تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/04/30
شماره 1310 - تاریخ 1398/04/30
آخرین اخبار
میزان اجاره ‌بها در تهران ۳۰ درصد افزایش یافته است
کمالوندی: فردو تعطیل نشده است
ایجاد جریان سوم سیاسی در انتخابات پیش‌رو امکان‌پذیر نیست
رضایی: در مقابله به مثل کوتاه نخواهیم آمد
رصد قیمت کالاهای اساسی با 3 سامانه
برگشت قیمت مسکن بعید است
تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار دولت قرار گرفت
بقایی ۲۰ روز قبل دچار سکته مغزی شده است
وام ودیعه مسکن فقط برای بافت‌ فرسوده
توقیف نفتکش انگلیس مطابق با قوانین بین‌المللی است
"اشتیاق تولید" در بخش کشاورزی چگونه ایجاد می شود؟
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از نمایشگاه الکامپ بازدید کرد
انسجام داخلی بین قوا را افزایش دهیم/ نمایشگاه ساخت داخل، تقاضا محور است
کاهش قیمت دلار قیمت لوازم خانگی را ارزان نمی‌کند
تحقق اقتصاد دیجیتال تا پایان دوره دولت دوازدهم
برخورد قضایی با واردکنندگان کالاهای لوکس و گروه ۴
فعالیت اپراتورهای که گواهی کیفیت ندارند محدود می‌شود
علل شیطنت کودکان؛ از ژنتیک تا تربیت خانوادگی
دریاچه چیتگر حیاط و حوض برج‌های اطراف شده است
تشکیل کلاس درس در انباری و آشپزخانه منازل!
اصلاح شعاع سبز تهران با چه شرط و شروطی؟
آتش‌نشانان پشت درهای بسته ساختمان‌های ناایمن
۴۰ درصد عطاری‌ها غیرمجازند
ارائه الکترونیکی «کارنامه» به دانش‌آموزان از مهرماه
ایرانسل «اپراتور برتر محور کسب‌وکار» در جشنواره فاوا شد
حضور سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌‌المللي الكامپ
زیدان: پوگبا؟ تا آخر ماه هر چیزی ممکن است
واکنش ویلموتس به قرعه تیم ملی در مقدماتی جام جهانی
طعنه والیبالیست معروف روس به اظهارات ضد ایرانی کوبیاک
استکی: مجوز اعزام ۵ بوکسور به مسابقات جهانی را داریم
اردویی که به تفریح تبدیل شد
«تاج و همکاران» و فوتبالی که به "بحران" خورده است!
فدراسیون استارت آپهای کشاورزی کشور تشکیل می گردد
بررسی محیط زیستی نواحی 122 گانه شهرداری تهران
سازمان امور مالیاتی، دستگاه برتر جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات
ایرانسل و شرکت کنترل گاز اکباتان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
برخورد مسئولان با فضای مجازی هوشمندانه نیست
زمان قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک سینا
افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن بانک ملی ایران
راهکار انتشار دوباره اوراق رهن ثانویه
مزیت اصلی افتتاح حساب قرض الحسنه
دریافت گزارش های هفتگی در ۵ محور از خودروسازها
بیمه سرمد در جبران خسارات آتش‌سوزی میدان حسن آباد پیش قدم شد
بازدید مدیر استانی بانک ایران زمین از شرکت های تولیدی دارو و کشت و صنعت استان
برای ارتباط موثر با کاربران جاده ای،بهره گیری از ابزارها و روش های ارتباطی مختلف ضروری است
رویکردهای جدید بانک صادرات ایران در حوزه بانکداری الکترونیک
رونمایی از اولین دستگاه خود دریافت بطری های نوشیدنی در شهروند
شعبه جایگزین شعبه میدان حسن‌آباد بانک ایران فعالیت خود را آغاز کرد
تخفیف های میلیونی آسیاتک در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ
بازنگری بر فهرست کالاهای اساسی وارداتی انجام شود
کد خبر: 187846 | تاریخ : ۱۳۹۸/۳/۲۸ - 19:01
جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند

جان تازه موسیقایی در کالبد تبلیغات سینمایی/پیوست‌هایی که می‌مانند

انتشار نماهنگ «شبی که ماه کامل شد» با صدای محسن چاوشی دربرگیرنده نشانه‌هایی از رویکرد تازه و متفاوت دست‌اندرکاران سینمای ایران در جهت بهره‌مندی از ظرفیت موسیقی در حوزه تبلیغات است.

