فولاد سنگان فولاد امیرکبیر شرکت فولاد آتیه خاورمیانه شرکت فولاد خوزستان تامین اجتماعی فولاد هرمزگان بانک گردشگری
روزنامه نوآوران - 1399/11/01
شماره 1665 - تاریخ 1399/11/01
آخرین اخبار
نوعی پروتئین عامل اصلی بروز افسردگی
ترامپ: ما به نوعی باز خواهیم گشت
لغو ممنوعیت سفر به امریکا برای برخی از کشورهای مسلمان
۲۱۰۰ سایت جدید طی یک سال وارد شبکۀ ایرانسل شد
بایدن چه کارهایی می‌تواند برای اقتصاد آمریکا بکند؟
اسید چرب به مبارزه با بیماری ام اس کمک می کند
رمان «ساکن خیابان بهشت» راوی آسیب‌های اجتماعی زنان شد
انتشار آلبوم سالارعقیلی پس از ۱۹سال
«اوسیا» به کاما می‌آید
از گرانی تخم مرغ تا قطعی برق در «کوی نشاط»
«ایران ۶۸» وارد مرحله تدوین شد
سیاوش طهمورث مهمان «دست در دست» می‌شود
آغاز اکران اینترنتی فیلم تئاتر «لافکادیو»
آغاز اجرای نمایش «لبخند با شکوه آقای گیل» در تماشاخانه سنگلج
پیش فروش نمایش «گرگاس ها» آغاز شد
فستیوال فیلم سیاهپوستان تورنتو برگزار می‌شود
آمادگی سینماهای حوزه هنری برای میزبانی مردمی در جشنواره فیلم فجر
پیش فروش آلبوم «هزار هیچ» حامد بهداد آغاز شد
مجید مظفری به «کوچه ژاپنی‌ها» پیوست
نمایش فیلم کوتاه «مصطفی» در جشنواره فیلم کلکته
عادت های غذایی تا حدی به ژنتیک بستگی دارد
تأثیر آرایش ژنتیکی فرد بر میکروبیوم روده
بازار خودرو در سراشیبی سقوط قیمت ها و گرفتار در رکود
ثبات قیمت خودرو منوط به جلوگیری از افزایش نرخ ارز
موضوعات محیط زیستی را امنیتی و سیاسی نکنیم
تولید اورانیوم فلزی کاربردهای صلح آمیز و دارویی دارد
شورای عالی بورس تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند
مجلس با مسئولان خاطی بازار سرمایه برخورد می‌کند
هیچ پیامی ازتیم بایدن دریافت نکردیم
برخورد بافساد سریع،قاطع وبدون تبعیض باشد
کلاهبرداری‌های میلیاردی در قالب سایت‌های همسریابی
فریاد پلاسکو به کجا رسید؟
تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی در مضیقه
دریافت عوارض ماهانه از دکل ها و آنتن‌های مخابراتی ممنوع شد
افزایش سهم بازار شرکت نفت ایرانول/ افزایش صادرات و حفظ سهم بازار داخل
رکوردشکنی همراه اول در نصب و راه‌اندازی تعداد سایت‌های جدید
پیاده‌سازی عملیات کنترل تطابق تراکنش در بانک مهر ایران
افزايش ١٠٠ ترابایتی ترافیک روبیکا در ایام فاطمیه
معاملات دومین نماد گواهی سپرده خرما در بورس کالا آغاز شد
نخستین علامت جمعی فرش مددجویان کمیته امداد «احسان» رونمایی شد
163 هزار مشترک خانگی کم مصرف استان اصفهان مشمول طرح “آب امید” می‌شوند
کارآفرین به پرستاران کرمانی و تبریزی تسهیلات می دهد
ذوب‌آهن اصفهان در تدوین استانداردها نقش کلیدی دارد
افترا توسط نمایندگان مجلس نیست
تقلای ترامپ در تحریم های تکراری/فرمانده پولادین با قدرت به کار خود ادامه می دهد
«از پِمبا تا ماریانا»چاپ سومی شد
«زن پشت پنجره» به چاپ دوم رسید
ایرانی‌ها به استقبال «کشتن کتابفروش» رفتند
پیش‌فروش بلیت «سرایدار» آغاز می‌شود
پوستر نمایش «برونسی» رونمایی شد
کد خبر: 253696 | تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۵ - 19:41
آیا با رژیم غذایی گیاهی می‌توان لاغر شد؟

آیا با رژیم غذایی گیاهی می‌توان لاغر شد؟

برای خیلی از افراد رژیم غذایی گیاهی بیش از آن که فقط شیوه غذا خوردن باشد، انتخاب شیوه زندگی با ملاحظات زیست‌محیطی، اخلاقی و سلامتی است.

