تامین اجتماعی
روزنامه نوآوران - 1398/12/07
شماره 1454 - تاریخ 1398/12/07
آخرین اخبار
تغییر ساعات کاری شعب بانک آینده در راستای مراقبت‌هایمرتبط با کرونا
درراستای حمایت از کشاورزان و مصرف کنندگان، زنجیره توانمند عرضه محصولات از مزرعه تا غرف ایجاد میشود
تجربه بسیار موفق دخانیات در بحث مبارزه با قاچاق سیگار قابل تکرار است
تغییر رویکرد تلویزیون با سرایت کرونا
پخش بیش از ۷۰ سینمایی در تلویزیون
پخش دو سریال طنز از شبکه دو سیما
سریال نوروزی شبکه سه مشخص شد
گردشگری فرانسه یکی از قربانیان «کرونا»
تغییر برنامه تئاترشهر از ویروس کرونا ترسناک‌تر است
روابط ورزشی ایران و صربستان گسترش می‌یابد
AFC فدراسیون فوتبال ایران را ۱۲۰ هزار دلار جریمه کرد
مجوز واردات ماسک تنفسی صادر شد
رصد بازار برای مبارزه با احتکار و کم فروشی اقلام بهداشتی
بودجه دست خالی برگشت
اطلاعیه ایران‌ایر برای بازگرداندن مسافران ایرانی از ترکیه
برای پاسخ به افزایش تقاضای کالاهای اساسی آماده‌ایم
شکایت سپاهان از مدیرعامل پرسپولیس
تمرین پرفشار پرسپولیس زیر بارش شدید باران تهران
اسکوچیچ: در ایران احساس امنیت بیشتری نسبت به برخی کشورهای غربی دارم
وضعیت کاروان ایران برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو
مسعود شجاعی سه جلسه محروم شد
فرهاد مجیدی: حتما باید یک نفر بمیرد تا لیگ تعطیل شود؟!
صالحی امیری: درگیر مسئله ویروس کرونا و اعزام تیمها هستیم
تغییر در پخش آخرین قسمت سریالِ «از سرنوشت»
تعطیلی ۷۰درصد هتل‌های قم و نبود ضدعفونی‌کننده
هتل‌ها ضدعفونی می‌شوند
فیلم‌های مرضیه ریاحی و محمد کارت در «رگنسبورگ» آلمان
جدیدترین خبر از فیلمی با بازی پگاه آهنگرانی
موکول شدن نمایشگاه کتاب تهران به بعد از ماه رمضان
تعلیق برنامه‌های آستان حضرت عبدالعظیم
عملیات اجرایی ۷۶۱۲ واحد مسکونی طرح اقدام ملی در خوزستان آغاز شد
اولین بودن در بازار: رهبری به‌سوی دنیایی موبایل‌تر
تمدید فروش اوراق گواهی سپرده مدت دار، ویژه سرمایه گذاری(عام) یکساله بانام و الکترونیکی سال 98 در بانک پارسیان
قابلیت به روزرسانی خودکار برای نسخ قدیمی همراه بانک سینا فعال شد
همکاری و هماهنگی لازم با پایگاه های بهداشت قرنطینه در مرزها
اقدامات لازم به منظور جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا در ناوگان مسافربري
رحمانی: ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون ماسک در کشور وجود دارد
مسکن در تهران وارد کانال ۱۴ میلیونی شد
سبد معیشت کارگران تعیین شد
٥٠ درصد قطعه دوم آزادراه تهران- شمال تا١٤٠٠ ساخته می‌شود
برای انجام امور بانکی به بانک مراجعه نکنید
بازاریابی واسطه‌ها با تکیه بر تسهیلات جدید بانک مسکن
کار از شما، محل کار از ما!
پیشرو در حمایت از تولید و اشتغال در تمامی شهرهای کشور هستیم
آشنایی با ساندبار مدل J6090 سامسونگ
آمادگی کامل برای تولید و تامین ماسک و ملزومات بهداشتی/ ظرفیت تولید روزانه 2 میلیون ماسک در کشور/ فعالیت 24 ساعته واحدهای تولید کننده ملزومات بهداشتی
«دورکاری حداکثری» در ایرانسل عملیاتی شد
ابلاغ "دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه از انتشار شیوع و انتقال ویروس کرونا" در بانک ایران زمین
چگونگی دفن فوتی‌های "کرونایی"
پیروز انتخابات مردم بزرگ ایران بودند نه یک جناح و حزب خاص
کد خبر: 201744 | تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۱۷ - 14:24
چرا مسئولان و رسانه‌ها باید سواد رسانه‌ای‌شان را افزایش دهند؟

چرا مسئولان و رسانه‌ها باید سواد رسانه‌ای‌شان را افزایش دهند؟

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: سواد رسانه‌ای فقط نیاز مردم نیست بلکه مسئولان و رسانه ها، بیش و پیش از مردم باید سواد رسانه‌ای‌شان را افزایش دهند.

