کد خبر : 169838 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ خرداد - 15:24
نظارت بر خرید تجهیزات آتش نشانی؛ شناسایی کمبودها و نواقص ایستگاه‌های آتش نشانی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران گفت: در حال تهیه گزارشی از وضعیت ایستگاه های آتش نشانی هستیم تا با برنامه ریزی بلند مدت،میان مدت و کوتاه مدت آنها را برطرف کنیم .

نوآوران آنلاین-صدراعظم نوری با اشاره به کمبود نیروی انسانی  در برخی ایستگاه‌های آتش‌نشانی گفت: سازمان آتش‌نشانی، سازمانی کاملا تخصصی است و به دلیل حوادثی که در شهر رخ می‌دهد، نیروهای آتش‌نشانی همواره در حال عملیات هستند، بنابراین این سازمان باید به خوبی پشتیبانی شود و امکانات و تجهیزات متناسب با نیازها برای آن تدارک دیده شود.

وی افزود: در جلسه کمیته ایمنی و مدیریت بحران، گزارشی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی ارائه شد. آن گزارش به یک منطقه آتش‌نشانی که شامل سه منطقه شهرداری و ۱۱ ایستگاه می‌شود، اختصاص یافت. در این گزارش درباره کمبودها، نواقص، زیرساخت‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی بحث شد و قرار شد در یک سیستم مشخص گزارشی جامع از تمام ۱۲۳ ایستگاه‌ آتش‌نشانی ارائه شود تا بتوان شرایط ایستگاه‌ها را با توجه به شاخص‌هایی که اعلام شد، تعیین و پس از آن در بازه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از طریق حمایت‌های شورا و اقدامات شهرداری، تجهیزات و نیروی انسانی سازمان آتش‌نشانی را تأمین کرد.

هر لباس ضد حریق ۸ میلیون تومان

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در خرید تجهیزات آتش‌نشانی، نظارتی وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: با توجه به اینکه شهر تهران گسترده است و نیازهای مختلفی دارد، بنابراین وقتی تجهیزاتی به یک منطقه تخصیص می‌یابد، لزوما نمی‌توان گفت که همه شهر را پوشش داده است. از طرفی تجهیزاتی که تهیه می‌شود باید متناسب و استاندارد باشد و تلاش می‌شود منابع در این مسیر به درستی هزینه شود.

این عضو شورای شهر تهران درباره تأمین اعتبار برای خرید لباس‌های ضدحریق آتش‌نشانان نیز گفت: در جلسه‌ای که با مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی داشتیم، این موضوع نیز مورد تأکید قرار گرفت. بخشی از لباس‌های ضد حریق تهیه شده است و امسال نیز بخش دیگری تهیه خواهد شد. در گزارش مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، رقمی ۸ میلیون تومانی برای این لباس‌ها اعلام شد و عموما از کشورهای فنلاند و اتریش تهیه می‌شود اما با توجه به شرایط نوسانات نرخ ارز و تورم، قیمت‌ها در نوسان است.

صدر اعظم نوری با بیان این که  خدمات شهری و مدیریت بحران از حوزه‌هایی است که شهرداری به دلیل مأموریت خود در قبال مردم، متعهد به ارائه خدمات در این بخش‌هاست گفت: شهرداری در بخش خدمات شهری برای پاکسازی شهر و جمع‌آوری زباله وظایفی بر عهده دارد و در حوزه پیشگیری و مدیریت بحران نیز وظیفه دارد تا در مواقع بحرانی تمهیداتی را ارائه کند، بنابراین باید امکانات و تجهیزات لازم فراهم شود. نمی‌دانیم چرا اعتباراتی که باید در سال ۹۵ در این دو حوزه هزینه می‌شد، تخصیص نیافت و اعتبارات در حوزه اجتماعی هزینه شد.

وی افزود: هر چقدر نقش نظارتی شورا در تخصیص اعتبارات بیشتر باشد، منابع و مصارف در جای خود قرار می‌گیرد و هزینه‌ها به درستی تخصیص می‌یابد. امیدواریم بتوانیم با نظارتی که در شورای پنجم صورت می‌گیرد تفریغ بودجه را در موعد مقرر ارائه کنیم تا قابل رسیدگی باشد.