تامین اجتماعی
روزنامه نوآوران - 1398/12/28
شماره 1467 - تاریخ 1398/12/28
آخرین اخبار
نحوه فعالیت و ساعت کاری بانک آینده از 16 تا 21 فروردین‌ماه 1399
اشتراک آنلاین ماهنامه پیوست به مدت ۳ ماه تا پایان خردادماه رایگان شد
برای اولین بار تمامی بوستانها و اماکن تفرجگاهی شمال تهران در روز سیزده بدر خالی از گردشگران و شهروندان بود
قدردانی رسول کشت پور شهردار منطقه۲ ازشهروندان فهیم تهرانی به منظورهمکاری ومشارکت درعدم حضوردربوستان های این منطقه در روزطبیعت
در سال 1398 در مجموع بالغ بر 2998 میلیارد تومان سهام شركت‌های دولتی واگذارشده است
استفاده از فرصت بازار سرمایه، در واگذاری شركت ها و دارایی های دولت و همچنین فروش اموال مازاد بانك ها، با توجه به استقبال مردم از این بازار/ تدوین برنامه عملیاتی برای تسهیل و تسریع امور گمركی بویژه در بنادر كشور با توجه به ضرورت همكاری جدی دستگاه های ذی مدخل در انجام امور گمركی
زندان فشافویه ضدعفونی و گندزدایی شد
علت اصلی افزایش شمار بی خانمانان برخی نقاط پایتخت چیست؟
آمادگی واحدهای بانک ملی ایران در خارج از کشور برای دریافت و انتقال کمک های مالی خیرین برای مقابله با ویروس کرونا
اعلام ساعت کاری بانک از نهم فروردین لغایت ۲۱ ام فروردین ۹۹
دریافت درخواست تسهیلات و تشکیل پرونده به صورت غیرحضوری از طریق پرتال بانک مسکن
تاکید بانک ملی ایران بر استفاده از خدمات غیر حضوری برای پیشگیری از شیوع کرونا
بسته بانک مسکن برای جهش تولید
تقدیر همراه اول و ایرانسل از کاربران روبیکا
حمایت ویژه شهرداری تهران از زیست بوم نوآوری شهری
بدون ساماندهی وضعیت خیابان خواب ها و بیماران شبگرد، ریشه کن شدن کرونا در کشور ممکن نیست
مدیریت استراتژی یا استراتژی مدیریت در جامعه
مردم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا روزهای سخت را پشت سر بگذاریم
دستور جهانگیری به استانداران 5 استان برای پیش‌بینی‌های لازم جهت کاهش خسارات سیل
روایت ظریف از "تروریسم اقتصادی و بهداشتی" آمریکا علیه ملت ایران
تهیه طرحی در مجلس برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا
تابش: جلسه علنی مجلس ظرف ده روز آینده برگزار می‌شود
روسیه خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد
گفتگوی عارف با فرمانده سپاه تهران و وزاری علوم و آموزش و پرورش درباره مقابله با کرونا
فراز و فرود رمزارزها
سرعت اینترنت خانگی حداقل ۴ برابر می‌شود
خرج بسته ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی کرونا چقدر است؟
انجام عملیات توزیع سوخت بدون وقفه و شبانه‌روزی
طرح مشاغل خانگی چه تعداد شغل ایجاد کرد؟
احتمال افزایش قیمت برنج در صورت عدم تخصیص ارز وارداتی
تمدید خودکار کارت‌های بازرگانی تا پایان اردیبهشت
کلیه پارک‌ها و تفرجگاه‌ها در روز طبیعت بسته است
نیمی از مردم کرونا را جدی نگرفته اند/ کرونا با تعارف رفع نمی شود
ایران همچنان در فاز طغیان کرونا / کاهش چشمگیر ابتلا و مرگ در برخی استان‌ها
پبشنهاد تندگویان برای ذخیره وام افرادی که زیر 18 سال ازدواج می‌کنند
۳۰ درصد دانش آموزان به اینترنت دسترسی ندارند
کلاهبرداری در پوشش بازاریاب اینترنتی
استاندار تهران: تردد خودروهای پلاک تهران و البرز در دو استان بلامانع است
مسعود سلطانی فر: کار فدراسیون‌ها تعطیل نمی‌شود
نیکفر: سپاهان مخالف طرح AFC است
احتمال بالای انحلالِ باشگاه سوئدی به خاطر سامان قدوس
فرهاد مجیدی: استقلال به مدیران پولساز نیاز دارد نه مدیران دروغگو
یحیی گل‌محمدی: در تمرینات پرسپولیس احساس شاگرد بودن می‌کنم
مهدی محمدنبی از هیات مدیره باشگاه پرسپولیس کنار رفت
تاریخ جدید برگزاری بازی های المپیک توکیو مشخص شد
کارنامه «فیلم‌اولی‌ها»در هزارتوی اکران۹۸/شکست‌خورده‌ها و پدیده‌ها
بازگشت «تام هنکس» به خانه پس از دو هفته قرنطینه
عبور از روزهای کرونایی با کتاب و ادبیات
فراخوان جایزه حافظه جهانی یونسکو برای ۲۰۲۰
درباره «پایتخت» زود قضاوت نکنید
کد خبر: 216509 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - 11:47
واردات خودروهای ارزان‌ قیمت، نسخه‌ای برای تنظیم بازار داخلی

