فولاد سنگان فولاد امیرکبیر شرکت فولاد آتیه خاورمیانه شرکت فولاد خوزستان تامین اجتماعی فولاد هرمزگان بانک گردشگری
روزنامه نوآوران - 1399/11/08
شماره 1670 - تاریخ 1399/11/08
آخرین اخبار
بهسازی ١۵۴ سایت در ایلام توسط همراه اول با هدف ایجاد عدالت ارتباطی
تأثیر گیاهان در جلوگیری از آسیب های عروقی
شناسایی عملکرد زبان و حافظه با تحریک مسیرهای مغزی
ادعای شرکت مدرنا درخصوص اثربخشی واکسن در برابر گونه جدید کرونا
تقاضای خرید مسکن به بازار اجاره بها هدایت شد
رکود در عین سیر نزولی قیمت ها در بازار مسکن
مدت حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت سخت و زیان آور محسوب می شود
محکومیت «مهدی جهانگیری»/ احضار رییس سابق بانک مرکزی
دمنوش هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
جریان های تندرو شایعه پراکنی های خود را آغاز کرده اند
برای حل تحریم ها زیاد وقت نداریم
روحانی: دولت تغییر شاکله بودجه را نمی پذیرد
پیشنهاداتی برای همکاری شش جانبه در منطقه قفقاز داریم
روانچی: برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا نداریم
احتمال بازگشت محدودیت‌ها به شهرهای زرد
آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن ایرانی کرونا ظرف چند هفته آتی
در حال رایزنی برای تامین منابع افزایش مجدد حقوق بازنشستگان هستیم
مشارکت در اَبَرپروژه پالایشگاه گاز بیدبلند افتخاری بزرگ برای بانک ملت است
افزایش فروش و تولید محور اصلی بودجه ۱۴۰۰
تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد ریال از منابع بانک مهر ايران به مددجويان کميته امداد
رکورد ال‌جی در کسب بیشترین تعداد جوایز در اولین نمایشگاه CES مجازی
فاز نخست پارک علم و فناوری ایرانیان در شهر آیلند آماده بهره برداری است
کرونا «عباس صفاری» را از ما گرفت
«خبرنگاری بحران» منتشر شد
ترجمه خاطرات وندی شرمن به چاپ پنجم رسید
«حرف بی‌حروف» شنیدنی شد
پخش سریال «جلال ۲» در دهه فجر
آخرین مهلت دریافت آثار بیست و ششمین جشنواره لاله‌های سرخ اندیمشک
«ماکولا» به آبان می‌آید
«نیمه شب» در تماشاخانه هیلاج به صحنه می‌رود
«هری پاتر» سریال می‌شود
«تهران من» نامزد بهترین سامانه خدمات کشور شد
اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش ملی جشنواره «موج» کیش
تأثیرات منفی کرونا بر سلامت روان
چرا علائم کرونا در برخی افراد شدیدتر است؟
مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها از کجا ناشی می شود؟
فروش خودرو در چارچوب منطقی انجام شود نه به صورت قرعه کشی
همکاری‌های ایران ـ آذربایجان به ویژه در حوزه اقتصادی آماده جهش است
اطلس امنیت انتخابات تهیه می‌شود/ فضای سرد انتخابات باید فعال شود
تریبون‌ عمومی محل طرح و حل مسائل اختلافی نیست
درس های یک «سیلی»
موج جدید کرونا را با عادی انگاری رقم نزنیم
نسبت به رعایت پروتکل ها بی تفاوت نباشیم
آن چه هرگز نباید با شیر بخوریم / اینفوگرافی اختصاصی
سرقت اطلاعات بانکی ۲۰۰۰ شهروند با چند کیلو میوه!
گونه‌های جدید کروناویروس تا چه میزان خطرناک هستند؟
سودخالص بانک کارآفرین 5 برابر شد
تخصیص بیشترین منابع برای اشتغال محرومان از سوي بانک مهر ايران
پاسخ مدیران بانک مسکن به سوالات مردمی
رونمایی از نسخه جدید همراه بانک سینا
کد خبر: 265070 | تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - 13:14
کتاب «میراث مقدس و جنگ ناتمام»منتشر شد
واکاوی پدیده راهیان نور در یک اثر

کتاب «میراث مقدس و جنگ ناتمام»منتشر شد

کتاب «میراث مقدس و جنگ ناتمام» (دلایل و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی شکل‌گیری پدیدۀ کاروان‌های راهیان نور) به قلم اسماعیل نوده فراهانی منتشر شد.

نوآوران آنلاین- اسماعیل نوده فراهانی در مقدمه این کتاب آورده است: «نوشتار حاضر محصول نوعی کنجکاوی درباره کاروان‌های راهیان نور است که پس از نخستین حضور نگارنده در این کاروان‌ها (۱۳۸۹) پدید آمد و سپس در قالب پایان‌‏نامه دوره کارشناسی‎ارشد (۱۳۹۱- ۱۳۹۰) پیگیری شد و سرانجام پس از بازنگری‌های تکمیلی (۱۳۹۶) صورت مدون‌تری یافت تا اینک در اختیار خوانندگان و اهل نظر قرار ‏گیرد.