نوآوران آنلاین- این روزها موضوع داشتن سواد رسانه ای یک امر بسیار مهم به شمار می رود و در برهه ای از ارتباطات قرار داریم که بسیاری از افراد و رسانه ها برای بیشتر دیده شدن دست به هر کاری می زنند.

این رسانه ها برای کلیک بیشتر و در کنار آن تاثیر بر افکار عمومی حاضرند هر کاری انجام بدهند، هر دروغی را در لباس حقیقت به خود مخاطب بدهند و هر نسبت ناروایی را به هرکسی بدهند.

در میان این فضای غبارآلود که رسانه‌های اصلی و مرجع نقش بسزایی دارند، داشتن سواد رسانه‌ای برای مدیران و مسئولان و همچنین اهالی رسانه ضروری به نظر می‌رسد. در این باره با «اکبر نصراللهی» رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

** سواد رسانه ای چیست؟

درباره اینکه چرا مردم ما  به سواد رسانه‌ای نیاز دارند؟ و برای اینکه به این سوال جواب بدهیم باید  تعریف سواد رسانه‌ای را بیان کنیم. سواد رسانه‌ای یعنی برخورد فعال مخاطبان با پیام. یعنی مردمی که در معرض پیام‌های مختلف هستند وقتی پیام‌هایی را از فضای مجازی و تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌ها و سایت‌های مختلف یا در ارتباطات میان فردی دریافت می‌کنند، هر پیامی را  قبول و منتشر نکنند و  فهم درست و برخورد فعالی با پیام‌ها داشته باشند.

با توجه به  تولید و انتشار انبوه پیام‌ها از منابع متعدد، ناشناخته و غیرمسئول ضرورت دارد تا مردم صحت  پیام‌های دریافتی از رسانه‌های مختلف را با عقل سلیم، منابع معتبر رسانه‌ای، بررسی سوابق منابع دریافتی و  مراجعه به افراد و گروه‌های مرجع  انطباق دهند.

اگر مردم فهم درست و صحیح و برخورد فعال با پیام‌ها داشته باشند، تحت تاثیر پیام‌های بعضا نادرست و سیاسی و غیر واقعی فرستندگان پیام قرار نمی‌گیرند و این پیام‌ها را با عقل خودشان، منابع معتبر ، واقعیت‌ها و عملکرد گذشته‌ فرستندگان و منابع خبری مقایسه می‌کنند.

** تاکتیک های رسانه ای بیشتر شده اما سواد رسانه ای نه!

امروز نیاز مردم امروز به سواد رسانه‌ای بیشتر شده است، با اینکه نیاز مردم به سواد رسانه‌ای بیشتر شده اما متناسب با رشد ، تعدد و کثرت  رسانه‌ها و پیچیدگی تاکتیک های تولید و انتشار پیام ها، سواد رسانه‌ای مردم بالا نرفته است.

به عبارت بهتر و دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم که سواد رسانه‌ای مردم نسبت به قبل افزایش یافت و مردم نیز فهم درست‌تری نسبت به قبل دارند، اما این فهم و برخورد فعال نسبت به رشد تکنولوژی‌های ارتباطی، رشد و تعدد وسائل ارتباط جمعی و پیچیدگی و تنوع و تعدد تاکتیک‌های پوشش رسانه‌ای و خبری رسانه‌ها نیست.

در این بخش هم عوامل پیدا و پنهان بسیار زیادی در حوزه تولید نشر پیام‌های رسانه‌ای پا به میدان گذاشتند و هم اینکه تنوع و پیچیدگی رفتار تولید کننده پیام بیشتر شده و هم اینکه انگیزه فرستندگان و تولید کنندگان و توزیع کنندگان پیام نسبت به گذشته مقداری غیر انسانی و غیر واقعی و مملو از اهداف سیاسی و مغایر با نیازهای مخاطب شده است. بنابراین در چنین شرایطی نیاز مردم به سواد رسانه‌ای بیشتر شده و مردم برای اینکه بتوانند تحت تاثیر اهداف و عوامل آشکار و پنهان رسانه‌ای قرار نگیرند، باید فهم‌شان و سواد رسانه‌ای‌شان را افزایش دهند.