نوآوران آنلاین- طی روزهای گذشته موزیک ویدئویی تقریباً متفاوت از فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار منتشر شد که فضای تبلیغاتی پیرامون این فیلم را حال و هوایی متفاوت بخشید و طیف گسترده‌تری از مخاطبان را به سمت خود جذب کرد؛ نماهنگی برگرفته از پلان‌های دیده نشده یک فیلم جسور و کمتر تجربه شده از سینمای ایران که با ترانه حسین صفا، آهنگسازی و صدای خاص محسن چاوشی جلوه‌ای متفاوت از این اثر سینمایی را پیش روی مخاطبان ثبت کرد.

بهره‌گیری از ظرفیت موسیقی در راستای تولید موزیک ویدئوهایی مستقل از فیلم‌های سینمایی، در چندسال اخیر به صورت ویژه در دستور کار سینماگران قرار گرفته و از این منظر جریانی نو، متفاوت و تأثیرگذار را به‌وجود آورده است.

تبلیغ با یک پیوست محتوایی موثر

اینکه نرگس آبیار و همکارانش که در ارائه یک محتوای بسیار متفاوت از داستان دراماتیک عبدالمالک ریگی کوشیده‌اند خارج از کادر سیاست، فضایی دراماتیک را بر پرده سینما خلق کنند، این بار منتهی به یک رویکرد تبلیغاتی موثر شده و آن توجه به نقش تعیین‌کننده «موسیقی ویدئو» در ترغیب بیشتر مخاطبان به سالن سینما است. سازندگان این موزیک ویدئو به‌ویژه حمید نجفی‌راد تدوین‌گر آن با بهره‌گیری از عناصر خلاق بصری که اتفاقاً بخش‌هایی از آن در نسخه اصلی فیلم هم موجود نیست، پنجره‌ای را پیش روی مخاطب گشوده‌اند که با چاشنی صدای دلنشین محسن چاوشی اگر نگوییم قطعاً اما به شکل فزاینده تبدیل به مشوقی متفاوت برای فراخواندن مخاطبان به تماشای این فیلم سینمایی شده است.

آنچه در نماهنگ فیلم «شبی که ماه کامل شد» به مخاطبان این فیلم سینمایی ارائه شده است، دقیقاً همان هدفی را محقق می‌کند که گویی از پیش برای آن طراحی و برنامه‌ریزی شده بود. یعنی دست گذاشتن روی نام محسن چاوشی همیشه غایب در فضای رسانه‌ای، با آن صدای تلخ وزخم‌دار که دارای توانایی‌های صوتی ویژه‌ای است و تدوین تصاویری از فیلم که مخاطب در نسخه اصلی با آن روبه‌رو نشده است، شمایلی از ناگفته‌ها درباره موضوع دراماتیک فیلم را پیدا کرده و از همین منظر مخاطب هم با آن همراه می‌شود.

کما اینکه در مقاطعی از نماهنگ تازه تولیدشده فیلم بیننده با صحنه تکان‌دهنده‌ای از مواجهه «غمناز» مادر عبدالمالک (با بازی فرشته صدرعرفایی) با پیکر بی جان فائزه (با بازی الناز شاکردوست) و موهای خونینش هنگام شستشوی پیش از خاکسپاری مواجه می‌شود که چاشنی موسیقی و صدای چاوشی تبدیل به ارزش افزوده‌ای احساسی برای همراه شدن با جهان داستانی و فکری فیلم شده است.

