بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/29
شماره 2470 - تاریخ 1403/02/29
آخرین اخبار
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
کد خبر: 183742 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۸ - 13:26
چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟
مینا افتاده: برای جوانان کشورم نگرانم

چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟

مینا افتاده یکی از بانوان موسیقی ایران است که بیشتر به واسطه معلم بودنش شناخته می‌شود؛ به رسم و ذات همین معلم بودن هم بزرگترین دغدغه‌اش در موسیقی به جوان‌ها برمی‌گردد و می‌گوید: من بیشتر از هرچیز نگران جوان‌ها هستم که می‌بینیم با چه علاقه‌ای به این سمت می‌آیند اما نمی‌توانند کار خود را عرضه کنند.

نوآوران آنلاین- این مدرس موسیقی در گفت‌وگو با ایسنا از نگرانی‌هایش درباره تأمین شغل هنرجویان موسیقی سخن می‌گوید و اظهار می‌کند: دانشجویان موسیقی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیکار هستند؛ در حالی که همه آن‌ها باید روی صحنه اجرا داشته باشند اما امکانش نیست و مجبورند برای تأمین معاش به تدریس در آموزشگاه‌های خصوصی روی بیاورند.

او ادامه می‌دهد: به نظرم فرهنگسراهای متعلق به شهرداری می‌تواند برای تدریس کلاس‌های موسیقی از دانشجویان استفاده کنند اما به دلیل اینکه می‌خواهند هزینه کمتری برای معلم بپردازند از افرادی استفاده می‌کنند که سه، چهار سال سابقه نواختن ساز دارند و اینگونه آموزش آن‌ها از حالت آکادمیک بیرون می‌آید. چندی پیش با شورای شهر تهران جلسه‌ای بود که در آن جلسه از اضافه کردن بخش سرود به مدارس صحبت شد؛ اینگونه بازهم آموزش و پرورش می‌تواند از فارغ‌التحصیلان موسیقی برای این بخش‌ها استفاده کند.

این نوازنده سنتور دغدغه خود را برای موسیقی اینگونه بیان می‌کند: من بیشتر نگران جوان‌ها هستم. می‌بینم با چه علاقه و توانمندی به سمت موسیقی آمدند اما نمی‌توانند کار خود را در ایران عرضه کنند و دست به مهاجرت می‌زنند؛ این در حالی است که اگر فضا برای ارائه هنرشان در ایران وجود داشته باشد به مراتب نسبت به خارج از کشور مخاطبان بیشتری خواهند داشت.

او درباره آموزش موسیقی می‌گوید: وضعیت هنرستان‌ها خوب است و دروس تا حدی که هنرجو را به دیپلم برسانند به درستی انتخاب شده‌اند؛ البته این را نمی‌گویم چون خودم در هنرستان تدریس می‌کنم. جذب دانشجوی موسیقی مشکل دارد زیرا ابتدا امتحان بخش عمومی را می‌گیرند بعد بخش تخصصی را. اینگونه ممکن است افرادی که سطح تخصص پایین‌تری دارند اما در بخش عمومی قوی‌تر بوده‌اند به دانشگاه‌ها راه پیدا کنند. من بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها را می‌بینم که از نبود تخصص در دانشجویانشان ناراحت هستند و مجبورند در سطحی تدریس کنند که از سطح هنرستان هم پایین‌تر است.

افتاده اضافه می‌کند: درباره آموزشگاه‌های خصوصی هم باید بگویم دستشان رسیده و به هرکسی مجوز دادند. از طرفی هیچ نظارتی از نظر کیفی بر آموزش این آموزشگاه‌ها نیست. این مراکز هم سعی در جذب شاگرد دارند بنابراین رویکرد خود را به سمت موسیقی عامه‌پسند می‌برند که از حالت آکادمیک خارج می‌شود.

او درباره گرایش به سمت موسیقی پاپ در جوان‌ها اظهار می‌کند: در همه جای دنیا هنر عامه‌پسند و پاپ مخاطب بیشتری دارد. اما تربیت فرهنگی باید از رادیو و تلویزیون شروع شود. وقتی تلویزیون آن برنامه‌های سطحی را پخش می‌کند چه انتظاری داریم؟ هنرجو رویش نمی‌شود در خانواده شوپن بنوازد چون خاله و عمو خوششان نمی‌آید. در هنرهای دیگر هم همینطور است. هدایت درست این موارد، فرهنگ‌سازی می‌خواهد. این فرهنگ‌سازی باید با کمک جامعه، رسانه و ارگان‌های مرتبط ایجاد شود.

این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نوازندگی در خیابان بیان می‌کند: ساز زدن در خیابان کار بدی نیست؛ در همه جای دنیا موسیقی خیابانی اجرا می‌شود. در ایران هم من افرادی را می‌بینم که با کیفیت خیلی بالا در خیابان ساز می‌زنند؛ در بین این نوازنده‌ها افراد تحصیل‌کرده هم زیاد است. کار موزیسین ارائه کردن است؛ هنرجویان دوست دارند هنر خود را عرضه کنند و تشویق شوند؛ باید زمینه برای آن‌ها فراهم شود. چرا آن‌ها نباید دوست داشته باشند که فستیوال موسیقی خیابانی داشته باشیم؟

او همچنین به محدودیت‌های موسیقی برای خانم‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: چه تفاوتی میان نوازندگی یک خانم و یک آقا روی صحنه وجود دارد؟ در بخش‌هایی از ایران با وجود مجوز ارشاد و اماکن، خانم‌ها اجازه نوازندگی روی صحنه را پیدا نمی‌کنند. انجام هر کاری برای خانم‌ها مشکل‌تر از آقایان است به ویژه فعالیت در حوزه موسیقی. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که این قضایا به راحتی حل شود.

به گزارش ایسنا، مینا افتاده متولد ۱۳۳۳ در تهران نوازنده سنتور و موسیقی‌دان ایرانی است. او که شاگرد هنرمندانی مانند حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، فرامرز پایور، مصطفی کمال پورتراب و… بوده، سال‌هاست در هنرستان موسیقی مشغول به تدریس است. امسال در جشن صدسالگی هنرستان موسیقی تهران و جشن سالیانه خانه موسیقی از این هنرمند تقدیر شد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.