کد خبر : 175402 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر - 17:33
کمال اطهاری در گفتگو با نوآوران آنلاین: سیستم پولی ایران رانت جویانه است/ بانکها توان احیای بخش صنعت را ندارند تيرماه 95 ایران از فهرست گروه اقدام مالی ویژهFATFحذف شد. همان زمان به طور محدود اعتراضاتي از سوی مخالفان این لایحه شنيده شد. برخی حواشی موجب به جریان افتادن مجدد این موضوع و موج‌های مختلف انتقادی و کارشناسی به هر دلیلی شده است. حالا مخالفان و كساني كه روزگاري در مجلس تحت مسئوليت خودشان اين قانون تصويب شد نسبت به آن اعتراض مي‌كنند. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان، نمایندگان مجلس اجرای این توافق را خلاف مصالح نظام می دانند.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط کمال اطهاری کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین با اشاره به مخالفان پیوستن ایران به اف ای تی اف یاد آور شد: در حال حاضر آن ها از نحوه پیوستن ایران با اتحادیه بین المللی مبارزه با پولشویی بی اطلاع هستند.

وی ، در ادامه با بیان این که مخالفان پیوستن ایران به اتحادیه بین المللی مبارزه با پولشویی در زمره کاسبان تحریم قرار دارند یاد آور شد: در شراط فعلی سیستم پولی ایران کاملا رانت جویانه است.

این کارشناس اقتصادی، در خصوص مشکلاتی که در سال های اخیر در برقراری سوئیفت به ایران تحمیل شد تصریح کرد: به دلیل اتهاماتی که در دوران تحریم به ایران زده شد موجب شد که ایران در لیست سیاه اتحادیه مبارزه با پولشویی قرار بگیرد.

اطهاری، در ادامه خاطرنشان ساخت: در صورت پیوستن ایران به FATF می توانیم شاهد شاهد شفافیت در گردش نظام پولی و جلوگیری از سوء استفاده از منابع مالی باشیم.

این کارشناس اقتصادی، با بیان این که پذیرفتن ایران در اتحادیه بین المللی مبارزه با پولشویی منطبق بر نهاد سازی اقتصاد مقاومتی است یاد‌ آور شد: در شرایط فعلی دولت باید این موضوع را بپذیرد که سیستم پولی ایران یک سیستم کاملا رانت جویانه است. این در حالیست که بانکها در حال تغذیه از این منابع هستند و دولت نیز پولی برای خروج این منابع از سیستم بانکی ندارد.

وی، در ادامه با اشاره به این که سیستم بانکی به دلیل کمبود منابع مالی برای احیای بخش صنعت در کشور توان ندارد یاد آور شد: در این شرایط امکان سر و سامان دادن سیستم پولشویی در کشور وجود ندارد.

 این کارشناس اقتصادی ، با تاکید بر لزوم پیوستن به نهادهای بین المللی یاد آور شد: در شرایط کنونی مخالفان پیوستن ایران به اف ای تی اف باید به این موضوع توجه کنند که برای عبور از اقتصاد تک محصولی ناچاریم به به سازمان ها و اتحادیه های جهانی بپیوندیم در غیر این صورت تبدیل به یک اقتصاد ورشکسته می شویم.