تامین اجتماعی
روزنامه نوآوران - 1398/06/27
شماره 1347 - تاریخ 1398/06/27
آخرین اخبار
آغاز دومین دوره مسابقات فوتسال جام ولایت با حمایت بانک ملت و حضور رسانه ها
تجلیل وزیر کشور از بانک ملت به عنوان بانک برگزیده استان زنجان
اطلاعیه سازمان فاوای شهرداری تهران درباره تسویه حساب بدهی‌ها در سامانه «تهران من»
برگزاری سمینار وضعیت فعلی نسل پنجم شبکه ارتباطی ۵G و ۶G در ایران و جهان
تاکید مدیرعامل بانک ملی ایران بر لزوم نهادینه شدن موضوع سودآوری در همه واحدها
تلاش جمعی برای دستیابی به اهداف ترسيمي
رشد 151 درصدی بازده قیمت سهام بانک سینا در کمتر از 6 ماه
کارکنان بانک اقتصادنوین در پویش اهدای خون مشارکت کردند
نتیجه رقابت سالیانه آزمون تماشای تلویزیون:OLED ال‌جی برنده نبرد غول‌ها
دومین دیدار مدیرعامل ایرانسل و رئیس هیأت مدیره باشگاه استقلال برگزار شد
پرداخت سود قطعی اوراق مشارکت پالایش نفت بندرعباس در شعب منتخب بانک ملت
تصویب صورت‌های مالی سال ۹۷ بانک ملی ایران
نقش مهم بانک شهر در بهینه‌سازی امکانات شهری
خدمات ارزی بانک شهر به واحدهای تولیدی و بازرگانی
زائرانی اربعین حسین که از مرز مهران به کشور بازمی‌گردند سفر دومرحله‌ای خواهند داشت/قیمت بلیت اتوبوس و حمل و نقل عمومی برای سفرهای اربعین گران نمی‌شود
بانک مرکزی تحول در بانکداری الکترونیک را نشانه گرفت
ارتباط بانکی ایران و روسیه با سپام برقرار شده است
احتمال‌ ورود خودروهای روسی به ایران
خطر ورود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به بازارهای سوداگرایانه
پرداخت ۳۰ درصدی یارانه دستمزد به کارآفرینان
قانون جدید مشکلات تجارت را بیشتر می‌کند
دردناک نیست؟ آدم‌ها از حیوان خطاب قرار گرفتن خویش برآشفته و غضبناک می‌شوند، اما همه می‌خواهند از آن‌ها قوی‌تر باشند، بالاتر بپرند و سریع‌تر بدوند.
ثریا قاسمی در گردهمایی به بهانه "بانو"
سریال «ترورخاموش» چگونه مافیای مواد را سوژه کرد؟
وقتی تماشای سریال‌ هم کاری لاکچری می‌شود!
علی مصفا بازیگر «لامینور» شد
دوبله اسپانیایی فیلم نرگس آبیار در هیسپان تی‌وی
بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری تازه‌ ترین اثر کریستوفر نولان
مارتین اسکورسیزی با «ایرلندی» به جشنواره رم می‌رود
سخنگوی قوه قضائیه: برخی به ناحق سر سفره کارگران نشستند
مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی انجام نخواهد شد
ولایتی:‌ حفظ ثبات و امنیت در منطقه بدون دخالت بیگانگان حل و فصل شود
ایران میزبان ششمین نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه
بعیدی‌نژاد: آمریکا و کانادا اصولی‌ترین مقررات بین‌المللی را نقض می‌کنند
دادستان تهران: سراغ قطعه سازان خواهیم رفت
شرمن: ترامپ مجوز اعلام جنگ علیه ایران را ندارد
فاطمه حسینی خبر داد: سوال از وزیر راه درباره قطع صدها اصله بلوط زاگرس
«نجاتی» به مدال برنز دست یافت
قهرمانی ایران در مسابقات شطرنج شانگهای
سلام دوباره به هیجان فوتبالی در قاره سبز
خلیلی: علیپور امسال هم مدعی آقای گلی است
یک بسکتبالیست دیگر نیز لژیونر شد یک بسکتبالیست دیگر نیز لژیونر شد
بلیت‌های شهرآورد پایتخت از فردا فروخته می‌شود
تغییر ساعت شهرآورد پایتخت به ساعت 16 / سهمیه ۵۰ درصدی به تماشاگران دو تیم‌
تیم ملی بسکتبال جوانان نتیجه را به حریف استرالیایی واگذار کرد
بهره مندی از خدمات بیمه ای توسط هنرمندان زمینه ساز همگانی سازی این صنعت است
الزام اخذ شناسه برخط شهاب برای مشتریان حقوقی بانک ملی ایران
تسهیلات ۳ هزار میلیاردی سیستم بانکی به مددجویان کمیته امداد
انتقال شعبه بانک توسعه صادرات در آستارا به شعبه رشت
احتمال تغییر در طرح ترافیک/ ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی در پایتخت در 15 روز اول مهر
کد خبر: 190347 | تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۱۵ - 16:52
پاسخ منفی شورای اقتصاد به تولید سواری دیزلی + سند

پاسخ منفی شورای اقتصاد به تولید سواری دیزلی + سند

به دنبال مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و ۱۳ دانشگاه برتر کشور و سایر دستگاه‌های ذیربط با تولید سواری دیزلی در ایران شورای اقتصاد در پاسخ به نامه رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که با توجه به آلایندگی بالای خودروهای دیزلی و قرار گرفتن آلاینده‌های مذکور در فهرست ترکیبات سرطان‌زا «طرح جایگزینی ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان کرایه برون‌شهری با خودروی سواری دیزلی» از دستور کار شورای اقتصاد خارج شده است.

