بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 213658 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۶ - 11:54
عوامل تأثیرگذار بر تصویرگری کتاب‌های کودک
مجید راستی‌ عنوان کرد

عوامل تأثیرگذار بر تصویرگری کتاب‌های کودک

مجید راستی‌ می‌گوید: شرایط مالی که ناشر پیش پای تصویرگر می‌گذارد، آشنایی تصویرگر با ادبیات کودک و همچنین روان‌شناسی و شناخت مخاطب بر تصویرگری‌ کتاب کودک و نوجوان تأثیر دارد.

نوآوران آنلاین-این نویسنده ادبیات کودک ونوجوان  درباره وضعیت تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان، اظهار کرد: برخی از کتاب‌ها آن‌طور که باید و شاید تصویرگری‌شان با کتاب همخوان نیست، البته کارهایی هم هستند که خوبند و ایرادی به آن‌ها وارد نیست. تعداد کارهایی که متن و تصویرشان همخوانی ندارد، کم است.  

او سپس گفت: همخوانی نداشتن متن و تصویر دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ناشر است. ناشر بودجه مشخصی به تصویرگر می‌دهد و او با توجه به بودجه‌ای که گرفته برای تصویرسازی وقت و انرژی می‌گذارد.  همچنین تصویرگران هرچقدر با ادبیات کودک آشناتر باشند، قطعا می‌توانند تصویرهای مناسب‌تری از دل قصه بیرون بکشند. پس می‌توان گفت شرایط مالی‌ای که ناشر پیش پای تصویرگر می‌گذارد و  آشنایی تصویرگر با ادبیات بر تصویرگری‌ها تأثیر دارد.

راستی خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه‌ها تجربه‌های کافی هنوز اتفاق نیفتاده است؛ توانایی و مهارت تصویرگر و مسائل مالی جای خود را در تصویرگری کتاب کودک دارد، اما روان‌شناسی و شناخت مخاطب هم باید به این مسائل اضافه شود. همان‌طور که در نوشتن کتاب کودک نویسنده باید مخاطب‌شناسی داشته باشد، برای تصویرگر هم این موضوع صادق است. در انتخاب نوع و اندازه قلم تصویرگر باید به مخاطب خود توجه داشته باشد. ممکن است تصویرگری بخواهد کار هنری انجام دهد و نخواهد از رنگ‌های متنوعی استفاده کند، اما اگر این تصویرگر مخاطب‌شناسی داشته باشد، می‌داند رنگ یکی از چیزهایی است که بچه‌ها را با قصه همراه می‌کند. از طرفی هم  به کار بردن رنگ و نوع طراحی باید با توجه به مخاطب و قصه‌ای باشد که نوشته شده است. به همین دلیل می‌گویم تصویرگر باید با ادبیات کودک و نوجوان آشنا باشد.

او افزود: اگر تصویرگر شناخت کافی از ادبیات کودک نداشته باشد ممکن است در تصویرها فرق قصه تخیلی با قصه تمثیلی واضح نباشد. یکی از چیزهایی که می‌تواند به تصویرگر کمک کند، ایجاد ارتباط بیشتر با نویسنده برای هم‌فکری و رسیدن به نتیجه مطلوب است. در این زمینه نیز ناشر می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. ارتباط و هفکری تصویرگر با نویسنده می‌تواند او را یک‌ قدم جلوتر ببرد. اگر تصویرگر در جریان خواسته‌ها و انتظارات نویسنده باشد با خواندن متن و شنیدن صحبت‌های نویسنده می‌تواند بخشی از انتظارات  او را در طرح اولیه نشان دهد و با همفکری او می‌تواند کارش را کامل کند. البته قطع کتاب نیز در این زمینه می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

نویسنده کتاب‌های «چه کسی برای گنجشک نامه نوشت؟»، «موش می­‌شم من را بگیر» و «آب گفت من خوردنی نیستم» همچنین بیان کرد: خیلی چیزهای جزئی‌تر می‌تواند در تصویرگری کتاب‌های کودک دخالت کند. تصویرگر قصه کودک و نوجوان با توجه به مخاطب و نیازهایی که دارد باید تصویرگری کند، البته ابتکار و خلاقیت تصویرگر نیز در این زمینه تأثیرگذار است. گاهی می‌بینم یک تصویرگر تصویرهای خوبی کشیده که از نظر  تکنیکی فوق‌العاده‌ است اما خلاقیت تصویرگر کم است یا برعکس، برخی کارها خلاقیت زیادی دارد اما تکنیک تصویرگر در حد خلاقیتش نیست. 

مجید راستی درباره این‌که برخی معتقدند ضعف برخی از  متن‌ها در پشت تصاویر زیبا پنهان می‌شود و متن‌ها ارزش ادبی ندارند، اظهار کرد: بله این موضوع وجود دارد؛ به هر حال نویسنده‌ها نیز در سطوح مختلف قرار دارند و کیفیت کار همه‌شان یکی نیست. اما اگر ناشری متن ضعیف پذیرفت، امیدوار نیستم که تصویرگری قوی‌ای را به کار بگیرد زیرا هزینه‌ای که باید برای تصویرگری بدهد، خیلی بیشتر از متن است. بنابراین ناشران خوب متن خوب انتخاب می‌کنند و به تبع آن با تصویرگران خوبی در ارتباط هستند و در کاری که ارائه می‌کنند، تفاوتی بین متن و تصویر وجود ندارد. اما ممکن است ناشرانی که تازه‌کارند و خیلی با آثار کودک آشنا نیستند، در کارهای‌شان نارسایی‌هایی وجود داشته باشد. اگر ناشر ضعیف باشد محصولی هم که تولید می‌کند در حد توانایی خودش است اما ناشران خوب معمولا همه جنبه‌های کار را  رعایت می‌کنند. عموما کارهای خوب از طرف ناشرانی است که بعد فرهنگی و هنری کار را هم می‌شناسند و هم رعایت می‌کنند و اگر این اتفاق نیفتد به ناشر خوب تبدل نمی‌شوند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.