تامین اجتماعی
تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/12/28
شماره 1239 - تاریخ 1397/12/28
آخرین اخبار
سامسونگ برای دهمین سال متوالی برترین برند نمایشگرهای Signage شد
سامانه رجیستری تلفن همراه قطع نیست
هدایتی: آقای تاج از من ۲ میلیون دلار پول گرفته است/ به یک مداح هم پول نداده‌ام
قیمت مرغ در بازار ۴۷ درصد بالاتر از نرخ مصوب!
دولت در سال ۹۷ به فکر حل مشکلات کشور بود / سال آینده این راه را ادامه می‌دهیم
بازار ارز حساسیت خود را به FATF از دست داده است
۲۰۰ هزار تومان‌های کارکنان و بازنشستگان چه شد؟
نفت برای هفتمین بار به بورس می‌آید
پرداخت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان وام به قطعه‌سازان
دلار یک پله عقب‌تر رفت
مدیران سابق بانک سرمایه به ۲۰ سال حبس محکوم شدند
امیدواریم مجمع تشخیص درباره پالرمو و CFT با رعایت منافع ملی تصمیم گیری کند
ظریف: سفرم به قم به FATF ربطی ندارد
دفتر رئیس جمهوری از سفر اسد به تهران اطلاع نداشت
رییسی اقدام حقوقی حقوقدانان جهان علیه تروریسم و نژادپرستی را خواستار شد
شمال تهران آماده آغاز بهار شد
گلکسی S10 سامسونگ بالاترین امتیاز کیفیت نمایشگر را دریافت کرد
رمزگشایی از بینی شکسته مجسمه‌های مصر
تصویربرداری «زیر همکف» به پایان رسید
درخواست برای حل بحران کاغذ
جایزه شعر بهاران برگزیدگان خود را شناخت
پخش مستند بهترین فوتبالیست‌های دنیا
تکالیف جدید برای انجمن هنرهای نمایشی
پخش فصل جدید «دکتر سلام» بعد از نوروز
ابرقهرمان زن سینما ۷۶۰ میلیون دلاری شد
۱۰ هزار میلیارد تومان وام خرید مسکن پرداخت شد
روایتی از مشکلات "طلاق" روی پرده هنر و تجربه
نمایشگاه کتاب یا موزه؟
دیدن موزه رضا عباسی را از بیرونِ موزه آغاز کنید
«بر سر دو راهی» سریال نوروزی شبکه دو
اعلام نام سرمایه‌گذاران فیلم‌های جشنواره سی‌وهفتم فجر
مسئولیت اجتماعی شرکت شهروند در حمایت از خانواده‌های کم برخوردار
منطقی نیست کتاب‌های‌مان را بفروشیم!
چهارشنبه‌سوری تا ساعت ۱۲ به موزه بروید
۳۵ سال دلتنگی
بورس کالا می تواند سکوی پرتاب تجارت به آسیای میانه باشد
در ۹ ماهه سال ۹۷ چند مجوز موسیقی صادر شد؟
طرح آماده باش نوروزی در تمامی بیمارستانها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی اجرا می شود
سازمان سینمایی نیاز به قاطعیت دارد
سرنوشت مبهم آثار عبدالحسین زرین‌کوب
خرید بلیت مترو امکان جدید سامانه «تهران من»
شفر به آلمان برگشت
حرکت شائبه‌برانگیز سرمربی تیم ملی و سکوت کمیته فوتسال
دلارام وکیلی: می‌خواهم جزو نفرات اصلی تیم ملی باشم
برداشت تا سقف پنج میلیون ریال از خودپردازهای بانک صادرات ایران امکان‌پذیر شد
ادامه روند ناامیدکننده صلاح در لیورپول
قلعه‌نویی: داوران فوتبال شریف هستند/ فغانی: همه داوران اشتباه می‌کنند
اعضای هیأت‌مدیره پرسپولیس چه کسانی هستند؟
سایت هلندی: ایران هنوز سرمربی ندارد؛ "پول" تمام شده است
آماده‌باش یگان‌های حفاظت در تعطیلات نوروزی
کد خبر: 180696 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - 18:39
نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است
رئیس انجمن قطعه سازان در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است

آرزو قادری /روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- صنعت خودروسازی در همه کشورها از جمله صنایع مهمی به شمار می رود که حیات آن در گروی شرایط مناسب برای ادامه فعالیت است. این صنعت در کشور ما با توجه به این که بخشی از مواد اولیه تولید آن از طریق واردات تامین می شود، با هزینه های بالایی در مسیر تولید مواجه است. در چنین شرایطی ضروری است که دولت با در اختیار قرار دادن ارز دولتی به خودروسازان، آن ها را در ادامه مسیر کمک کند. از دیگر نکات مهمی که باید دولتمردان موردتوجه و در اولویت قرار دهند، آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری کنونی است. تداوم شرایط کنونی و قیمتگذاری توسط دولت موجب می شود تا خودروسازان با توجه به بالا بودن هزینه تولید به تدریج به ورشکستگی برسند و مجبور به تعدیل نیروهای خود شوند که این امر به افزایش شمار بیکاران نیز منجر می‌شود.

