تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/03/29
شماره 1289 - تاریخ 1398/03/29
آخرین اخبار
بزرگ ترین شبکه بین‌المللی جاسوسی آمریکا در حوزه سایبری منهدم شد
دشمن می‌خواهد ملت از آینده کشور ناامید شود/ با هیچ ملتی نمی‌جنگیم
اگر افراطیون دو طرف بگذارند، فضای تفاهم ملی را ایجاد می‌کنیم
آمریکا نمی‌تواند با زبان بی‌احترامی با مردم ایران سخن بگوید
ترامپ دستور اعزام نیروی جدید به خاورمیانه را صادر کرد
مکرون: تا 8 جولای فرصت داریم تا برای حفظ توافق هسته‌ای مذاکره کنیم
وفاق خوبی بین سه قوه وجود دارد
آیت الله مکارم شیرازی:اعتماد شرط مذاکره است
برنامه‌های جدی برای حمایت از آمران معروف و گزارشگران فساد داریم
پول نداریم؛ فعلا امتیازی در کار نیست!
مشمولان مالیات سکه در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کنند
قیمت‌ها در بازار سرمایه کاهشی ماند
مسکن اقساطی برای کارمندان دو هفته دیگر نهایی می‌شود
کارمزد خدمات الکترونیکی بانک‌ها افزایش می‌یابد
احتکاری نداریم، خودروها پس از تکمیل تحویل مشتریان می‌شود
آشفتگی بازار سیب‌زمینی و سکوت مسئولان؛ قیمت ۸۰۰۰ تومان!
باید از مردم تهران عذرخواهی کنیم
«پایان‌نامه‌ها» راستی‌آزمایی می‌شوند
بیش از گذشته به چمران‌ها و شریعتی‌ها نیاز داریم
اضطرابِ کمبود داروهای اساسی را دیگر نخواهیم داشت
نسخه نویسی الکترونیک در ۶ استان از اول تیرماه
اعلام مسیرهای جایگزین در طرح جمع‌آوری پل گیشا
ماده‌ شیمیایی ویژه پاکسازی تالاب انزلی، بی‌خطر است
آغاز عملیات پاکسازی منطقه دره فرحزاد از معتادان متجاهر
صدور ۱۲۳ مجوز کنسرت طی سه ماه در تهران/ پاپ بیشترین سهم را دارد
جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند
افتخار می‌کنم با جمشید مشایخی سه فیلم کار کردم
شادی و غم در اکران «دوباره زندگی»
دفاع «خاکسار» از کارش در فیلم «ما همه با هم هستیم»
رمان و فیلم جدید «بازی‌های گرسنگی» در راه است
آرزوی رضا کیانیان در آستانه سالروز تولدش
به استقلال چندان امیدوار نیستم/ باید از استراماچونی حمایت کرد
تجمع هواداران پرسپولیس گسترده شد/ درگیری تیفوسی‌های خشمگین
دردسرهای پیراهن قرمز و سقوط به دسته اول/ خداحافظی با خاطره تلخ!
مسابقه مدیران در پرسپولیس/ چه کسی باید با سرمربی جدید مذاکره کند؟
خانه تکانی برانکو در الاهلی عربستان با بازیکنان خارجی
سرپوش ضعف‌های پرسپولیس کنار رفت
اولین مصاحبه برانکو بعد از جدایی از پرسپولیس/داستان ایران تمام شد
توزیع سهمیه لاستیک و روغن ده استان در پایانه بندر امام خمینی(ه)
شکست روایت افراطی تولید-محوری و گرایش به سمت استراتژی "بازار-محور" در تعاونی های روستایی ایران
ثبت بی نظیرترین سال ایرانول با رشد اکثر شاخص ها و تقسیم سود 2900 میلیارد ریالی
بانک صادرات ایران دومین دارنده تعداد کارت بانکی تراکنش‌دار در نظام بانکی است
اقدامات انقلابی «جهاد سازندگی» برای آبادانی، محرومیت زدایی و توسعه روستایی/ سهم ایران از تجارت حلال باید افزایش یابد
حذف شائبه در مزایده های غیرشفاف به کمک بورس کالا
ثبت نام الکترونیکی تسهیلات نوسازی بافت فرسوده
افتتاح مرکز چهارم فینووا در شهر سنندج
جایگاه‌های برتر بانک ملی ایران در گزارش شاپرک
بازار متشکل ارزی دریچه‌ای برای شناخت بازار
لوازم خانگی در بانه تقلبی هستند
تلویزیون‌های مجهز به هوش مصنوعی 2019 ال‌جی از دستیار صوتی الکسا پشتیبانی خواهند کرد
کد خبر: 187026 | تاریخ : ۱۳۹۸/۲/۳۰ - 20:17
مصوبات مجلس برای صنعت خودرو خوب است اگر اجرا شود!

