاری جلسه عملیاتی طرح های تحولی خدمت در سال ۱۴۰۳
آغاز طرح ویژه الگوی خدمت در معابر منتخب منطقه ۱۶
برپایی میز خدمت سلامت و ویزیت رایگان کارکنان در منطقه ۱۶
شناسایی و پلمپ ایستگاه غیر مجاز پسماند در بازار حضرتی منطقه ۱۲
لزوم برنامه ریزی جهت انجام به موقع پروژه های احداثی منطقه در سال ۱۴۰۳
اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه۲ تدوین شد
ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
رفتار غیرانسانی آمریکا نسبت به دانشجویان معترض شرم‌آور است/ دانشگاهیان جهان باید خون گریه کنند
رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
کد خبر: 180186 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - 12:47
سهم موتورهای کاربراتوری در آلودگی هوا

سهم موتورهای کاربراتوری در آلودگی هوا

یک کارشناس حوزه آلودگی هوا با اشاره به اندازه‌گیری تعداد ذرات معلق ناشی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در یک پژوهش گفت: هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند این در حالیست که می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

نوآوران آنلاین- حسین ایزانلو در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که تاکنون اعلام سهم موتورسیکلت‌ها در تولید ذرات معلق بر چه اصولی مبتنی بوده است؟ اظهارکرد: در استاندارد وسایل نقلیه بنزینی (به جز استاندارد یورو۶) ذرات معلق به‌طور مستقیم اندازه گیری نمی‌شوند چون وسایل نقلیه بنزینی که به سیستم انژکتوری مجهز شده‌اند، ذرات معلق قابل توجهی ندارند و در ایران که هنوز ناوگان بنزینی کاربراتوری بزرگی در حال تردد است، سهم انتشار آن‌ها از ذرات معلق بر مبنای مدل‌سازی است. بر اساس همین مدل‌سازی‌ها، سهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تولید ذرات معلق شهری مثل تهران ۱۰ درصد و سایر آلاینده‌های گازی ۱۸ درصد است اما اخیرا این ذرات نیز به‌طور مستقیم اندازه‌گیری شده است.

این کارشناس حوزه آلودگی هوا با این توضیح که در سال‌های اخیر در استانداردهای جدید دنیا به دلیل ارتباط مستقیم تعداد ذرات با سلامتی به جای اینکه جرم را محور قرار دهند روی تعداد ذرات به ویژه ذرات کوچک‌تر از ۲.۵  میکرون تمرکز دارند، گفت: بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر ۱۰ به توان ۱۳ ذره تولید می‌کند این درحالیست که میزان تولید ذره یک اتوبوس کارکرده فرسوده ۱۰ به توان ۱۴ است. 

وی ادامه داد: به عبارت ساده ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری به لحاظ تولید آلایندگی، هم اندازه یک اتوبوس دیزلی کارکرده است بنابراین عدد بسیار بالایی است و اگر این سئوال پرسیده شد که آیا موتورسیکلت‌های کاربراتوری در انتشار مستقیم ذرات معلق نیزمقصر هستند یا خیر؟ پاسخ مثبت است. موتورسیکلت‌ها در تولید ذرات معلق اولیه تا حد زیادی مقصر هستند.

مقایسه موتورهای کاربراتوری با انژکتوری

ایزانلو با بیان این نکته که تعداد ذرات ناشی از یک وسیله نقلیه بنزینی باید کمتر از۱۰ به توان ۱۲ باشد، گفت: جالب اینجاست که در یک پروژه پایلوت تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری کارکرده به موتورسیکلت انژکتوری و اندازه‌گیری تعداد ذرات آنها قبل و بعد نشان داد که آلودگی موتورسیکلت‌ها بعد از تبدیل به شدت کاهش می‌یابد، به طوری که تعداد ذرات معلق یک موتور کاربراتوری از ۱۰ به توان ۱۳ ذره در هر کیلومتر به ۱۰ به توان ۱۲ ذره در هر کیلومتر کاهش یافته است، یعنی تعداد ذرات تا حداقل ۹۰ درصد کاسته شده است. 

وی افزود: بر اساس استاندارد یورو۳، مجموع آلاینده‌های گازی موتورسیکلت‌های کاربراتوری اعم از هیدروکربن‌ها، اکسیدهای ازت و مونواکسیدکربن ۱۵.۵ گرم در کیلومتر است اما بعد از تبدیل یک موتور کاربراتوری پنج سال کارکرده این عدد به حدود ۱.۲ گرم در کیلومترکاهش یافت و بعد ۸۰۰۰ کیلومتر کار، به ۱.۴ گرم کیلومتر رسید. 

ایزانلو در ادامه گفت: در یک خودروی سواری یورو۲ میزان تولید آلاینده‌های هیدروکربن، اکسیدهای ازت و مونواکسیدکربن کمتر از ۳ گرم بر کیلومتر است اما یک موتورسیکلت کاربراتوری ۱۵.۵ گرم در کیلومتر بنابراین این گزاره که آلودگی موتورسیکلت شش برابر سواری است، کامل صحت دارد. 

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که در تبدیل موتورسیکلت کابراتوری به انژکتوری چه تغییراتی در سیستم موتور ایجاد می‌شود؟ تصریح کرد: کاربراتور برداشته و ۱۴ سنسور و عملگر از جمله حسگر دمای موتور، حسگر اکسیژن، دریچه گاز، کاتالیست و .... روی موتور نصب می‌شود. همه اینها کنترل دقیقی روی مقدار و زمان پاشش سوخت، کنترل جرقه و هوا ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آلودگی تا حد بالایی کاهش یابد. ضمن اینکه سبب کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف سوخت می‌شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.