در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا نجف منش، رئیس انجمن قطعه سازان کشور و همچنین رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو روزهای متلاطمی را طی می کند و مدام شاهد هشدارهایی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس در این خصوص هستیم که دولت باید فکری به حال صنعت خودروسازی کشور کند تا بیش از این در باتلاق مشکلات فرو نرود. به نظر شما چرا در شرایط کنونی وضعیت بازار خودرو آشفته شده است؟

علت اصلی این است که قیمتگذاری خودرو توسط دولت صورت می گیرد و این قیمت چون پایین در نظر گرفته می شود با ضرر و زیان های بسیار زیادی خودروسازان را مواجه می کند؛ به طوری که تولیدکنندگان دیگر قادر به پرداخت پول قطعه سازان نیستند و در نتیجه این امر قطعه سازان نیز به شدت تضعیف شدند؛ به طوری که از ابتدای سال تا کنون 37 درصد از نیروهای انسانی شان را به ناچار تعدیل کردند. علاوه بر این نوسانات بازار ارز نیز موجب شد تا شاهد افزایش هزینه های تولید برای خودروسازان باشیم. خودروسازان برای تهیه مواد اولیه ای که عموماً از خارج وارد می شود نیازمند پرداخت هزینه ها به دلار هستند و همین امر زمینه افزایش قیمت ها را در این بازار فراهم می کند. خودروسازان نیز چاره ای جز بالا بردن قیمت ها ندارند. به همین دلیل بعضاً شاهد افزایش روزانه قیمت ها در بازار خوردو خواهیم بود. در چنین شرایطی باید گفت که خودروسازان قصوری ندارند؛ چراکه خودشان نیز با هزینه های بالا در مسیر تولید مواجه هستند. از این رو نباید نگاه منفی نسبت به تولیدکنندگان داشته باشیم. بازار خودرو نیز همچون سایر بازارها به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار است و از این آشفتگی تأثیر می پذیرد.

 

* نقش دلالان را در بروز آشفتگی های بازار خودرو را تا چه اندازه ضروری می دانید؟

نمی توان به طور قاطع همه مشکلات را گردن دلالان انداخت، اما باید گفت که واسطه گران و سودجویان نیز در بروز آشفتگی های بازار خودرو بی تقصیر نیستند. قیمت هایی که در بازار تعیین می کنند موجب می شود ناآرامی هایی ایجاد شود که رفع آن ها زمان بر است و در وهله اول مردم آسیب می بینند.

 

*  به نظر شما بازار خودرو کشش افزایش قیمت را دارد؟

اگر افزایش قیمت خودرو به ندرت و هر ازچندگاهی در ایران رخ می داد می‌توان گفت که امکان افزایش قیمت را بازار دارد، اما در شرایطی که حتی به طور روزانه شاهد بالا رفتن قیمت‌ها هستیم نمی‌توان گفت که بازار کشش افزایش قیمت را دارد؛ چراکه به اتفاقی همیشگی تبدیل شده است.  

 

* دولت باید چه سیاست هایی در پیش گیرد تا مشکلات صنعت خودروسازی رفع شود و تولیدکنندگان بتوانند همچون گذشته به تولید بپردازند و با افزایش قیمت ها نیز مواجه نباشیم؟

به نظر من دولت باید در راستای ایفای نقش حمایتی خود شرایطی را فراهم کند که تولید خودرو بیش از این زیان ده نباشد تا انگیزه برای فعالیت خودروسازان ایجاد شود و از دیگر سو مردم نیز قدرت خرید داشته باشند؛ چراکه اگر قیمت ها به همین ترتیب بالا برود و زیان‌دهی خودروسازان نیز به سریالی تکراری تبدیل شود قطعاً این بازار با رکودی عمیق مواجه خواهد شد؛ رکودی که با تورم همراه است و خودروسازان را در تنگنا قرار می دهد.

 

* آیا آزادسازی قیمت خودرو راهکار مناسبی برای رفع مشکلات این صنعت است؟

آزادسازی قیمت خودرو اقدامی است که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد؛ چراکه به این نتیجه رسیده‌اند تداوم روند انحصار در بازار خودرو راهگشا نیست. در کشور ما نیز روال به همین صورت است تا زمانی که دولت قیمت ها را در بازار تعیین کند، خودروسازان همچنان زیان‌ده خواهند بود و نهایتاً شرایط به گونه ای پیش می‌رود که عطای تولید را لقایش می بخشند. در چنین شرایطی باید فاتحه صنعت خودروسازی را در کشور خواند؛ از این رو ضروری است که دولت هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی قیمت ها در بازار خودرو اقدام کند.   

 

* برخی اعتقاد دارند که مشکلات صنعت خودروسازی کشور به تحریم ها بازمی‌گردد. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

بیش از تحریم ما دچار خودتحریمی در داخل هستیم. حتی زمانی که تحریم‌ها نیز برداشته شد، اما صنعت خودروسازی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ از این رو به طور قاطع نمی‌توان گفت که همه مشکلات به تحریم های بین المللی گره خورده است. اعمال تحریم‌های خارجی در شرایطی تامین کننده اهداف دشمنان کشورمان است که در داخل نیز زیرساخت ها مناسب نباشد و دلالان نیز با جولان در بازار امکان حرکت طبیعی را از بازار سلب کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.