بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 189367 | تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۸ - 13:37
وقتی مادران برای کودکان لالایی نخوانند
مصطفی رحماندوست:

وقتی مادران برای کودکان لالایی نخوانند

مصطفی رحماندوست می‌گوید: فراموش شدن برخی لالایی‌ها غصه ندارد، بلکه چیزی که ناراحت‌کننده است این است که مادران برای کودکان خود لالایی نخوانند.

نوآوران آنلاین- این شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ضرورت حفظ و انتقال لالایی‌ها به نسل‌های بعدی، اظهار کرد: نیاز باعث می‌شود تا یک‌سری چیزها حفظ شود، گرفتاری‌ هم باعث می‌شود یک‌سری چیزها از بین برود. یک‌سری چیزها هم هست که هرچقدر هم زور بزنیم نمی‌توانیم آن‌ها را حفظ کنیم؛ مثلاً حوض‌هایی با کاشی‌های آبی و ماهی‌های قرمز که در قصه‌های دیروز ما بسیار بوده است و با گسترش شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی از بین رفته و ما نمی‌توانیم آن‌ها را حفظ کنیم و آن‌ها چاره‌ای جز ماندن در قصه‌ها ندارند. یک‌سری چیزها هست که باید حفظ شود؛ چیزهایی که ارزش، توانایی و کارکرد حفظ شدن دارد، اما گاهی همان گرفتاری‌ها باعث می‌شود تا فراموش  شود، مانند زندگی با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها. در حوزه‌های اجتماعی برخی از ضروریات زندگی اجازه نمی‌دهد آن‌ها را حذف کنیم، مانند درست صحبت کردن و ارتباط با افراد جامعه.

او در ادامه بیان کرد: لالایی‌ها همه این موارد را به نوعی در خود جمع کرده‌اند؛ یعنی لالایی‌هایی داریم که نمی‌توانیم آن‌ها را حفظ کنیم، زیرا لالایی زمان، مکان و به طور کلی موقعیت خود را از دست داده است. یک‌سری لالایی‌ هم هست که می‌توانیم آن‌ها را حفظ کنیم اما به فکرشان نیستیم. برخی از لالایی‌ها هم حتی اگر حفظ‌شان نکنیم، می‌مانند.

رحماندوست با بیان این‌که لالایی‌ها دو شکل و شمایل دارند، گفت: یک شکل آن‌ها موسیقایی است که بیشتر در گذشته وجود داشته و شکل دیگر معنایی است. شکل‌ موسیقایی لالایی‌ها را حتی اگر حفظ هم نکنیم می‌ماند، چون مادرها از درون خود چیزهایی را برای بچه‌ها می‌خوانند تا آن‌ها آرامش پیدا کنند، کسی نبوده که برای آن‌ها ملودی بنویسد و بر روی آن کار کند؛ لالایی از طبیعت مادر سرچشمه می‌گیرد. اگر مادر حوصله داشته باشد تا لالایی بگوید یا حوصله دارد و لالایی می‌گوید، موسیقی خاص خود را به وجود می‌آورد. این‌ها حتی اگر بی‌معنا باشد حفظ می‌شود کما این‌که در گذشته بیشتر لالایی‌ها برای بچه‌ها نبود و شامل گرفتاری‌های مادرها، گرفتاری‌های زندگی و نبود پدر بود و گاه حالت حماسی پیدا می‌کرد. این‌ها چیزهایی بود که به بچه‌ها ارتباطی نداشت اما از نظر موسیقایی آرامش‌بخش بود و به ارتباط بیشتر مادر و فرزند کمک می‌کرد.  

او افزود: از لحاظ معنایی حتما لازم نیست لالایی‌های قدیمی حفظ شود، زیرا مضامین لالایی‌ها هیچ ربطی به بچه‌ها نداشت؛ «لالالالا گل زیره/ بابات رفته زن بگیره/ننه‌ت از غصه می‌میره/ خدا کنه سر نگیره»، در واقع مادر گرفتاری‌های خود را در این لالایی‌ها می‌دید. به نظرم لالایی‌ها در تمام تاریخ، حرف و حدیث و پیام زمان خود را دارند.