نوآوران آنلاین-در خرداماه سال جاری بود که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست از درخواست «مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو» برای اخذ مجوز زیست محیطی تولید سواری دیزلی خبر داد و اعلام کرد که «بررسی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد که موتورهای دیزلی بسیار آلوده‌کننده هستند و ترکیبات آلایندگی آن به ویژه ذرات معلق سرطان‌زاست بنابراین این سازمان به‌طور قطع با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.»

به دنبال طرح این موضوع، کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور نیز با تولید سواری دیزلی مخالفت کرد و محسن ناصری - مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور- به ایسنا گفت: با توجه به سهم بالای دیزل‌سوزها در تولید آلاینده ناکس لزومی ندارد که سازمان حفاظت محیط زیست با تولید سواری‌های دیزلی موافقت کند، ضمن اینکه انتشار گازهای آلاینده از خودروهای دیزلی باعث شده بسیاری از کشورهای دنیا حرکت به سمت دیزل‌ها را منتفی کنند. در اروپا نیز برنامه تولید خودروهای تولید سواری‌های دیزلی با سرعت قابل توجهی رو به افول است و حتی ورود دیزلی‌ها به بسیاری از شهرهای اروپایی با ممنوعیت و محدودیت مواجه است.

تعدادی از استادان دانشگاه و فعالان محیط زیست نیز ضمن ابراز مخالفت با تولید سواری دیزلی در کشور، خطرات بهداشتی و محیط زیستی ناشی از این دستگاه‌ها را تشریح کردند. یوسف رشیدی - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص آلاینده‌های زیست‌محیطی - پیش از این به ایسنا گفته بود که مطالعات سازمان بهداشت جهانی ثابت می‌کند که دود دیزل سرطان زاست و همین یک دلیل کافی است که سازمان حفاظت محیط زیست و دولت با تولید سواری دیزلی مخالفت کند، اگر سواری دیزلی تولید شود، عقب‌گردی در حوزه محیط زیست ایران رخ می‌دهد.

وزارت بهداشت نیز یکی از مخالفان جدی تولید سواری دیزلی در ایران است. به طوری که عباس شاهسونی - رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت - با اشاره به این نکته که خودروهای سواری دیزلی ۲۰ برابر بیش از خودروهای بنزینی ذرات معلق تولید می‌کنند،اظهارکرد: علاوه بر میزان بالای ذرات معلق تولیدی توسط سواری دیزلی، مشکل دیگر تولید آلاینده ناکس است. این آلاینده - که متشکل از «مونوکسید نیتروژن» و «دی‌اکسید نیتروژن» است - پیش‌ساز آلاینده ازن است و می‌تواند تهدیدی جدی برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و... باشد. 

همچنین مهدی دوزندگان - کارشناس ارشد مکانیک - با تأکید بر اینکه آلودگی مشکل اول خودروهای دیزلی است به ایسنا گفته است که در سال ۲۰۱۲ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که «دود دیزل» آلاینده سرطان‌زای گروه اول تشخیص داده شده است، به‌طوری که هم‌رده با مواد رادیواکتیو قرار می‌گیرد.

در این میان نکته جالب توجه آن بود که مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو به دنبال آن بود که موضوع سواری دیزلی را در شورای اقتصاد مطرح کند اما سه روز پیش نامه‌ای از سوی وزارت نفت به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده که نشان‌ می‌دهد این درخواست از سوی شورای اقتصاد مورد پذیرش قرار نگرفته است و به موجب جلسات مشترک وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع از دستور کار شورای اقتصاد خارج شده است. 

در بخش‌هایی از نامه که از طرف وزارت نفت به سازمان محیط زیست نوشته شده، چنین آمده است: «با توجه به نامه وزیر نفت به سازمان برنامه و بودجه در خصوص اخذ «مصوبه شورای اقتصاد برای طرح جایگزینی ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان کرایه برون‌شهری با خودروی سواری دیزلی، به استحضار می‌رساند آلایندگی بالای خودروهای دیزلی و قرار گرفتن آلاینده‌های مذکور در فهرست ترکیبات سرطان‌زا توسط سازمان بهداشت جهانی از تابستان ۱۳۹۱ همچنین هزینه‌های بالای پالایش تولید و توزیع سوخت دیزل با رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶ و موارد مندرج در نامه سازمان حفاظت محیط زیست موجب مخالفت نمایندگان سازمان برنامه و بودجه با این طرح در جلسات مشترک با مدیرکل برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت و نمایندگان امور انرژی سازمان برنامه و بودجه بود و لذا حمایت از تولید این محصول در قالب طرح‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از دستور کار شورای اقتصاد خارج شده است.»

به گزارش ایسنا، اولین خودروی سواری دیزلی در سال ۱۹۳۳ توسط سیترون با نام Rosalie تولید شد. پس از این مرحله بود که شرکت‌های مرسدس بنز، ایسوزو، فولکس واگن و پژو نیز دست به تولید خودروهای سواری دیزلی زدند. در سال ۱۹۹۲ حدود ۱۷ درصد از کل بازار تولیدات خودرو مربوط به خودروهای سواری دیزلی بود. از دهه ۹۰ میلادی با اضافه کردن سیستم‌هایی مانند کنترل الکترونیکی پاشش سوخت و استفاده از سوخت زیست دیزلی (biodiesel) تغییراتی در قدرت، بازده و آلایندگی موتورهای دیزلی به‌وجود آمد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.