به هر ترتیب جریان تولید موزیک ویدئو در سینمای ایران به ویژه در ماه‌های اخیر تبدیل به یک قالب هنری تقریباً ثابت در جریان تولید آثار سینمایی ایران شده که اگر چه می‌تواند در قالبی مستقل موردتوجه قرار گیرد اما گسترش فضای وب و قدرت رو به ازدیاد رسانه‌های مجازی، تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار سینمایی را واداشته تا در کنار سایر مولفه‌های تبلیغاتی آثارشان به جریان جهانی تولید نماهنگ پیوسته و از آن‌ها به عنوان یک ابزار رسانه‌ای مهم استفاده کنند.

تبلیغات موفق؛ جذابیت ماندگار

سینمای ایران اکنون وارد مرحله جدیدی از مارکتینگ اقتصادی خود شده و اتفاقاً بر همین اساس است که نقش غیرقابل‌انکار موزیک ویدئوها در عرصه تبلیغات، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند.به ویژه اینکه در این جریان کارگردان هوشمندی چون نرگس آبیار، و تهیه‌کننده‌اش محمد حسین قاسمی رگ خواب مخاطب و سلیقه موسیقایی او در ترکیب با نماهای سینمایی را به خوبی شناخته و تلاش کرده‌اند با ساخت موزیک ویدئویی کاملاً مستقل از اثر، اما کماکان در خدمتِ آن، فضای تبلیغاتی فیلم خود را صورتی متفاوت ببخشند.

رویکرد غالب در این فضا طی سال‌های گذشته در اغلب موارد محدود به تولید یک تک آهنگ روی تصاویر منتخب فیلم سینمایی موردنظر بود و در ساده‌ترین شکل ممکن تلاش می‌شد تا به جذابیت‌های تبلیغاتی یک اثر سینمایی بیفزاید؛ این فرآیند آسیب‌هایی را هم به همراه داشت و در مواردی حتی فعالان اقتصادی حوزه موسیقی را نسبت به برخی بهره‌گیری‌ها و تبادلات مالی سینمایی‌ها از طریق برندهای بازار موسیقی، حساس کرد.

حواشی این حوزه طی سال‌های اخیر برخی از تهیه‌کنندگان و خوانندگان موسیقی را در چالشی با اصحاب سینما قرار داد که برخی تبادلات اقتصادی پنهان و مافیاگونه مهمترین دستاورد این چالش‌ها بوده است. حاشیه‌هایی که نه تنها کمرنگ نشده، بلکه آنچنان ادامه یافته که امروز لزوم مراودات صنفی دو حوزه سینما و موسیقی را در برخی از موارد، پررنگ‌تر از اهمیت همکاری‌های صرف برای تولید موزیک‌ویدئوهای تبلیغاتی عیان کرده است.

به هر ترتیب تجربه ساخت موزیک ویدئو «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار با خوانندگی محسن چاوشی که در قالب یک اثر مستقل تبلیغاتی منتشر شده است، می‌تواند نقطه اوجی برای این رویکرد و جریان تازه در حوزه تبلیغات سینمای ایران محسوب شود؛ اتفاقی که پیش از این هم نمونه‌های موفقی از آن را برای دیگر تولیدات سینمای ایران شاهد بوده‌ایم.

موزیک‌ویدئوی آثاری چون «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی با صدای امیرعباس گلاب، «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند با صدای روزبه بمانی، «۲۱ روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان با صدای مهدی یراحی، «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی با صدای رضا صادقی، «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله با صدای همایون شجریان، «چند مترمکعب عشق» به کارگردانی برادران محمودی با صدای بنیامین بهادری، «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی با صدای محمد معتمدی و «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده با صدای سینا سرلک نمونه‌های قابل تاملی برای این نگاه مستقل به ظرفیت موسیقی از سوی دست‌اندرکاران حوزه سینما محسوب می‌شوند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.