کد خبر : 154330 تاریخ : ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ بهمن - 17:58
بهترین رنگ برای اتاق خواب کدام است؟ رنگ آبی بالاترین رتبه را در آرامش‌بخش بودن دارد و به کاهش فشارخون و ضربان قلب کمک می‌کند که دو عامل اصلی در ایجاد یک خواب شبانه آرام هستند.

نوآوران آنلاین- طبق تحقیقات انجام شده در مورد اثر رنگ اصلی دیوار اتاق خواب، بر روی کمیت و کیفیت خواب شبانه، کسانی که رنگ غالب دیوار و اثاثیه اتاق خواب‌شان آبی است، در مقایسه با دیگران، به مدت بیشتر و با کیفیت بهتری می‌خوابند. 
این رنگ، در اتاق خواب، با ایجاد یک خواب عمیق‌تر و آرام‌تر، اثر بسیار مهمی روی آسایش روانی و جسمی افراد دارد.
محققین پس از بررسی حدود دو هزار خانواده، در مورد اثر رنگ اتاق خواب روی کیفیت خواب شبانه، نهایتا توانستند رنگ‌ها را از نظر میزان آرامش‌بخش بودن برای خواب شبانه بهتر، به ترتیب زیر رتبه‌بندی کنند.


۱- رنگ آبی


این رنگ بالاترین رتبه را در آرامش‌بخش بودن دارد و به کاهش فشارخون و ضربان قلب کمک می‌کند که دو عامل اصلی در ایجاد یک خواب شبانه آرام هستند. رنگ آبی، شادی نیز به همراه می‌آورد. طبق اظهارات یک متخصص دکوراسیون داخلی و نوردرمانی، در تحقیقات انجام شده، اکثر کسانی که اتاق خواب به رنگ آبی دارند، اظهار کرده‌اند که معمولا با شادی از خواب بیدار می‌شوند. اینکه رنگ آبی در صدر رنگ‌های آرامش‌بخش برای خواب شبانه خوب باشد اصلا عجیب نیست چون نور آبی ذهن ما را به یاد آب‌های آرام و آسمان آبی می‌اندازد. 


۲- رنگ زرد


رنگ زرد در رتبه دوم قرار دارد. برطبق نظر دانشمندان، این رنگ سیستم عصبی را وادار به راه‌اندازی مکانیزم آرامش‌بخشی می‌کند. به علاوه، رنگ زرد، محیطی گرم و آرام برای خواب شبانه به وجود می‌آورد. 


۳- رنگ سبز


در مورد این رنگ هم، خواص آرامش‌بخشی وجود دارد.


۴- رنگ نقره‌ای


این رنگ به اتاق، سبک و حال و هوای لوکس می‌دهد و رنگ ماه را به خاطر می‌آورد. این ترفند احساس خواب را به چشمان القا می‌کند و محیطی آرام که به خواب خوب شبانه کمک می‌کند فراهم می‌کند.


۵- رنگ نارنجی


رنگ نارنجی فضایی گرم ایجاد می‌کند و در ایجاد محیطی با ثبات و اطمینان‌بخش نقش دارد. به علاوه باعث گرم شدن و شل شدن عضلات بدن می‌شود که نقش مهمی در خواب آرام شبانه دارند.
توجه: از رنگ‌های بنفش، قهوه‌ای و خاکستری به عنوان رنگ غالب اتاق خواب اجتناب کنید.
اتاق‌های خواب با رنگ‌های غالب بنفش، قهوه‌ای و خاکستری، خواب شبانه کمتری برای شما پدید می‌آورند. بر طبق نظر محققان، این رنگ ها غمگین و افسرده‌کننده هستند و کسانی که در اتاق می‌خوابند را از نظر عاطفی، ناراحت و تنها می‌کنند، که به‌طور غیر مستقیم باعث بی‌قراری و خواب ناآرام می‌شود.