تامین اجتماعی
روزنامه نوآوران - 1398/06/27
شماره 1347 - تاریخ 1398/06/27
آخرین اخبار
آغاز دومین دوره مسابقات فوتسال جام ولایت با حمایت بانک ملت و حضور رسانه ها
تجلیل وزیر کشور از بانک ملت به عنوان بانک برگزیده استان زنجان
اطلاعیه سازمان فاوای شهرداری تهران درباره تسویه حساب بدهی‌ها در سامانه «تهران من»
برگزاری سمینار وضعیت فعلی نسل پنجم شبکه ارتباطی ۵G و ۶G در ایران و جهان
تاکید مدیرعامل بانک ملی ایران بر لزوم نهادینه شدن موضوع سودآوری در همه واحدها
تلاش جمعی برای دستیابی به اهداف ترسيمي
رشد 151 درصدی بازده قیمت سهام بانک سینا در کمتر از 6 ماه
کارکنان بانک اقتصادنوین در پویش اهدای خون مشارکت کردند
نتیجه رقابت سالیانه آزمون تماشای تلویزیون:OLED ال‌جی برنده نبرد غول‌ها
دومین دیدار مدیرعامل ایرانسل و رئیس هیأت مدیره باشگاه استقلال برگزار شد
پرداخت سود قطعی اوراق مشارکت پالایش نفت بندرعباس در شعب منتخب بانک ملت
تصویب صورت‌های مالی سال ۹۷ بانک ملی ایران
نقش مهم بانک شهر در بهینه‌سازی امکانات شهری
خدمات ارزی بانک شهر به واحدهای تولیدی و بازرگانی
زائرانی اربعین حسین که از مرز مهران به کشور بازمی‌گردند سفر دومرحله‌ای خواهند داشت/قیمت بلیت اتوبوس و حمل و نقل عمومی برای سفرهای اربعین گران نمی‌شود
بانک مرکزی تحول در بانکداری الکترونیک را نشانه گرفت
ارتباط بانکی ایران و روسیه با سپام برقرار شده است
احتمال‌ ورود خودروهای روسی به ایران
خطر ورود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به بازارهای سوداگرایانه
پرداخت ۳۰ درصدی یارانه دستمزد به کارآفرینان
قانون جدید مشکلات تجارت را بیشتر می‌کند
دردناک نیست؟ آدم‌ها از حیوان خطاب قرار گرفتن خویش برآشفته و غضبناک می‌شوند، اما همه می‌خواهند از آن‌ها قوی‌تر باشند، بالاتر بپرند و سریع‌تر بدوند.
ثریا قاسمی در گردهمایی به بهانه "بانو"
سریال «ترورخاموش» چگونه مافیای مواد را سوژه کرد؟
وقتی تماشای سریال‌ هم کاری لاکچری می‌شود!
علی مصفا بازیگر «لامینور» شد
دوبله اسپانیایی فیلم نرگس آبیار در هیسپان تی‌وی
بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری تازه‌ ترین اثر کریستوفر نولان
مارتین اسکورسیزی با «ایرلندی» به جشنواره رم می‌رود
سخنگوی قوه قضائیه: برخی به ناحق سر سفره کارگران نشستند
مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی انجام نخواهد شد
ولایتی:‌ حفظ ثبات و امنیت در منطقه بدون دخالت بیگانگان حل و فصل شود
ایران میزبان ششمین نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه
بعیدی‌نژاد: آمریکا و کانادا اصولی‌ترین مقررات بین‌المللی را نقض می‌کنند
دادستان تهران: سراغ قطعه سازان خواهیم رفت
شرمن: ترامپ مجوز اعلام جنگ علیه ایران را ندارد
فاطمه حسینی خبر داد: سوال از وزیر راه درباره قطع صدها اصله بلوط زاگرس
«نجاتی» به مدال برنز دست یافت
قهرمانی ایران در مسابقات شطرنج شانگهای
سلام دوباره به هیجان فوتبالی در قاره سبز
خلیلی: علیپور امسال هم مدعی آقای گلی است
یک بسکتبالیست دیگر نیز لژیونر شد یک بسکتبالیست دیگر نیز لژیونر شد
بلیت‌های شهرآورد پایتخت از فردا فروخته می‌شود
تغییر ساعت شهرآورد پایتخت به ساعت 16 / سهمیه ۵۰ درصدی به تماشاگران دو تیم‌
تیم ملی بسکتبال جوانان نتیجه را به حریف استرالیایی واگذار کرد
بهره مندی از خدمات بیمه ای توسط هنرمندان زمینه ساز همگانی سازی این صنعت است
الزام اخذ شناسه برخط شهاب برای مشتریان حقوقی بانک ملی ایران
تسهیلات ۳ هزار میلیاردی سیستم بانکی به مددجویان کمیته امداد
انتقال شعبه بانک توسعه صادرات در آستارا به شعبه رشت
احتمال تغییر در طرح ترافیک/ ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی در پایتخت در 15 روز اول مهر
کد خبر: 187026 | تاریخ : ۱۳۹۸/۲/۳۰ - 20:17
مصوبات مجلس برای صنعت خودرو خوب است اگر اجرا شود!