نوآوران آنلاین- هرچند افراد مشهوری مانند “بیانسه” از آن برای کاهش وزن استفاده می‌کنند و “کیم‌ کارداشیان” هم می‌گوید راز کمر باریکش در رعایت رژیم غذایی گیاهی است و کسانی هم برای رسیدن به این هدف از این رژیم پیروی می‌کنند؛ اما آیا واقعاً مؤثر است؟ نظر کارشناسان را جویا شدیم....

رژیم غذایی گیاهی چه معنایی دارد؟
آیا رژیم غذایی گیاهی به معنای “وگان” بودن، گوشت نخوردن و گیاهخواری است یا معنای دیگری دارد؟
دکتر “سیمون استینسون” پژوهشگر تغذیه از بنیاد تغذیه بریتانیا می‌گوید: «بسیاری از روش‌های تغذیه به طور اساسی گیاهی هستند؛ اما می‌توانند شامل گوشت یا ماهی هم باشند؛ برای مثال رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا رژیم غذایی متعادل که در نمونه راهنمای تغذیه سالم از طرف دولت اعلام شده است ».
دکتر “شیرین قسام” متخصص خون‌شناسی (هماتولوژی) و سرپرست واحد درسی تغذیهٔ گیاهی در دانشگاه “وینچستر” می‌گوید: «از نظر من پیروی از رژیم غذایی گیاهی به معنای آن است که فرد حداقل ۸۵ تا ۹۰ درصد غذا‌های گیاهی مصرف کند ».
رژیم غذایی سالم گیاهی چگونه است؟ قسام می‌گوید: «این رژیم یعنی از مواد غذایی گوناگون به نسبت‌های مساوی بخوریم، مثل بشقابی که آن را به چهار قسمت تقسیم کنیم: میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل (نه غلات تصفیه‌شده) و پروتئین گیاهی که به طور عمده از حبوبات و لوبیا‌ها و غلات تشکیل می‌شود و بیشتر روزها هم مقداری دانه‌ها و مغز‌های گیاهی ».
دکتر قسام ادامه می‌دهد: « پژوهش‌های علمی روی جمعیت‌های غیر‌گیاهخوار در طول ۲۰ تا ۳۰ سال نشان داده است کسانی که مواد غذایی گیاهی مصرف می‌کنند در طول زمان اضافه وزن کمتری نسبت به کسانی که بیشتر گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ می‌خوردند، داشتند. گروه‌های پژوهشی گوناگون و هم‌چنین پژوهش‌هایی در “هاروارد” و مرکز پژوهشی ‘اپیک” به مدت ۲۰ تا ۳۰ سال افراد را تحت نظر گرفتند. وقتی به نتایج این تحقیقات، پژوهش‌هایدن بویتنر” را هم اضافه کنیم که به بررسی افراد حدود ۱۰۰ ساله پرداخته است، به شواهدی دست پیدا می‌کنیم. کسانی که حدود ۸۵ درصد مواد غذایی گیاهی مصرف می‌کنند طولانی‌تر و سالم‌تر و با بیماری‌های کمتری عمر می‌کنند.
دکتر “جما نیومن” پزشک ارشد مطب که در اینستاگرام با نام (Plant Power Doctor)فعالیت می‌کند، می‌گوید: «اگر می‌خواهید روش زندگی گیاهخواری را انتخاب کنید، تلاش کنید تا آن را مبتنی بر مواد غذایی کامل قرار دهید ». او پیشنهاد می‌کند تا از مواد‌غذایی و دستوراتی استفاده کنیم که حس نکنیم ما را محدود می‌کنند و خودمان را با میوه‌ها و سبزی‌های نشاسته‌دار سیر کنیم. دکتر نیومن همچنین توصیه می‌کند حبوباتی مثل نخود، عدس، لپه، لوبیا سیاه و لوبیا سفید بخوریم چون سرشار از پروتئین و فیبر هستند و باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شوند. وی هشدار می‌دهد اگر تا به حال این مواد غذایی را نخورده‌اید، بهتر است کم‌کم و به تدریج دستگاه گوارش خود را به آن ها عادت دهید تا دچار نفخ نشوید.