مصوبات مجلس برای صنعت خودرو خوب است اگر اجرا شود!

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، هر سه مورد اصلی مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی درباره صنعت خودروی بسیار خوب و کارآمد است؛ اما به شرطی که خودروسازان ما امکان اجرایی کردن آن‌ها را فراهم کنند.

نوآوران آنلاین- روز گذشته در مجلس شورای اسلامی طرح "ساماندهی بازار خودرو" تصویب شد که برخی از مهم‌ترین بندهای آن به شرح زیر است:

- طبق ماده ۴ این طرح واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آن‌ها در داخل، از پرداخت حقوق ورودی معاف خواهد بود.

- طبق ماده ۶ این طرح، شماره‌گذاری خودروها منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد شده و این سازمان را موظف کرده تا از شماره‌گذاری خودروهایی که با استانداردهای سازمان ملی استاندارد هماهنگی ندارند، جلوگیری شود.

- همچنین طبق پیشنهادی که به ماده ۶ این طرح الحاق شده است نیز شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند.

در این باره امرالله امینی - عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در زمینه بحث قیمت‌گذاری‌ها، خوب است که مجدداً شورای رقابت وارد شده و بر قیمت تمام شده محصولات آن هم در شرایط انحصاری نظارت و دخالت داشته باشد؛ اما در اجرایی شدن این مهم، دو موضوع اساسی وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر این‌که خودروسازان زیر بار بحث‌ها و دخالت‌های شورای رقابت برای قیمت تمام شده محصولات نمی‌روند، هزینه‌های بسیار غیر شفاف هم دارند و خود موضوع اعلام قیمت‌ها به این سازمان راهی را در این زمینه باز نخواهد کرد؛ چراکه خودروسازها در شرایط انحصاری تولید خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین بهره‌وری بسیار پایینی دارند که موجب شده قیمت تمام شده بسیار بالا رود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بررسی بهره‌وری پایین خودروسازی‌ها، دقت شورای رقابت را مطالبه می‌کند که شفاف‌سازی نیز صورت بگیرد؛ اما تاکنون مشخص نیست که این سازمان در زمینه دقت لازم را لحاظ کرده است یا خیر؟

امینی ضمن تاکید بر این‌که عدم شفافیت در قیمت‌ها به دلیل بهره‌وری پایین است، گفت: به طور مثال اگر کارخانه‌ای محصولی را در جایی ۱۰۰ تومان و در جای دیگر ۱۵۰ تومان می‌سازد، به دلیل بهره‌وری و کارایی پایین آن کارخانه است. قیمت‌های بالا در خودروسازی ما نیز به دلیل نبود شفافیت در سیستم، ساختارهای هزینه‌ای نامناسب و هزینه‌های بسیار بالا، اداره شدن دولتی و نداشتن بهره‌وری مناسب است. این‌که خودروسازی ما ترکیبی از دولتی و خصوصی است، سبب شده که این صنعت در داخل کشور ما با ناکارآمدی پیش برود.

وی در رابطه با معافیت پرداخت حقوق ورودی برای واردات خودروهای هیبریدی، اظهار کرد: با توجه به این‌که در کشور آلودگی هوا معضل بزرگی بوده، آزاد شدن واردات خودروهای هیبریدی بسیار کمک‌کننده خواهد بود، ضمن این‌که خودروسازان داخلی نیز متوجه می‌شوند که تا ابد مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: واردات خودروهای هیبریدی خوب خواهد بود اما به شرطی که برنامه‌ریزی‌های درست برای آن صورت گرفته و خودروهایی وارد شوند که در کلاس درآمدی مردم جامعه بوده و بتوانند خریداری کنند و تنها یکسری از برندها و مدل‌ها خاص نباشد که باز هم داستان انحصاری شدن پیش آید.

امینی درباره منوط شدن شماره‌گذاری خودروها به تأیید سازمان ملی استاندارد، تصریح کرد: این مورد موضوع تازه‌ای نیست، قبلاً نیز وجود داشته اما اجرا نشده است. اکثر شماره‌گذاری‌های راهنمایی و رانندگی بیش از ۲۰ سال است که باید طبق استانداردهای سازمان ملی باشد اما به سبب برخی ملاحظات این مهم رعایت نشده و خودروسازان زیر بار رعایت استانداردها نرفته‌اند.

وی در پایان تاکید کرد این‌که اکنون این قدرت ایجاد شود که خودروهای غیراستاندارد شماره‌گذاری نشوند، بسیار خوب است اما این‌که تاکنون اجرا نشده، سابقه طولانی دارد. مشکل اصلی در کارخانه‌ها خودروسازی ماست که با کیفیت پایین خودرو تولید کرده و مدیران این شرکت‌ها رعایت استانداردهای لازم را نمی‌کنند؛ لذا باید این موضوع ابتدا در خود کارخانه‌ها بررسی و حل شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.