کد خبر : 154796 تاریخ : ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن - 16:41
دارندگان گوشى‌هاى آيفون مراقب تله فيشينگ باشند رئيس پليس فتا استان خراسان رضوى در پى وقوع چندين فقره كلاهبردارى مشابه، به دارندگان گوشى‌هاى آيفون هشدار داد تا نسبت به محافظت از رمز و نام كاربرى اپل‌آى‌دى (Apple ID) خود دقت ويژه داشته باشند.

نوآوران آنلاین-

سرهنگ جواد جهانشيرى در تشريح اين خبر گفت: در پى چندين فقره سرقت گوشى تلفن همراهآيفون،‌ تعدادى از شهروندان به پليس فتا استان مراجعه و عنوان داشتند پس از سرقت گوشى آيفون، پيامك مشكوكى را دريافت كرده و به دنبال آن اپل‌آى‌دى آنها نيز به سرقت رفته است، لذا با توجه به اهميت موضوع در دستور كار كارشناسان پليس فتا قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه تحقيقات مشخص گرديد كليه افرادى كه به عنوان شاكى به پليس فتا استان مراجعه نموده‌اند به صورت يكسانى مورد كلاهبردارى قرار گرفته و در يك تله فيشينگ گرفتار شده‌اند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در اين روش كلاهبردارى سارق پس از سرقت گوشى آيفون با دسترسى به شماره‌هاى اضطرارى مالك گوشي، اقدام به ارسال پيامك جعلى به نام شركت اپل با مضون پيدا شدن گوشى مى‌نمايد كه اين پيام حاوى يك لينك سايتى جعلى بوده و در اين سايت از كاربر درخواست مى‌شود تا رمز و نام كاربري"اپل آى دى" خود را ثبت كرده تا مكان گوشى سرقت شده را به كمك شركت اپل بيابد و فرد قربانى نيز به خيال اينكه پيامك دريافت شده از سوى شركت اپل بوده و از خدمات آن بهره مى‌برد سريعا اقدام به وارد نمودن نام‌كاربرى و رمز‌عبور اپل‌آى‌دى خود نموده و به اين صورت فرد كلاهبردار به نقشه اصلى‌اش كه در واقع دستيابى به رمز و نام كاربرى بوده، دست يافته و با در اختيار داشتن اين رمز، مالكيت گوشى آيفن را در اختيار مى‌گيرد.

سرهنگ جهانشيرى تصريح كرد: پليس فتا در اين راستا با انجام اقدامات فني، به سرنخ‌هايى از سرقت گوشى‌هاى آيفن و انتقال آنها به يكى از كشورهاى همسايه دست يافته كه تلاش‌ها در رابطه با شناسايى و دستگيرى متهمان و عوامل اين كلاهبردارى در خارج از كشور با همكارى پليس اينترپل ادامه دارد.

اين مقام انتظامى در پايان به دارندگان گوشى‌هاى آيفون اكيدا توصيه كرد: به جهت پيشگيرى از برخى مشكلات مشابه، نسبت به حساب اپل‌آى‌دى گوشى خود حساس بوده و شخصا حساب‌كاربرى خود را فعال و در صورت اينكه حساب كاربرى شما را فروشنده يا فرد ديگرى فعال نموده سريعا نسبت به تغيير رمز آن اقدام نماييد. همچنين در هنگام دريافت هرگونه پيامى چه در قالب ايميل و يا پيامك از هويت ارسال‌كننده و صحت آن اطمينان حاصل كنيد.

گفتنى است شهروندان در صورت مواجه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات‌مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.