سرویس فرهنگ و هنر
نوآوران آنلاین- در آزمایش است که مشکلات ریشهیابی میشوند. ما نمیتوانیم تنها یک دلیل برای وضعیت کنونی تئاتر بیاوریم. این کارگردان مدرس تئاتر در گفتوگویی با ایسنا، در بررسی این عوامل گفت: یکی از موضوعات مسئله مجوز گرفتن و بعد مشکلدار شدن همان مجوز است. حساسیتها در این موارد خیلی اوقات منطقی نیست، چون کسانی که کار را بازبینی میکنند، دارای تجربه هستند و وقتی مجوزی صادر میشود دیگر نباید مته به خشخاش گذاشت و مو را از ماست کشید. او افزود: البته این اتفاق دو سویه است؛ از طرفی وقتی یک گروه اجرایی بازبینی میشود باید به آنچه متعهد شدهاند، عمل کنند و این طبیعی است که وقتی گروهی شرایطی را میپذیرد باید طبق همان شرایط عمل کند. بنابراین تغییر و تحول خاصی نباید در روند نمایش پیش آید. البته ممکن است تغییرات جزئی اتفاق بیفتد اما این تغییرات نباید به گونهای باشد که نیاز به بازبینی مجدد پیش آید. دلخواه اضافه کرد: از طرف دیگر زمانی که کاری بازبینی شده و مجوز گرفته و گروه طبق تعهدی که دادهاند عمل میکنند، فرستادن افراد دیگر به اجراها و گزارشهای مختلف، حساسیتهای زیادی و غیرمنطقی است و احساس امنیت را از کارگردانان بازیگران و کل گروه میگیرد. در این حالت گروه هر آن منتظر خبری از توقیف کارش است. این احساس ناامنی برای هنرمند باید از بین برود. کارگردان «شاه لیر» در ادامه بیان کرد: برای مثال من برای تماشای کارهای زیادی دعوت میشوم و چون برای تماشای همه آنها زمان ندارم از عوامل میپرسم که تا کی اجرا دارند تا برنامهریزی کنم، در جواب میگویند «تا سه هفته دیگر اجرا داریم ولی معلوم نیست، ممکن است کار ما زودتر از موعد تمام شود» این ناامنی درست نیست و کمکی به وضعیت تئاتر نمیکند.