واردات خودروهای ارزان‌ قیمت، نسخه‌ای برای تنظیم بازار داخلی

موضوع واردات خودروهای ارزان قیمت خارجی این روزها به عنوان راهکاری برای تنظیم بازار یاد می شود، اما برخی کارشناسان با وجود تعرفه های ورودی و عوارضی که بر واردات خودروها وضع می شود، این راهکار را راه حلی منطقی ارزیابی نمی کنند.

نوآوران آنلاینبازار خودرو مدت‌هاست در رکود بسر می‌برد و خرید و فروش‌ها به حداقل خود رسیده، اما دلالان و سوء استفاده‌کنندگان در فضای مجازی همچنان سلیقه‌ای و به دلخواه خود قیمت می‌دهند، برخی کارشناسان خودرویی معتقدند: دلالان با هماهنگی یکدیگر قیمتی دلخواه برای خودروها اعلام می‌کنند و در فضای مجازی که همه دسترسی دارند و کنترلی همندارد، برآشفته بازار قیمتی می افزاید.

بازار خودروهای وارداتی حدود دو سال گذشته با تغییرات پی در پی سیاست ها روبرو بود؛ بسته شدن ۶ ماهه سامانه ثبت سفارش، افزایش تعرفه‌های گمرکی آن، تغییر نرخ ارز و یکسان سازی آن، سبب شده تا دراین بازار جهش قیمت ها را مشاهده کنیم.  

بازار خودروهای وارداتی دست دوم نیز از این تغییرات بی تاثیر نبود و بی آنکه رونقی در آن ایجاد شده باشد، دچار حباب قیمتی شده و هر کس در آن قیمتی را اعلام می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سی ‌ام خرداد ماه پارسال مصوبه اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد؛ برپایه این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از هزار و ۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو بود، ممنوع شد.

ممنوعیت ورود این خودروها که با هدف کاهش خروج ارز از کشور و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی انجام شده، عرصه را برای انحصار هرچه بیشتر خودروسازان داخلی باز کرده و در عمل خودروسازان داخلی رقیبی برای تولیدات خود در بازه های قیمتی موجود نمی بینند؛ امری که افزایش تعرفه ها و عوارض وارداتی خودرو به آن دامن زده است.

 تنظیم بازار بدون اتکا به خودروهای وارداتی 

 دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: سال‌های گذشته تعرفه‌گذاری بر خودروهای وارداتی، با هدف تنظیم و کنترل بازار و حمایت از صنایع داخلی انجام می شد، اما این روزها تعرفه ها آنقدر غیرمنطقی بالا رفته که به نظر می‌رسد موضوع به «ممانعت از واردات» تبدیل شده است.