** دام‌های رسانه‌ای گسترده‌تر از قبل شده‌اند

بعضا گفته می‌شود که سواد رسانه‌ای خاص مخاطب است، اما معتقدم که سواد رسانه‌ای خاص مخاطب نیست، همانطور که مخاطبان نیاز دارند برخورد و فهم درستی از پیام داشته باشند ، مسئولان هم  به سواد رسانه‌ای نیاز  دارند تا بتوانند در دام رسانه‌هایی که با هدف  بهره‌برداری سیاسی، امیدزدایی ،ناکارآمد جلوه دادن  کشور ، افزایش  تنش‌ها و و غیرطبیعی جلوه دادن  اتفاق‌های طبیعی به سراغشان  می روند نیفتند.

مسئولان باید به حدی سواد رسانه‌ای داشته باشند که بتوانند از رسانه‌ها برای انعکاس خدمات نظام به مردم و ارائه تصویر واقعی از کشور و طرح مشکلات و ارائه راهکار  استفاده حداکثری و درستی کنند.

** اهمیت داشتن سواد رسانه ای در بین مسئولان

نصراللهی در ادامه بیان داشت: اما در حال حاضر می‌بینیم که این فهم و برخورد فعال در بین مسئولان نیست و به همین دلیل اغلب در زمین رسانه‌ها بازی می‌کنند و به جای اینکه خودشان برای ارائه تصویر واقعی از سازمان، نهاد و وزارت‌خانه‌شان از ابزار رسانه ای استفاده کنند، در دام رسانه های داخلی و یا خارجی قرار گرفته و در زمین آنها بازی می‌کنند و مورد بهره برداری سیاسی قرار می‌گیرند. 

وقتی حرفی از سواد رسانه‌ای به میان می‌آید همه فکر می‌کنند مردم باید سواد رسانه‌ای داشته باشند و اگر نداشته باشند ضرر می‌کنند و یا پیام‌های دریافتی را خوب متوجه نمی‌شوند، این درست است، اما خود رسانه‌های ما چقدر از آرایش رسانه‌ای موجود و تغییر و تحولات در عرصه رسانه‌ای و تغییر و تحولات در تعداد بازیگران رسانه‌ای و نوع بازی رسانه‌ای و جریان سازی‌هایی که دراین حوزه قرار دارد و همچنین تغییرات و پیشرفت‌هایی که در این حوزه ایجاد شده مطلع هستند؟

** رسانه های مرجع آرایش رسانه‌ای را بلد نیستند!

خود رسانه‌های ما آرایش رسانه‌ای موجود را نمی‌دانند و رقیب‌ها و دشمنان و مخاطبان خود را به طور کامل نمی‌شناسند و تصویر واقعی از سن، جنس، دغدغه، علاقه‌های مخاطب ندارند و فهم نادرستی از مسائل کشور دارند و چون این فهم درست از مخاطب، رسانه‌های رقیب و دشمن و مسائل و چالش‌ها و گفتمان‌های ضروری کشور ندارند، نمی‌توانند دیگران را آگاه کنند. چون که رسانه‌ها اول باید خودشان آگاه باشند و در وهله بعدی دیگران را آگاه کرده و سواد رسانه‌ای آنها را افزایش دهند.

به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام انقلاب با اشاره به عملکرد رسانه‌های غربی  می‌فرمایند کشور در محاصره تبلیغاتی قرار گرفته است و  بهتر است تا جوانان در شکستن این محاصره تبلیغاتی پیشتاز باشند.

بنابراین باید از رسانه‌ها پرسید که چه کردند که ما در محاصره تبلیغاتی قرار گرفتیم؟ و چرا وظایف خود را به درستی انجام ندادند؟ و باید چه کار کنند که کشور در محاصره تبلیغاتی قرار نگیرد و شناخت مردم از رسانه‌های دشمن، شناخت کاملی شود و اصطلاحا سواد رسانه‌ای شان بالا رود؟ تا تحت تاثیر پیام های دروغین و یک طرفه رسانه‌های غربی و کانال‌ها و منابعی که فضای مجازی هستند و ممکن است هویت‌شان برای مخاطبان پنهان بماند، قرار نگیرند.
 

منبع: فارس

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.