بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 181177 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - 14:54
فرشته‌های نجات را چگونه رسانه‌ای کنیم؟
نگاهی به نجات جان یک انسان در حادثه اخیر سقوط هواپیما

فرشته‌های نجات را چگونه رسانه‌ای کنیم؟

قهرمان‌ سازی یکی از حساس‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات در رسانه‌ها محسوب می‌شود؛ قدرتی که می‌تواند در الگوسازی جامعه بسیار موثر باشد و حتی قدرت‌های سیاسی جهان نیز در مواقع لزوم همانند دوران جنگ، از این قدرت رسانه‌ای بهره برده‌اند.

نوآوران آنلاین- اما فارغ از نگاه‌ها و بهره‌وری‌های سیاسی از مقوله قهرمان‌پروری در رسانه‌ها، گاهی در مواقع عادی نیز سهوا تشویق و تحسین در رسانه‌ها جای خود را به قهرمان‌سازی می‌دهد؛ این در حالی است که اساسا شخصیت یک قهرمان در یک رویداد و با انجام یک کار شایسته‌ که از عهده کمتر کسی هم برمی‌آید، تعریف نمی‌شود بلکه در طول زمان و تکرار ویژگی‌های شایسته است که یک نفر را قهرمان می‌نامند.  

یکی از مصداق‌های این موضوع، فرشته نجات تنها بازمانده بوئینگ ۷۰۷ است که در این حادثه ناگوار توانست جان یک نفر را نجات دهد؛ مهرداد راضی اولین کسی بود که پس از حادثه برای هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ در فرودگاه فتح خود را به محل حادثه رساند و جان یک نفر از سرنشینان را نجات داد.

بر همین اساس هم بسیاری از رسانه‌های رسمی به این رفتار شایسته و شجاعانه او پرداختند و از او تقدیر کردند. اما در این میان برخی به ویژه در رسانه‌های اجتماعی به صورت ناآگاهانه به او جنبه‌های قهرمان‌گونه دادند. این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان رسانه، قهرمان‌سازی افراد بدون توجه به پیشینه و سابقه انسان‌ها می‌تواند تبعات منفی زیادی هم برای آن فرد و هم برای جامعه‌ به دنبال داشته باشد.

در همین راستا، حمید شکری‌خانقاه ـ کارشناس رسانه و استاد علوم ارتباطات ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره مقوله قهرمان‌سازی در رسانه‌ها، اظهار کرد: به طور کلی موضوع قهرمان‌سازی از چندین زاویه قابل بررسی است. بیش از هر چیزی باید به این نکته توجه کرد که برخی کارها جزو وظایف انسانی و مسئولیت‌های اجتماعی همه انسان‌ها محسوب می‌شود؛ اما باید بدانیم که اگر بخواهیم به انجام این وظایف بعد قهرمانی بدهیم، شاهد تبعات منفی زیادی خواهیم بود؛ به عنوان مثال اگر دانش‌آموزی در مدرسه بعد از مدت‌ها نمره ۱۰ آوردن، نمره ۱۶ کسب کند، قهرمان نیست، بلکه فقط شایسته تشویق است.

او ادامه داد: هر یک از ما انسان‌ها باید به هم‌نوعان خود کمک، محبت و در موقعیت‌های مختلف به وظایف انسانی‌مان عمل کنیم. در این میان اگر عده‌ای به این وظایف انسانی بی‌توجه هستند، دلیل نمی‌شود که بخواهیم از آن دسته از افرادی که به وظایف انسانی خود عمل می‌کنند، قهرمان بسازیم؛ البته حتما باید از کسانی که کارهای شایسته انجام می‌دهند، تقدیر کرد؛ ولی تقدیر، تحسین و تشویق به هیچ وجه معنای قهرمان‌سازی نیست.

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه «حتی اگر پای از جان‌گذشتگی و ایثار در میان باشد، باز هم با قهرمان شدن فاصله زیادی وجود دارد»، یادآور شد: قهرمان دارای ویژگی‌های خاص خودش است. وقتی از قهرمان صحبت می‌شود، در واقع به صفات تثبیت شده‌ای در آن فرد اشاره می‌شود؛ و نه اینکه صرفا فردی در موقعیتی خاص عملکرد و رفتار خوب، شایسته‌ و انسانی داشته باشد؛ البته باز هم می‌گویم این افراد حتما نیاز به تشویق و تشکر دارند.

شکری خانقاه با بیان اینکه مردم از قهرمان‌هایشان الگوبرداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: بنابراین در معرفی افراد به عنوان قهرمان و بزرگ کردن شخصیت آنها در رسانه‌ها حتما نیاز به بررسی و تحقیق درباره ابعاد مختلف شخصیتشان است. رسانه‌ها باید بدانند که قهرمان‌ها دارای صفات ثابتی هستند که قابلیت تکرار دارند، مردم آنها را در موقعیت‌های مختلف دیده‌ و رفتارشان را ستایش کرده‌اند.

او افزود: در بسیاری از رسانه‌های خارجی نیز اینگونه است که وقتی می‌خواهند فردی را به عنوان یک شخصیت موفق یا قهرمان معرفی کنند، حتما ابعاد مختلف زندگی او را جست‌وجو می‌کنند و سپس از آن فرد سناریوهایی می‌سازند و او را به عنوان یک الگو معرفی می‌کنند. آنها معتقدند که نمی‌توان فردی را بدون سابقه و پیشینه مشخص و شایسته به عنوان قهرمان معرفی کرد. ‌

این استاد ارتباطات همچنین درباره عملکرد رسانه‌های داخلی در قهرمان‌سازی، گفت: در بسیاری از مواقع خبرنگاران و رسانه‌ها به صورت هیجانی موضوعات و رویدادها را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ این درحالی است که خبرنگار باید روحیه مساله‌شناسی و تحلیلگری داشته باشد و بتواند به موضوعات پیرامون خود از ابعاد مختلف جامعه‌شناسی و روان‌شناسی نگاه کند. خبرنگار حرفه‌ای باید به این بیاندیشد که برجسته‌سازی افراد از بعد منفی یا مثبت، چه عواقبی می‌تواند به دنبال داشته باشد. اگر فردی که امروز به عنوان قهرمان معرفی کرده‌ است،  قابلیت قهرمان شدن نداشته باشد، چه الگوهای بدی می‌تواند برای جامعه باشد؟

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.