تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/03/29
شماره 1289 - تاریخ 1398/03/29
آخرین اخبار
پیام دکتر سلیمانی -رییس کل بیمه مرکزی- به مناسبت چهل و هشتمین سالروز تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
مدیرعامل بانک ملت در یادداشتی مطرح کرد: علم و عمل به سبک دکتر چمران
اصلاح نظام بانکی، سهل و ممتنع است؛ شهامت اقدام می‌خواهد
نیت خیرخواهانه تان را با بانک ملی ایران عملی کنید!
رونمایی از بستر «بانکداری باز» در بانک توسعه صادرات ایران
۲ قابلیت تلویزیون‎‌های سامسونگ که شاید از نگاه‎تان دورمانده
خوزستان؛ خوزستان در منظومه شمسی ایران، خورشید است
آغاز پنجمین دوره جشنواره سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک آینده
«آپ» ۱۱۲۲ ریال سود کنار گذاشت
بزرگ ترین شبکه بین‌المللی جاسوسی آمریکا در حوزه سایبری منهدم شد
دشمن می‌خواهد ملت از آینده کشور ناامید شود/ با هیچ ملتی نمی‌جنگیم
اگر افراطیون دو طرف بگذارند، فضای تفاهم ملی را ایجاد می‌کنیم
آمریکا نمی‌تواند با زبان بی‌احترامی با مردم ایران سخن بگوید
ترامپ دستور اعزام نیروی جدید به خاورمیانه را صادر کرد
مکرون: تا 8 جولای فرصت داریم تا برای حفظ توافق هسته‌ای مذاکره کنیم
وفاق خوبی بین سه قوه وجود دارد
آیت الله مکارم شیرازی:اعتماد شرط مذاکره است
برنامه‌های جدی برای حمایت از آمران معروف و گزارشگران فساد داریم
پول نداریم؛ فعلا امتیازی در کار نیست!
مشمولان مالیات سکه در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کنند
قیمت‌ها در بازار سرمایه کاهشی ماند
مسکن اقساطی برای کارمندان دو هفته دیگر نهایی می‌شود
کارمزد خدمات الکترونیکی بانک‌ها افزایش می‌یابد
احتکاری نداریم، خودروها پس از تکمیل تحویل مشتریان می‌شود
آشفتگی بازار سیب‌زمینی و سکوت مسئولان؛ قیمت ۸۰۰۰ تومان!
باید از مردم تهران عذرخواهی کنیم
«پایان‌نامه‌ها» راستی‌آزمایی می‌شوند
بیش از گذشته به چمران‌ها و شریعتی‌ها نیاز داریم
اضطرابِ کمبود داروهای اساسی را دیگر نخواهیم داشت
نسخه نویسی الکترونیک در ۶ استان از اول تیرماه
اعلام مسیرهای جایگزین در طرح جمع‌آوری پل گیشا
ماده‌ شیمیایی ویژه پاکسازی تالاب انزلی، بی‌خطر است
آغاز عملیات پاکسازی منطقه دره فرحزاد از معتادان متجاهر
صدور ۱۲۳ مجوز کنسرت طی سه ماه در تهران/ پاپ بیشترین سهم را دارد
جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند
افتخار می‌کنم با جمشید مشایخی سه فیلم کار کردم
شادی و غم در اکران «دوباره زندگی»
دفاع «خاکسار» از کارش در فیلم «ما همه با هم هستیم»
رمان و فیلم جدید «بازی‌های گرسنگی» در راه است
آرزوی رضا کیانیان در آستانه سالروز تولدش
به استقلال چندان امیدوار نیستم/ باید از استراماچونی حمایت کرد
تجمع هواداران پرسپولیس گسترده شد/ درگیری تیفوسی‌های خشمگین
دردسرهای پیراهن قرمز و سقوط به دسته اول/ خداحافظی با خاطره تلخ!
مسابقه مدیران در پرسپولیس/ چه کسی باید با سرمربی جدید مذاکره کند؟
خانه تکانی برانکو در الاهلی عربستان با بازیکنان خارجی
سرپوش ضعف‌های پرسپولیس کنار رفت
اولین مصاحبه برانکو بعد از جدایی از پرسپولیس/داستان ایران تمام شد
توزیع سهمیه لاستیک و روغن ده استان در پایانه بندر امام خمینی(ه)
شکست روایت افراطی تولید-محوری و گرایش به سمت استراتژی "بازار-محور" در تعاونی های روستایی ایران
ثبت بی نظیرترین سال ایرانول با رشد اکثر شاخص ها و تقسیم سود 2900 میلیارد ریالی
کد خبر: 180696 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - 18:39
نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است
رئیس انجمن قطعه سازان در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است

آرزو قادری /روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- صنعت خودروسازی در همه کشورها از جمله صنایع مهمی به شمار می رود که حیات آن در گروی شرایط مناسب برای ادامه فعالیت است. این صنعت در کشور ما با توجه به این که بخشی از مواد اولیه تولید آن از طریق واردات تامین می شود، با هزینه های بالایی در مسیر تولید مواجه است. در چنین شرایطی ضروری است که دولت با در اختیار قرار دادن ارز دولتی به خودروسازان، آن ها را در ادامه مسیر کمک کند. از دیگر نکات مهمی که باید دولتمردان موردتوجه و در اولویت قرار دهند، آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری کنونی است. تداوم شرایط کنونی و قیمتگذاری توسط دولت موجب می شود تا خودروسازان با توجه به بالا بودن هزینه تولید به تدریج به ورشکستگی برسند و مجبور به تعدیل نیروهای خود شوند که این امر به افزایش شمار بیکاران نیز منجر می‌شود.

