کد خبر : 175161 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۲۷ مهر - 14:40
محمد خوش چهره در گفت و گو با نوآوران آلاین: تمایل زیادی از سوی دولت برای افزایش نرخ ارز وجود دارد / کسری بودجه جبران نمی شود نوسانات بازار ارز طی ماه های اخیر در حالی سایر بازارهای ایران را تحت تاثیر قرار داد که طبق اظهارات کارشناسان دولت در تلاش است تا با با افزایش نرخ ارز کسری بودجه را جبران کند . اما شواهد تجربی در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که افزایش نرخ ارز به دلیل آثار سوء آن روی رشد اقتصادی و تورم به عدم تحقق مقاصد بودجه‌ای می‌انجامد و مشکل کسری بودجه را رفع نمی‌کند.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط محمد خوش چهره کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با نوآوران آنلاین ، با اشاره به افزایش قیمت ارز در ماه های اخیر اظهار داشت: در حال حاضر متاسفانه در این شرایط وابستگی اقتصاد کشور به درامدهای نفتی عرضه کننده اصلی ارز در کشور دولت است، بنابراین مصرف کننده اصلی ارز در کشور نیز اقتصاد زیر زمینی است.

این کارشناس اقتصادی، در ادامه با بیان اینکه هم اکنون تمایل زیادی از سوی دولت و بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز وجود دارد افزود: آنچکه هم اکنون بانک مرکزی برای اجرای سیاست ارز تک نرخی در کشور دنبال می کند. افزایش لاک پشتی قیمت ارز است.

خوش چهره با اشاره به افزایش تدریجی نرخ ارز در سال های اخیر تصریح کرد: روند افزایشی قیمت ارز در سال های اخیر بیانگر آن است که قیمت ارز طی این سال ها میانگین بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته است، بنابراین پیش بینی می شود در صورت اجرای ارز تک نرخی نیز در سال های آینده با افزایش میانگین 30 درصدی نرخ ارز مواجه شویم که این موضوع خود در روند افزایش نرخ تورم تاثیر می گذارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی، یاد آور شد: در سایر کشورها اگرچه ارز تک نرخی را بازار تعیین می کند، اما از سوی بانک مرکزی کشورها ابزارهای کنترلی مداخله ای برای نوسانات نرخ ارز وجود دارد که روند افزایش قیمت را رصد می کند تا افزایش قیمت ارز منجر به کاهش ارزش پول ملی نشود. این در حالیست که هم اکنون در ایران این ابزارهای کنترلی وجود ندارد.

خوش چهره، افزایش قیمت ارز را در اقتصاد ایران موجب افزایش هزینه های تولید کنندگان عنوان کرد و یاد آور شد: در حال حاضر صادرات در ایران نقش آب باریکه را دارد. بنابراین از این منظر افزایش درآمد صادر کنندگان به عنوان یک فاکتور در مدل اقتصاد کلان کشور مطرح است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر عوارض ناشی از سایر متغیرها مانند قدرت خرید در ایران به گونه ای است که نسبت به افزایش نرخ ارز در ایران حساس هستند.