تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/10/26
شماره 1198 - تاریخ 1397/10/26
آخرین اخبار
ایران خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط خبرنگار پرس‌ تی‌وی شد
پرونده حقوق‌های نجومی به صدور حکم رسید
نظرات حاکمان جامعه باید با اکثریت قاطع مردم همخوانی داشته باشد
با استانی‌شدن انتخابات دسترسی مردم به نمایندگان قطع می‌شود
آمریکا قادر به اجماع‌سازی علیه ایران نخواهد شد
عوارض خروج از کشور زائران عتبات در سال ۹۸ افزایش پیدا نمی‌کند
حسن رسولی: دموکراسی انتخاباتی، مردم‌سالاری ایده‌آل نیست
صعود پوند در روز مخالفت مجلس انگلیس با لایحه بریگزیت
موافقت دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودرو
احتمال افزایش قیمت طلا درپی وتوی بریگزیت
در روند تحویل خودروها تسریع شود
بزرگداشت پنج سینماگر در جشنواره‌ی فیلم فجر
سه سناریوی افزایش حق مسکن مشمولان قانون کار
وعده‌ای برای آرام ماندن بازار ارز
بانک مرکزی چین در اقدامی بی‌سابقه ۸۳میلیارد دلاربه بازارتزریق کرد
بداهه‌نوازی و گروه‌نوازی با آوازِ داوود فیاضی
علیرضا خمسه: "محب‌اهری" عاشق ماندن بود
برگزیدگان جایزه‌ی دکتر مجتبایی معرفی شدند
اولین خبر رسمی از فیلم مسعود بخشی
مسؤولیت اجتماعی رسانه ها انعکاس دقیق و منصفانه رویدادهاست
رخ‌نمایی مسجد و محراب اولیه مسجد جامع پس از ۴۰ سال
بقای نشر در گرو عقب نماندن از فناوری است
فرشته‌های نجات را چگونه رسانه‌ای کنیم؟
استقبال مدیرعامل خانه سینما از دستور اخیر "انتظامی"
حمید جبلی نمایشگاه عکس برگزار می‌کند
پوستر تئاتر شناسنامه یک تئاتر است
محب‌اهری پیش از مرگ در سریال کیانوش عیاری درگذشت
ماجرای فیلمنامه «فاکنر» که ساخته نشد
یادی از هَپَلی شیرین «محله بهداشت»
راز نگاه «مونالیزا» هم کشف شد
انتشار جعلیات توسط رسانه‌ها و سلبریتی‌ها
پیشنهاد آغداشلو برای راه‌ پیدا نکردن آثار جعلی به حراجی‌ها
نقش‌های متفاوت محب اهری و حسرت یک "قدرت"
خطر از بیخ گوش نایب‌قهرمان پارالمپیک گذشت
برخوردی عجیب با رونالدو در عربستان
واکنش مربی سپیده توکلی به حرفهای غیاثی: شنیدن این صحبت‌ها از زبان یک پیشکسوت تاسف‌بار است
شهاب زاهدی به سوون سامسونگ پیوست
حریف ایران در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها کدام تیم است؟
جهانبخش: ۶ امتیازی بودن عراق اهمیت ندارد/ نمی‌خواهیم دوباره اشتباه کنیم
توضیح سازمان غذا و دارو درباره "تخلف دارویی" که روحانی از آن یاد کرد
اجرای طرح ملی بازیافت رایگان لنزهای پلاستیکی در انگلیس
رونمایی از سامانه نمایش اموال مسروقه مکشوفه
۱۷درصد ازازدواج‌ها مربوط به دختران زیر ۱۸سال / ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸سال در کشور
۲۸ درصد ایرانیان کمتر از ۱۸ سال دارند
کاهش ۵۰‌ درصدی خطر حمله قلبی در افراد سالم با ورزش
پس از کندن پوست موز حتما دست‌هایتان را بشویید
آمار بالای سوء تغذیه در چابهار نیازمند توجه جدی
برقراری نظام ارجاع الکترونیک در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۰هزار نفر "گلستان"
چرخه نظام ارجاع الکترونیک در استان گلستان تکمیل شد
احداث ۱۴ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دو معلول به بالا
کد خبر: 180696 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - 18:39
نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است
رئیس انجمن قطعه سازان در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است

آرزو قادری /روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- صنعت خودروسازی در همه کشورها از جمله صنایع مهمی به شمار می رود که حیات آن در گروی شرایط مناسب برای ادامه فعالیت است. این صنعت در کشور ما با توجه به این که بخشی از مواد اولیه تولید آن از طریق واردات تامین می شود، با هزینه های بالایی در مسیر تولید مواجه است. در چنین شرایطی ضروری است که دولت با در اختیار قرار دادن ارز دولتی به خودروسازان، آن ها را در ادامه مسیر کمک کند. از دیگر نکات مهمی که باید دولتمردان موردتوجه و در اولویت قرار دهند، آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری کنونی است. تداوم شرایط کنونی و قیمتگذاری توسط دولت موجب می شود تا خودروسازان با توجه به بالا بودن هزینه تولید به تدریج به ورشکستگی برسند و مجبور به تعدیل نیروهای خود شوند که این امر به افزایش شمار بیکاران نیز منجر می‌شود.