 

در سال‌های گذشته برخی از گروه‌‏ها و جریانات فکری، تلاش کرده‏اند تا از طریق انتخاب موضوعات دینی در امر پژوهش و زدودن مباحثی که آشکارا غیراخلاقی به نظر می‌‏رسیدند- از منابع آموزشی- اقدام به اسلامی‌‏سازی علوم انسانی نمایند. به موازات این جریان، گروهی دیگر درصدد برآمدند تا بواسطه چون و چرا و آشنایی‏زدایی درباره مبادی و مبانی تمدن و علم غربی به رهیافت‌‏هایی برای اعتلای علوم انسانی بومی و بالاخص علوم اجتماعی اسلامی- ایرانی دست یابند. گروه‌‏های مرتبط با جریان سوم نیز تلاش کردند تا از طریق اصلاح و بازاندیشی در چارچوب‌های روشی و طرح مباحث هستی‏ شناسی و انسان‏ شناسی اسلامی به این مهم نائل شوند.

با این وجود، به نظر می‌‏رسد حلقه مفقود یا مهجور اقدامات فوق اهتمام بر مطالعه و بررسی موضوعاتی است که در نسبت مستقیم با انقلاب اسلامی قرار داشته‌‏اند. از این جهت، تحقق جامعه دینی و رفتارهای اجتماعی مؤمنان به غیب و به عبارتی، امور غیرقابل توجیه با منطق جهان و انسان غربی، بهترین بستر دستیابی به علم غیرغربی در خلال توصیف و تبیین- و نه تغییر و تجویز- است. در چنین شرایطی باید زمینه‌‏ای فراهم شود تا فارغ از چارچوب‏‌های علم مدرن و بیرون از دایره تنگ قضاوت‏‌های آن، خود پدیده اجتماعی لب به سخن بگشاید و چیستی و چرایی خود را بازگوید. انتخاب راهیان نور به عنوان موضوع پژوهش با چنین استدلالی صورت پذیرفته است.

در حال حاضر سه نوع «راهیان نور» وجود دارد: راهیان نور تجربه شده، راهیان نور دیده شده، راهیان نور تحقیق شده. راهیان نور تجربه شده یعنی همین کاروان‌هایی که سالیانه عده‌ای از مردم را برای بازدید از مناطق عملیاتی به جنوب و غرب کشور می‌برند و همه زائران آن، این اردو را به نوعی زیسته و تجربه کرده‌اند. دوم «تصویر راهیان نور» یا راهیان نور رسانه‌ای شده است. یعنی کاروان‌هایی که شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی، وبسایت‌ها، وبلاگ‌ها، مطبوعات، فیلم‌ها و رمان‌ها ترسیم و بازنمایی کرده‌اند که آن را «راهیان نور دیده شده» می‌نامیم؛ زیرا ما تصویر یا بازنمایی دائمی از آن را می‌بینیم یا می‌شنویم. سوم «راهیان نور تحقیق شده» است. یعنی کاروان‌هایی که برنامه ریزان، مدیران، محققان و متخصصان آن را در کتاب‌ها، مجلات، گزارش‌ها و تحقیقات، ترسیم و شناسایی کرده‌اند؛ این بخش بسیار خلوت است.

راهیان نور پایگاه جدال میان دو استعاره متفاوت از دفاع مقدس است؛ دفاع مقدس موزه‌‏ای و دفاع مقدس ساری و جاری. دفاع مقدس موزه‌‏ای، تفکری است که جنگ را تمام شده می‌‏بیند و به نامگذاری بزرگراه‌ها به نام شهدا و محصور کردن شهید در گورهای یکدست و استاندارد بسنده می‌‏کند. دفاع مقدس موزه‌‏ای از گورستان محاصره ۱۹۴۲ در شوروی الگو می‌‏گیرد و جنگ را به اسطوره‌‏های همت و باکری محدود می‌‏کند و راه شهدا را دست ‏نیافتنی می‏‌سازد. اما دفاع مقدس جاری و ساری نظر متفاوتی دارد: «خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‏ اند و نیازمند به مشعل شهادت، تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش. خوشا به حال این ملت، خوشا به حال شما زنان و مردان، خوشا به حال جانبازان و اسرا و مفقودین و خانواده‏‌های معظم شهدا و بدا به حال من که هنوز مانده‌‏ام و جام زهرآلود قبول قطعنامه را سر کشیده‌‏ام و در برابر عظمت و فداکاری این ملت بزرگ احساس شرمساری می‏‌کنم. و بدا به حال آنانی که در این قافله نبودند…

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.