«مهدی دادفر»‌ افزود: وضع تعرفه حداقل ۵۵ درصدی در کنار بیش از ۳۰ درصد انواع عوارض شامل عوارض شماره‌گذاری، آموزش و پرورش، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه نگهداری گمرک، تعرفه استاندارد، محیط زیست، اسقاط خودرو و غیره، یعنی اینکه یک خودروی ۱۰ هزار دلاری دستکم با افزایش هزینه هشت هزار دلاری روبرو خواهد شد.

وی افزود: خودروی کمتر از ۱۰ هزار دلار قیمت در جهان کم نیست، اما ۱۰ خودروی نخست این فهرست از استانداردهای ۵۴ گانه برخوردارند و نمی توانند استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد  ایران را پشت سرگذارند.

به گفته دادفر، استاندارد ۸۵ گانه یاد شده، تلفیقی از استانداردهای اروپا، آمریکا، روسیه و غیره است و واردات خودروهایی که بتوانند همه این استانداردها را بگذرانند، بسیار گران تمام خواهد شد.

وی یادآور شد: پراید به عنوان ارزان ترین خودروی این روزهای کشور محسوب می شود که حدود ۶۵ میلیون تومان قیمت دارد و با احتساب حقوق ماهانه چهار میلیون تومانی یک کارمند و به شرط هزینه نکردن آن، حدود ۱۸ ماه برای خرید این خودرو زمان نیاز است.

این مقام صنفی تاکید کرد:‌ امروز در چنین فضایی، هیچ راهی وجود ندارد، مگر اینکه دولت واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سی سی را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار و کمتر را آزاد کرده و تعرفه‌های ورودی آنها را کاهش دهد.

به گفته وی، دو سال گذشته و با ممنوع شدن واردات خودروها، از طرفی شاهد افزایش تعرفه‌ها، افزایش تعداد استانداردها، افزایش هزینه‌های اسقاط، سختگیرانه‌تر شدن استانداردهای زیست محیطی و غیره بودیم و با احتساب افزایش نرخ ارز، موانع زیادی در کار ایجاد شده است.

دادفر اضافه کرد: وقتی یک خودروی ۱۰ هزار دلاری، بخواهد ۱۸ هزار دلار تمام شود، دیگر نمی‌توان برای تنظیم بازار داخلی به آن امید بست.

وی گفت: چنانچه تعرفه واردات خودروهای خارجی تا ۱۰ درصد کاهش یابد، در این صورت واردات خارجی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری می تواند رقیبی برای خودروهای داخلی باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد:‌ حدود ۸۰ نوع خودروی خارجی در این محدوده قیمتی (خودروهای اقتصادی درون شهری) در جهان وجود دارد که ۲۰ نوع آنها توسط شرکت های صاحب نامی همچون تویوتا، سوزوکی، هوندا و کیا تولید می شود.

وی پیرامون فاصله قیمتی ۱۰ هزار دلاری خودروهای هیبریدی و برقی با نمونه های مشابه بنزینی، گفت:‌ کاهش تعرفه و راهکارهای یاد شده، نمی تواند تاثیر چندانی بر کاهش قیمت این خودروها و رقابت پذیر شدن آنها در مقایسه با خودروهای داخلی داشته باشد، مگر اینکه مسائلی همچون کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، آشنایی با فناوری های جدید و غیره را در درجه نخست اهمیت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، خودروهای خارجی در زمان رونق واردات، فقط پنج درصد مصرف جامعه را تشکیل می دادند و برخی کارشناسان با مخالفت با تخصیص حتی یک دلار برای واردات آنها، تاکید می کنند که در شرایط کنونی جامعه اولویت با ۹۵ درصد دیگر است که عامه مردم را تشکیل می دهند.

آنان می گویند: دولت با اقدام هایی نظیر ندادن ارز به خودروهای خارجی، در حال کنترل بازار ارز است و باید اجازه داد به این حرکت های خود ادامه دهد تا این بازار را به تعادل برساند.

بررسی ها نشان می دهد تا دو سال پیش، ۶۸۰ شرکت در زمینه واردات خودرو فعالیت می‌کردند که با ممنوعیت واردات، اکنون ۹ شرکت واردکننده خودرو باقی مانده‌ اند که آنها نیز با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.