در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا نجف منش، رئیس انجمن قطعه سازان کشور و همچنین رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو روزهای متلاطمی را طی می کند و مدام شاهد هشدارهایی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس در این خصوص هستیم که دولت باید فکری به حال صنعت خودروسازی کشور کند تا بیش از این در باتلاق مشکلات فرو نرود. به نظر شما چرا در شرایط کنونی وضعیت بازار خودرو آشفته شده است؟

علت اصلی این است که قیمتگذاری خودرو توسط دولت صورت می گیرد و این قیمت چون پایین در نظر گرفته می شود با ضرر و زیان های بسیار زیادی خودروسازان را مواجه می کند؛ به طوری که تولیدکنندگان دیگر قادر به پرداخت پول قطعه سازان نیستند و در نتیجه این امر قطعه سازان نیز به شدت تضعیف شدند؛ به طوری که از ابتدای سال تا کنون 37 درصد از نیروهای انسانی شان را به ناچار تعدیل کردند. علاوه بر این نوسانات بازار ارز نیز موجب شد تا شاهد افزایش هزینه های تولید برای خودروسازان باشیم. خودروسازان برای تهیه مواد اولیه ای که عموماً از خارج وارد می شود نیازمند پرداخت هزینه ها به دلار هستند و همین امر زمینه افزایش قیمت ها را در این بازار فراهم می کند. خودروسازان نیز چاره ای جز بالا بردن قیمت ها ندارند. به همین دلیل بعضاً شاهد افزایش روزانه قیمت ها در بازار خوردو خواهیم بود. در چنین شرایطی باید گفت که خودروسازان قصوری ندارند؛ چراکه خودشان نیز با هزینه های بالا در مسیر تولید مواجه هستند. از این رو نباید نگاه منفی نسبت به تولیدکنندگان داشته باشیم. بازار خودرو نیز همچون سایر بازارها به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار است و از این آشفتگی تأثیر می پذیرد.

 

* نقش دلالان را در بروز آشفتگی های بازار خودرو را تا چه اندازه ضروری می دانید؟

نمی توان به طور قاطع همه مشکلات را گردن دلالان انداخت، اما باید گفت که واسطه گران و سودجویان نیز در بروز آشفتگی های بازار خودرو بی تقصیر نیستند. قیمت هایی که در بازار تعیین می کنند موجب می شود ناآرامی هایی ایجاد شود که رفع آن ها زمان بر است و در وهله اول مردم آسیب می بینند.

 

*  به نظر شما بازار خودرو کشش افزایش قیمت را دارد؟

اگر افزایش قیمت خودرو به ندرت و هر ازچندگاهی در ایران رخ می داد می‌توان گفت که امکان افزایش قیمت را بازار دارد، اما در شرایطی که حتی به طور روزانه شاهد بالا رفتن قیمت‌ها هستیم نمی‌توان گفت که بازار کشش افزایش قیمت را دارد؛ چراکه به اتفاقی همیشگی تبدیل شده است.  

 

* دولت باید چه سیاست هایی در پیش گیرد تا مشکلات صنعت خودروسازی رفع شود و تولیدکنندگان بتوانند همچون گذشته به تولید بپردازند و با افزایش قیمت ها نیز مواجه نباشیم؟

به نظر من دولت باید در راستای ایفای نقش حمایتی خود شرایطی را فراهم کند که تولید خودرو بیش از این زیان ده نباشد تا انگیزه برای فعالیت خودروسازان ایجاد شود و از دیگر سو مردم نیز قدرت خرید داشته باشند؛ چراکه اگر قیمت ها به همین ترتیب بالا برود و زیان‌دهی خودروسازان نیز به سریالی تکراری تبدیل شود قطعاً این بازار با رکودی عمیق مواجه خواهد شد؛ رکودی که با تورم همراه است و خودروسازان را در تنگنا قرار می دهد.

 

* آیا آزادسازی قیمت خودرو راهکار مناسبی برای رفع مشکلات این صنعت است؟

آزادسازی قیمت خودرو اقدامی است که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد؛ چراکه به این نتیجه رسیده‌اند تداوم روند انحصار در بازار خودرو راهگشا نیست. در کشور ما نیز روال به همین صورت است تا زمانی که دولت قیمت ها را در بازار تعیین کند، خودروسازان همچنان زیان‌ده خواهند بود و نهایتاً شرایط به گونه ای پیش می‌رود که عطای تولید را لقایش می بخشند. در چنین شرایطی باید فاتحه صنعت خودروسازی را در کشور خواند؛ از این رو ضروری است که دولت هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی قیمت ها در بازار خودرو اقدام کند.   

 

* برخی اعتقاد دارند که مشکلات صنعت خودروسازی کشور به تحریم ها بازمی‌گردد. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

بیش از تحریم ما دچار خودتحریمی در داخل هستیم. حتی زمانی که تحریم‌ها نیز برداشته شد، اما صنعت خودروسازی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ از این رو به طور قاطع نمی‌توان گفت که همه مشکلات به تحریم های بین المللی گره خورده است. اعمال تحریم‌های خارجی در شرایطی تامین کننده اهداف دشمنان کشورمان است که در داخل نیز زیرساخت ها مناسب نباشد و دلالان نیز با جولان در بازار امکان حرکت طبیعی را از بازار سلب کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.