جانشین‌های گیاهی مشابه هله‌هوله‌ها و غذا‌های ناسالم دلیل نمی شود چون گیاهی هستند، برای شما مفید باشند. این که به‌جای رول سوسیس گوشتی، نوع گیاهی آن را بخوریم انتخاب سالم‌تری نیست و باعث نمی‌شود وزن کم کنیم.
دکتر استینسون می‌گوید: «بعضی محصولات و مواد غذایی ممکن است دارای مقدار زیادی چربی اشباع‌شده و نمک باشند که بهتر است مصرف آن ها را محدود کنیم ».
شما می‌توانید میزان این مواد غذایی را با مشاهده برچسب مواد غذایی یا علامت‌های هشدار ‌دهنده روی بعضی محصولات دریابید.
دکتر نیومن نیز معتقد است: «مردم فکر می‌کنند اگر رژیم غذایی گیاهی بگیرم خود ‌به‌ خود لاغر می‌شوم و گاهی فقط با همین هدف آن را شروع می‌کنند که در بعضی موارد خیلی هم مضر است ».
وزن موضوع پیچیده‌ای است. فقط یک معادله ساده غذا خوردن و انرژی سوزاندن نیست، عوامل زیادی در آن نقش دارد: محیط غذایی ما و فروشگاه‌هایی که به آن دسترسی داریم، این که چطور بزرگ شده‌ایم و بار آمده‌ایم و حتی مسائلی مثل نوع شیفت کار و استرس.
یکی از تله‌های معمول این است که به‌ جای بستنی تهیه شده از لبنیات، بستنی گیاهی بخورید؛ اما انتخاب‌های سالم‌تری هم هست. برای مثال برگر‌هایی که از چغندر یا لوبیا تهیه می‌شوند و سالم‌تر از برگر‌های فرآوری‌شده با سویا هستند که به هر حال آن ها هم انتخاب‌های بهتری نسبت به همبرگر‌های گوشتی هستند.
به نظر دکتر قسام برچسب مواد غذایی گیاهی به‌ویژه وقتی با واژه‌های کم‌چربی و فیبر بالا همراه شود، باعث سردرگمی خریداران می‌شود. او هشدار می‌دهد: «افراد فکر می‌کنند مواد غذایی سالمی می‌خورند در حالی که کاملاً برعکس است. هر چیزی که برچسب دارد باید در مورد آن محتاط بود. اگر مواد غذایی برچسب‌دار مصرف می‌کنید، در پی آنهایی باشید که دارای فیبر بیشتری باشند و حواس‌تان به مقدار نمک و چربی و شکر موجود در آنها هم باشد ».

آیا باید کالری‌های مصرفی خود را بشمارید؟
دکتر قسام می‌گوید: «اگر رژیم غذایی خود را بر مبنای چهار گروه از مواد غذایی (میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات) تنظیم کرده باشید، لازم نیست خیلی نگران وعده‌های غذایی خود باشید یا مدام کالری‌های خود را بشمارید؛ چون بیشتر مواد غذایی گیاهی، در واحد حجم، کالری کمتری نسبت به مواد غذایی حیوانی دارند. مواد غذایی گیاهی به طور معمول سرشار از مواد‌ مغذی هستند ».
دکتر نیومن در مورد محدود کردن میزان کالری مصرفی در هنگام رژیم غذایی گیاهی با مواد غذایی کامل هشدار می‌دهد. او توصیه می‌کند اگر لازم است وزن کم کنید؛ برای بیشتر افراد فقط کافی است وقتی گرسنه هستید غذا بخورید و وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید.

رژیم غذایی گیاهی خود را تکمیل کنید
همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که اگر شما ٪۱۰۰ رژیم غذایی گیاهی را رعایت کنید، نیاز به مکمل‌ها یا مواد غذایی تقویت‌شده‌ای دارید تا دچار کمبود مواد غذایی مهم و ضروری نشوید.
دکتر استینسون می‌گوید: «اگر رژیم غذایی وگان یا گیاهخواری دارید، باید غذا‌هایی بخورید که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مثل ویتامین ب۱۲، آهن، کلسیم و ید را تأمین کند ».
کارشناسان هم‌چنین تأکید می‌کنند به مقدار کافی امگا۳ مصرف کنید. ویتامین ب۱۲ به طور طبیعی در مواد غذایی گیاهی یافت نمی‌شود، از این رو مهم است که همراه با رژیم غذایی وگان، مواد غذایی تقویت‌شده یا مکمل‌های غذایی مصرف کنید. بعضی از جانشین‌های گیاهی لبنیات مانند نوشیدنی‌های جو، سویا و بادام با کلسیم و مواد دیگر غنی شده‌اند؛ اما برای اطلاع از میزان ویتامین و مواد معدنی به برچسب آنها توجه کنید.

زیاد ذهن خود را درگیر لاغر شدن نکنید
دکتر نیومن می‌گوید: «بهترین راه این است که برای کاهش وزن به انتخاب‌های سالم رو بیاورید. بله، غذای کامل و سالم و رژیم غذایی گیاهی مفید است، اما فکر کنید چیزهای دیگری هم هست که به بهبود سلامتی شما کمک می‌کند؟ حتی اگر اضافه وزن دارید، روی خوردن پنج بار یا بیشتر میوه و سبزی در روز، ورزش منظم و مداوم، محدود کردن نوشیدن الکل و کشیدن سیگار تمرکز کنید، به این ترتیب خطر جوان‌مرگ شدن خود را هم کاهش داده‌اید ».

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.