کد خبر : 168489 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت - 13:08
مرگ با قارچ های سمی در ایران بارندگی های چشمگیر اردیبهشت ماه به همراه توده های تندری سبب رویش انواع قارچ ها بویژه نوع غیرسمی شده که مصرف آن تاکنون موجب مسمومیت 431 نفر و مرگ هشت تن از شهروندان در استانهای غربی کشور شده است.

نوآوران آنلاین-کرمانشاه؛ پنج مرگ و مسمومیت 223 نفر
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه گفت: گونه قارچ سمی به نام «آمولینا» تاکنون 223 کرمانشاهی را مسموم کرده که از این تعداد پنج نفر جان خود را از دست داده اند.
ابراهیم الهی تبار روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 157 نفر از مسموم شدگان تاکنون از بیمارستان مرخص و تعدادی نیز به دلیل نیاز حاد به پیوند کبد به شیراز منتقل شدند.
وی افزود: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و رطوبت موجود، قارچ سمی آمولینا که ژن های نهفته آن در خاک وجود دارد، در سطح استان رشد و تکثیر پیدا کرده است که به دلیل داشتن سمی قوی و کشنده، سیستم گوارش و کبد را نابود می کند.

** کردستان و مسمومیت 83 نفر
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در یک هفته گذشته 83 نفر در استان به علت مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی به مراکز درمانی مراجعه کردند.
فرزام بیدارپور اظهار داشت: پس از بارش های اخیر، گونه های مختلفی قارچ در مناطقی از استان رشد کرد و برخی افراد که توانایی کافی در تشخیص قارچ های سمی و خوراکی ندارند با مصرف آن دچار مسمومیت شدند.
وی افزود: تعدادی از این افراد ترخیص شدند ولی 28 نفر برای درمان بیشتر در مراکز بیمارستانی بستری هستند.
بیشترین مسمومیت های قارچ سمی در این استان مربوط به شهرستان کامیاران، سنندج، دیواندره و دهگلان است.
درد شکم، تهوع، استفراغ و ضعف و بی حالی از نشانه های مسمومیت قارچ سمی است.

** لرستان؛ سه کشته و 125 مسموم
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در اثر مصرف قارچ سمی در این استان تاکنون 3 نفر جان خود را از دست داده اند و 125 نفر نیز مسموم شده اند.
عباس پزشکی افزود: 6 نفر از این افراد برای پیوند کبد به شیراز اعزام شدند که متاسفانه 2 نفر فوت کردند و یک نفر نیز در بیمارستان «شهید رحیمی خرم‌آباد» به علت مسمومیت با قارچ سمی جان باخت. 
دانشگاه علوم پزشکی لرستان ضمن هشدار نسبت به مصرف قارچ‌های کوهی، اعلام کرده که تشخیص مسموم نبودن برخی قارچ‌ها فقط از طریق نمونه‌ گیری در آزمایشگاه امکان‌پذیر است و تشخیص سمی بودن قارچ‌ها از طریق رنگ، شکل، طعم و یا از راه سایر روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.