مصوبات مجلس برای صنعت خودرو خوب است اگر اجرا شود!

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، هر سه مورد اصلی مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی درباره صنعت خودروی بسیار خوب و کارآمد است؛ اما به شرطی که خودروسازان ما امکان اجرایی کردن آن‌ها را فراهم کنند.

نوآوران آنلاین- روز گذشته در مجلس شورای اسلامی طرح "ساماندهی بازار خودرو" تصویب شد که برخی از مهم‌ترین بندهای آن به شرح زیر است:

- طبق ماده ۴ این طرح واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آن‌ها در داخل، از پرداخت حقوق ورودی معاف خواهد بود.

- طبق ماده ۶ این طرح، شماره‌گذاری خودروها منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد شده و این سازمان را موظف کرده تا از شماره‌گذاری خودروهایی که با استانداردهای سازمان ملی استاندارد هماهنگی ندارند، جلوگیری شود.

- همچنین طبق پیشنهادی که به ماده ۶ این طرح الحاق شده است نیز شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند.

در این باره امرالله امینی - عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در زمینه بحث قیمت‌گذاری‌ها، خوب است که مجدداً شورای رقابت وارد شده و بر قیمت تمام شده محصولات آن هم در شرایط انحصاری نظارت و دخالت داشته باشد؛ اما در اجرایی شدن این مهم، دو موضوع اساسی وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر این‌که خودروسازان زیر بار بحث‌ها و دخالت‌های شورای رقابت برای قیمت تمام شده محصولات نمی‌روند، هزینه‌های بسیار غیر شفاف هم دارند و خود موضوع اعلام قیمت‌ها به این سازمان راهی را در این زمینه باز نخواهد کرد؛ چراکه خودروسازها در شرایط انحصاری تولید خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین بهره‌وری بسیار پایینی دارند که موجب شده قیمت تمام شده بسیار بالا رود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بررسی بهره‌وری پایین خودروسازی‌ها، دقت شورای رقابت را مطالبه می‌کند که شفاف‌سازی نیز صورت بگیرد؛ اما تاکنون مشخص نیست که این سازمان در زمینه دقت لازم را لحاظ کرده است یا خیر؟

امینی ضمن تاکید بر این‌که عدم شفافیت در قیمت‌ها به دلیل بهره‌وری پایین است، گفت: به طور مثال اگر کارخانه‌ای محصولی را در جایی ۱۰۰ تومان و در جای دیگر ۱۵۰ تومان می‌سازد، به دلیل بهره‌وری و کارایی پایین آن کارخانه است. قیمت‌های بالا در خودروسازی ما نیز به دلیل نبود شفافیت در سیستم، ساختارهای هزینه‌ای نامناسب و هزینه‌های بسیار بالا، اداره شدن دولتی و نداشتن بهره‌وری مناسب است. این‌که خودروسازی ما ترکیبی از دولتی و خصوصی است، سبب شده که این صنعت در داخل کشور ما با ناکارآمدی پیش برود.

وی در رابطه با معافیت پرداخت حقوق ورودی برای واردات خودروهای هیبریدی، اظهار کرد: با توجه به این‌که در کشور آلودگی هوا معضل بزرگی بوده، آزاد شدن واردات خودروهای هیبریدی بسیار کمک‌کننده خواهد بود، ضمن این‌که خودروسازان داخلی نیز متوجه می‌شوند که تا ابد مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: واردات خودروهای هیبریدی خوب خواهد بود اما به شرطی که برنامه‌ریزی‌های درست برای آن صورت گرفته و خودروهایی وارد شوند که در کلاس درآمدی مردم جامعه بوده و بتوانند خریداری کنند و تنها یکسری از برندها و مدل‌ها خاص نباشد که باز هم داستان انحصاری شدن پیش آید.

امینی درباره منوط شدن شماره‌گذاری خودروها به تأیید سازمان ملی استاندارد، تصریح کرد: این مورد موضوع تازه‌ای نیست، قبلاً نیز وجود داشته اما اجرا نشده است. اکثر شماره‌گذاری‌های راهنمایی و رانندگی بیش از ۲۰ سال است که باید طبق استانداردهای سازمان ملی باشد اما به سبب برخی ملاحظات این مهم رعایت نشده و خودروسازان زیر بار رعایت استانداردها نرفته‌اند.

وی در پایان تاکید کرد این‌که اکنون این قدرت ایجاد شود که خودروهای غیراستاندارد شماره‌گذاری نشوند، بسیار خوب است اما این‌که تاکنون اجرا نشده، سابقه طولانی دارد. مشکل اصلی در کارخانه‌ها خودروسازی ماست که با کیفیت پایین خودرو تولید کرده و مدیران این شرکت‌ها رعایت استانداردهای لازم را نمی‌کنند؛ لذا باید این موضوع ابتدا در خود کارخانه‌ها بررسی و حل شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.