کد خبر : 166761 تاریخ : ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند - 16:37
تحلیل کارشناسان از افزایش قیمت‌ها در سال آینده افزایش 20 درصدی قیمت لوازم خانگی سهیلا وکیلی / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- بازار لوازم خانگی و حاشیه های قیمتی که در این بازار از زبان مسئولان تا فروشندگان و خریداران مطرح می‌شود دغدغه امروز و دیروز خریداران نیست. گشتی چند ساعته در بازار لوازم خانگی حاکی از چگونگی بازار وارادات و بازارهای مرزی کشور است. بازاری که از سویی حامل پیام‌های تولید کنندگان داخلی است و از سویی دیگر نگرانی‌های صاحبین برند و رویه واردات  قانونی و غیر قانونی آن، اما آنچه این روزها بیش از همه برای خریداران داخلی مهم است تهیه کالاهای خانگی داخلی یا خارجی مقرون به صرفه با حفظ اصالت و کیفیت است .

به رغم تمام نگرانی که خریداران کالا و تولیدات لوازم خانگی دارند دغدغه خرید کالای ایرانی با کیفیت و البته مقرون به صرفه از جمله نکاتی است که اغلب خریداران به آن پایبندند، این روزها به رغم این نگرانی و بیم افزایش یکباره قیمت برخی کالای ضروری خانگی اخبار حاکی از افزایش قیمت یکباره 15 الی 20 درصدی لوازم خانگی در بازار است .

روز گذشته محمد رضا دیانی رئیس انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ایران از افزایش 15 الی 20 درصدی قیمت لوازم خانگی در سال آینده خبر داد خبری که بیشتر با دلایل گرانی نرخ ارز و تاثیر آن در تولیدات و مواد اولیه تولیدات همراه بود. در این نشست خبری محمد رضا دیانی عنوان کرده بود که بیشتر به دلیل وابستگی مواد اولیه به نرخ ارز و نوسانات حاضر در این بخش به جهت جبران عقب ماندگی‌های مطرح در این بخش در سال آینده با افزایش 15 الی 20 درصدی لوازم  خانگی همراه خواهیم شد .

 

افزایش قیمت لوازم خانگی جزء ناچاری‌های این صنعت است

در ادامه در پاسخ به این مهم که چرا با افزایش یکباره 20 درصدی قیمت لوازم خانگی روبرو خواهیم شد و آیا افزایش یکباره قیمت این لوازم به بازار مصرف لطمه ای خواهد زد یا خیر سئوالی است که آرمان خالقی دبیر انجمن لوازم خانگی ایران به خبرنگار نوآوران گفت: افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده ممکن خواهد بود چرا که طی سالهای گذشته حداقل در سه سال گذشته این بازار با افزایش قیمت قابل توجهی روبرو نبوده و این صرفا به دلیل کشش بازار و توان خرید مردم بود اما از سویی دیگر باید در نظر داشت که تورم به هر اندازه که افزایش داشت از هر گونه افزایش قیمت در این بخش جلوگیری شد لذا تولیدات و توانایی تولید در این بخش دچار برخی عقب ماندگی‌هایی شد که اگر درصدد جبران همان میزان عقب افتادگی نیز باشیم باید برای سه سال گذشته با درنظر گرفتن افزایش تورم هر ساله 10 درصد ، 30 درصد افزایش قیمت کالای را در نظر بگیریم که با فرض و پذیرش تورم حاکم و توان خرید اندک مردم  این عقب افتادگی با 15 الی 20 درصد افزایش قیمت شاید بتواند در سال آینده جبران بشود.

آرمان خالقی این عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن در ادامه اشاره‌ای به وضعیت کالاهای قاچاق و مبادی ورود کالای خانگی به ایران دارد و به خبرنگار نوآوران می گوید: در بازار لوازم خانگی هم مبادی ورود کالای قاچاق باز است و هم کالاهای واراداتی که بعضا با ورود کالاهای خانگی تقلبی و ارزان تر تا حدودی بازار لوازم خانگی داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا جایی که ثابت شده اگر دو کالای ایرانی و خارجی کنار یکدیگر باشند خریدار نسبت به خرید کالای مشابه خارجی آن اقدام می‌کند از این روی با توجه به تبعیض تحمیلی در این بخش و از سویی دیگر نیاز تولید کننده به جبران عقت افتادگی در هزینه های تولید و نوساناتی که در بخش ارز و تامین مواد اولیه با آن روبرو بوده ایم جملگی منجر به افزایش قیمت در سال آینده شده است.