در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا نجف منش، رئیس انجمن قطعه سازان کشور و همچنین رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو روزهای متلاطمی را طی می کند و مدام شاهد هشدارهایی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس در این خصوص هستیم که دولت باید فکری به حال صنعت خودروسازی کشور کند تا بیش از این در باتلاق مشکلات فرو نرود. به نظر شما چرا در شرایط کنونی وضعیت بازار خودرو آشفته شده است؟

علت اصلی این است که قیمتگذاری خودرو توسط دولت صورت می گیرد و این قیمت چون پایین در نظر گرفته می شود با ضرر و زیان های بسیار زیادی خودروسازان را مواجه می کند؛ به طوری که تولیدکنندگان دیگر قادر به پرداخت پول قطعه سازان نیستند و در نتیجه این امر قطعه سازان نیز به شدت تضعیف شدند؛ به طوری که از ابتدای سال تا کنون 37 درصد از نیروهای انسانی شان را به ناچار تعدیل کردند. علاوه بر این نوسانات بازار ارز نیز موجب شد تا شاهد افزایش هزینه های تولید برای خودروسازان باشیم. خودروسازان برای تهیه مواد اولیه ای که عموماً از خارج وارد می شود نیازمند پرداخت هزینه ها به دلار هستند و همین امر زمینه افزایش قیمت ها را در این بازار فراهم می کند. خودروسازان نیز چاره ای جز بالا بردن قیمت ها ندارند. به همین دلیل بعضاً شاهد افزایش روزانه قیمت ها در بازار خوردو خواهیم بود. در چنین شرایطی باید گفت که خودروسازان قصوری ندارند؛ چراکه خودشان نیز با هزینه های بالا در مسیر تولید مواجه هستند. از این رو نباید نگاه منفی نسبت به تولیدکنندگان داشته باشیم. بازار خودرو نیز همچون سایر بازارها به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار است و از این آشفتگی تأثیر می پذیرد.

 

* نقش دلالان را در بروز آشفتگی های بازار خودرو را تا چه اندازه ضروری می دانید؟

نمی توان به طور قاطع همه مشکلات را گردن دلالان انداخت، اما باید گفت که واسطه گران و سودجویان نیز در بروز آشفتگی های بازار خودرو بی تقصیر نیستند. قیمت هایی که در بازار تعیین می کنند موجب می شود ناآرامی هایی ایجاد شود که رفع آن ها زمان بر است و در وهله اول مردم آسیب می بینند.

 

*  به نظر شما بازار خودرو کشش افزایش قیمت را دارد؟

اگر افزایش قیمت خودرو به ندرت و هر ازچندگاهی در ایران رخ می داد می‌توان گفت که امکان افزایش قیمت را بازار دارد، اما در شرایطی که حتی به طور روزانه شاهد بالا رفتن قیمت‌ها هستیم نمی‌توان گفت که بازار کشش افزایش قیمت را دارد؛ چراکه به اتفاقی همیشگی تبدیل شده است.  

 

* دولت باید چه سیاست هایی در پیش گیرد تا مشکلات صنعت خودروسازی رفع شود و تولیدکنندگان بتوانند همچون گذشته به تولید بپردازند و با افزایش قیمت ها نیز مواجه نباشیم؟

به نظر من دولت باید در راستای ایفای نقش حمایتی خود شرایطی را فراهم کند که تولید خودرو بیش از این زیان ده نباشد تا انگیزه برای فعالیت خودروسازان ایجاد شود و از دیگر سو مردم نیز قدرت خرید داشته باشند؛ چراکه اگر قیمت ها به همین ترتیب بالا برود و زیان‌دهی خودروسازان نیز به سریالی تکراری تبدیل شود قطعاً این بازار با رکودی عمیق مواجه خواهد شد؛ رکودی که با تورم همراه است و خودروسازان را در تنگنا قرار می دهد.

 

* آیا آزادسازی قیمت خودرو راهکار مناسبی برای رفع مشکلات این صنعت است؟

آزادسازی قیمت خودرو اقدامی است که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد؛ چراکه به این نتیجه رسیده‌اند تداوم روند انحصار در بازار خودرو راهگشا نیست. در کشور ما نیز روال به همین صورت است تا زمانی که دولت قیمت ها را در بازار تعیین کند، خودروسازان همچنان زیان‌ده خواهند بود و نهایتاً شرایط به گونه ای پیش می‌رود که عطای تولید را لقایش می بخشند. در چنین شرایطی باید فاتحه صنعت خودروسازی را در کشور خواند؛ از این رو ضروری است که دولت هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی قیمت ها در بازار خودرو اقدام کند.   

 

* برخی اعتقاد دارند که مشکلات صنعت خودروسازی کشور به تحریم ها بازمی‌گردد. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

بیش از تحریم ما دچار خودتحریمی در داخل هستیم. حتی زمانی که تحریم‌ها نیز برداشته شد، اما صنعت خودروسازی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ از این رو به طور قاطع نمی‌توان گفت که همه مشکلات به تحریم های بین المللی گره خورده است. اعمال تحریم‌های خارجی در شرایطی تامین کننده اهداف دشمنان کشورمان است که در داخل نیز زیرساخت ها مناسب نباشد و دلالان نیز با جولان در بازار امکان حرکت طبیعی را از بازار سلب کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.