کد خبر : 175079 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر - 15:57
مدیر عامل اسبق سایپا در گفت و گو با نوآوران آنلاین : لزوم افزایش قیمت خودرو در کارخانه / تا زمان افزایش قیمت ها بازار همچنان در رکود خواهد ماند آشفتگی بازار خودرو این روزها بیش از هر زمان دیگری به راحتی قابل رویت می باشد . گویا نرخی سامان یافته در این بازار وجود ندارد و دلالان به راحتی این بازار را به دست گرفته و هر نرخی را که خود بخواهند برای یک خودرو تعیین می‌کنند . حاشیه سود بالا به علت وجود مابه التفاوت زیاد بین قیمت کارخانه و بازار آزاد دلالان را بیش از پیش به سوداگری در این عرصه وادار می کند . با وجود کاهش قیمت ها نسبت به چند ماه گذشته ولی باز هم بازار خرید و فروش خودرو راکد است گویا خریدارن در انتظار کاهش قیمتی بیشتری هستند . کارشناسان معتقدند تنها راه کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد ، افزایش قیمت خودرو در کارخانه می باشد .

نوآوران آنلاین- سعید مدنی مدیر عامل اسبق سایپا در گفت و گو با نوآوران آنلاین گفت :  تلاطم ها و نوسانات بازار ارز در ماه های اخیر تمامی بازارها را به نحوی تحت تأثیر قرار داده است و  بازار خودرو نیز از این دسته مستثنی نیست .

وی افزود : در مقطعی زمانی قیمت ها به شدت افزایش یافت و با تعدیل نرخ ارز قیمت ها تا حدودی کاهش یافته و سیر منطقی تری را نسبت به قبل به خود گرفتند . با وجود کاهش قیمت ها نسبت به چند ماه گذشته ولی باز هم بازار خرید و فروش خودرو راکد است و خریدارن در انتظار کاهش قیمتی بیشتری هستند .

مدنی توضیح داد : وقتی مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد بسیار زیاد باشد و میزان تولید کاهش یابد ، میزان تقاضا افزایش یافته و همین امر منجر به افزایش قیمت ها در بازار آزاد می گردد . طبیعتا وجود فاصله قیمتی بالا میان کارخانه و بازار آزاد  ، دلالان و سوداگران را وارد عرصه کرده و باعث می شود این سود جویان تعیین کننده قیمت نهایی هر خودرو باشند .

مدیر عامل اسبق سایپا اظهار داشت : اگر قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد و مابه التفاوت چندانی با بازار آزاد نداشته باشد ، دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه خواهد شد و نقدینگی سرگردان از بازار خودرو خارج می گردد . طبیعتا سود این افزایش قیمت به نفع کارخانه های تولیدکننده خواهد بود و در جهت توسعه و افزایش تولید به کار گرفته خواهد شد .

وی ادامه داد : تا زمان افزایش و تعیین قیمت خودرو توسط سازمان های مربوطه این احتمال وجود دارد که بازار خودرو همچنان در شرایط رکود بماند . افزایش قیمت خودرو ها باید زود تر انجام می گرفت . تأخیر در افزایش قیمت خودروها در کارخانه باعث افزایش بیشتر قیمت ها در بازار آزاد خواهد شد . امیدوارم طی هفته اینده این افزایش قیمت صورت پذیرد تا شاهد سامان یافتن این بازار پر التهاب باشیم .