کد خبر : 169412 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ خرداد - 18:55
سرمقاله متناسب با تغییرات نظام بین‌الملل حرکت کنیم علی بیگدلی / تحلیلگر مسائل بین‌الملل

نوآوران آنلاین- برکسی پوشیده نیست که در مقطع کنونی نظام بین‌المللی در حال تغییر است و این اتفاق، قواعد جدیدی را بر مناسبات بین‌المللی ناظر کرده که باید با دقت آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم و اجازه ندهیم مشکلی ایجاد شود. در حال حاضر کشورهای اروپایی و امریکا  بر سر موضوع برجام و تعهد به آن با هم اختلافاتی دارند که نهایتاً به نفع ایران خواهد بود.

پرواضح است که در چنین شرایطی باید دیپلماسی سکوت را در پیش گیریم و تا زمانی که تکلیف اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام روشن نشده، بهتر است سکوت پیشه کنیم و نظاره‌گر وضعیت جهانی باشیم. ممکن است در آینده شرایط به نفع ما باشد و شکاف میان امریکا و کشورهای اروپایی بیشتر شود، اما توجه به این نکته ضروری است که این امر در حالی به نفع ایران تمام خواهد شد که متناسب با تغییرات نظام بین‌المللی حرکت کند و از دستپاچگی بپرهیزد؛ چراکه برای ما خطرآفرین خواهد بود.

ترامپ در نشست 7 قدرت جهانی به صراحت اعلام کرد که به تنهایی در برابر ایران می‌ایستم. با این وجود و باتوجه به اقدامات اتحادیه اروپا در راستای حفظ برجام ممکن است زمینه تحریکات بیشتر ترامپ فراهم شود و عمق تحریم‌ها را بر کشور ما بیشتر کند. درحقیقت اختیاراتی که رئیس‌جمهور امریکا در فرمان‌های اجرایی دارد، می‌تواند ژاپن و کره جنوبی و برخی کشورهای غرب آسیا را نیز وادار کند به این‌که از کشور ما نفت خریداری نکنند و ما را تحریم کنند. شرایط بسیار پیچیده است و باید همه چیز را با دقت مورد بررسی قرار داد. در چنین شرایطی ضروری است که ضمن دوری از حواشی، خویشتن‌دار باشیم و ببینیم که وضعیت جهان به چه سمت‌و‌سویی خواهد رفت. ملاقاتی که ترامپ با شش کشور دیگر داشت، اوضاع دنیا را بسیار به هم می‌ریزد و در این آشفته بازار جهانی باید دیپلماسی سکوت را در پیش گیریم و گسترش مناسبات با اروپا را تقویت کنیم.