شاعر «ترانه‌های نوازش» با بیان این‌که لالایی‌ها بخشی از فرهنگ و هویت ما هستند، خاطرنشان کرد: برای حفظ پایه‌های هویتی خودمان باید هر چیزی را ثبت کنیم، همان‌طور که قصه‌های بی‌معنی یا بامعنی و یا یک اثر باستانی را ثبت می‌کنیم. لالایی‌ها بخشی از هویت ما هستند؛ چاره‌ای نداریم و باید به خاطر خودمان، برای این‌که محکم بر روی زمین بمانیم آن‌ها را ثبت کنیم.

او  سپس بیان کرد: تقریباً همه لالایی‌های ایران ثبت شده است، بنابراین با بخشی از سخنان شما مبنی بر فراموش شدن لالایی‌ها موافق نیستم. البته ممکن است در گوشه و کنار لالایی‌هایی پیدا شود که گردآوری و ثبت نشده باشد، اما خیلی از لالایی‌ها ثبت شده است. به نظرم اگر لالایی‌های قدیمی را همان‌گونه برای بچه‌ها بخوانیم کار غلطی است؛ مثل این است که وسط خانه حوض با کاشی‌های آبی و ماهی قرمز بگذاریم. اما این‌که موسیقی را نگه داریم و لالایی دیگری بخوانیم اشکالی ندارد. پدر و مادرها می‌توانند لالایی‌ها را به‌روز بخوانند که به درد بچه‌ها بخورد.  شاعرانی هستند که لالایی‌هایی را با توجه به مسائل امروز ساخته‌اند. این‌ها را می‌توان با آهنگ‌های بازنویسی‌شده دیروز خواند.

رحماندوست با اشاره به لالایی‌هایی که در بازار موجود است، افزود: شاعران خوبی برای مادران امروز لالایی ساخته و آهنگسازهایی بر روی آن‌ها  آهنگ گذاشته‌اند که در بازار موجود است. برخی از آن‌ها ممکن است بماند و فردا به لالایی‌های دیروز تبدیل شود و برخی هم نماند. این طبیعت پیدایش و بالش یک اثر فولکلوریک است.

شاعر «صد دانه یاقوت»  تأکید کرد:  لالایی‌های دیروز با همان شکل و شمایل دیروز رو به فراموشی هستند اما لازم نیست غصه آن‌ها را بخوریم زیرا لالایی‌های دیروز  را نمی‌توان با همان شکل و شمایل برای بچه‌های امروز گفت.  واقعا نمی‌توان خرده گرفت که چرا مادرها  لالایی‌های دیروز را با همان شکل و شمایل دیروز برای بچه‌های امروز نمی‌گویند. لالایی‌های دیروز را در یک نگاه مردم‌شناسانه و جامعه‌شناسانه می‌توان حفظ کرد، اما غصه ندارد که چرا آن‌ها را نمی‌خوانند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: آن‌چه نباید اتفاق بیفتد این است که یک مادر امروزی برای کودک خود لالایی ضبط‌شده بگذارد و سعی کند کودک را بخواباند. این اتفاقی است  که نباید در هیچ زمانی بیافتد. مادر باید برای بچه‌اش لالایی بگوید؛ حالا این مادر می‌خواهد در خیابان زندگی کند یا در کاخ مجلل و یا یک آپارتمان. مادر باید با بچه‌ ارتباط داشته باشد تا به کودک خود آرامش بدهد و از کودک خود آرامش بگیرد؛ این معنا و کارکرد اصلی لالایی است. چیزی که اذیت‌کننده است این موضوع است نه این‌که چرا لالایی‌های گذشته تکرار نمی‌شود.

 مصطفی رحماندوست درباره وظایف نهادها برای ضبط و ثبت لالایی‌ها، گفت: این‌که می‌گویید نهاد حالم بد می‌شود، چون بلافاصله یاد موسسه دولتی و معاون و منشی و  رفت و آمد می‌افتم که حالا بخواهند یک لالایی را ثبت کنند. به نظرم لازم نیست نهادها، چه دولتی و چه خصوصی در این زمینه فعالیت کنند. حفظ و نگهداری این‌ها جزء وظایف افراد است و از طریق آن‌ها اتفاق می‌افتد که به نظرم ثبت و ضبط لالایی‌ها در حد افراد اتفاق افتاده و آن‌ها لالایی‌ها را حفظ کرده‌اند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.