عضو هیات نمایندگان خانه صنعت معدن ایران در ادامه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار نوآوران در خصوص شرایط قیمت گذاری و افراد تصمیم گیرنده در این بخش به نحوه تولید و تولیدات در این بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: در این بخش با توجه به هزینه مواد اولیه و هزینه تمام شده تولید معمولا تولید کنندگان تعیین کننده قیمت نهایی تولیدات خانگی خود هستند،  لذا توجه به مسائلی نظیر؛ هزینه تمام شده تولید، قیمت بازار و کشش بازار و شرایط رقبای از جمله مواردی است که در قیمت گذاری تاثیر دارد و تولید کننده نیز سعی می‌کند تا با قیمت بازار و توان خرید مردم فاصله منطقی خودش را رعایت کند

اما در شرایط فعلی افزایش قیمت لوازم خانگی جزء ناچاری‌های این صنعت است هر چند که باید توجه داشت خود تولید کننده نیز می‌داند اگر دستمزد کارگر اندکی نیز افزایش داشته باشد در قیمت تمام شده محصول تاثیر خواهد داشت و از سویی دیگر توان خرید مردم را نیز در نظر می گیرد و می‌داند با افزایش تورم ، توان خرید مردم افزایش نمی‌یابد و به این مهم نیز واقف است که اگر دست به تولید کالای گران‌تر بزند از شانس کمتری در بازار برخوردار خواهد بود لذا در شرایط فعلی افزایش قیمت کالاها و تولیدات خانگی از ناچاری های این صنعت است. در خصوص واحدهای نظارتی در این بخش این مقام به واحدهای نظارتی در بخش‌های قیمتی نظیر سازمانهای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان اشاره  می کند و میافزاید :این سازمانها در این بخش صرفا نقش نظارتی دارند .

 

از اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بی اطلاعیم

محمد رضا دیانی رئیس انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ایران نیز در خصوص افزایش قیمت کالای خانگی ایرانی به ضرورت نگاه ملی در اقتصاد تاکید کرده و در نشست خبری روز گذشته خود عنوان کرده بود شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که اگر عزم ملی نداشته باشیم؛ مشکلات حل نخواهد شد. دور تسلسل در اقتصاد ایران به وجود آمده و حل آن نیز نیازمند یک عزم ملی با نگاهی متفاوت است تا امور اصلاح شود. همچنین دیانی با انتقاد از واردات برخی کالاها از کشورهایی نظیر کره جنوبی و ترکیه اظهار کرده بود با توجه به اینکه ما به ترکیه مواد اولیه می‌فروختیم آنها برای این واردات تعرفه گذاشته و ما را محدود کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند که همچون گذشته به این کشور صادرات داشته باشیم. رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران همچنین از اجرای طرح معاونت وزارت صنعت و معدن در خصوص اجرای طرح کارت خرید کالای ایرانی از سال آینده نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده و عنوان کرده بود در این خصوص با آنان مشورتی صورت نگرفته است .

وی با بیان اینکه صنعت به شدت دچار بحران و آسیب در بخش نقدینگی است، تصریح کرده بود که در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم بانک‌ها را نیز سرزنش کنیم. همه با هم گرفتار شده‌ایم و نمی‌توانیم به بانک‌ها زور بگوییم. در حال حاضر قدرت خرید مردم تضعیف شده و تصمیمی در ارتباط با افزایش توان قدرت خرید و توان تولید داخل گرفته نمی‌شود. به طور حتم عملیاتی شدن تصمیماتی نظیر کارت اعتباری خرید کالای ایرانی و نیز ارائه تسهیلات به بخش تولید می‌تواند کمک کننده باشد اما فعالیت‌های درخوری صورت نگرفته است.

در خاتمه رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه به حوزه صنعت توجه نمی‌شود، اظهار کرد: زمانی که سفته‌بازی صورت می‌گیرد، پول‌های سرگردان به سمت دلار هجوم می‌آورند. به طور حتم اگر حرکتی در بخش اقتصادی نداشته باشیم، در آینده باید منتظر ریزگردهای آزاردهنده‌ای باشیم که منافع ملی و حیات اقتصادی ما را به مخاطره می‌اندازد.