کد خبر : 175431 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ آبان - 15:00
وزیر اسبق نفت در گفت و گو با نوآوران آنلاین : بنزین دو نرخی فساد آور است/ درآمدهای نفتی صرف نوامیس حکومتی شد هر ساله و همزمان با ارايه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی از سوی رئیس جمهور، قیمت حامل‌های انرژی به یکی از پربحث‌ترین موضوعات بدل می‌شود. امسال نیز گمانه‌زنی‌هایی درباره نرخ جدید بنزین و حامل‌های انرژی از سوی برخی کارشناسان و البته منابع آگاه داخلی دولت تدبیر و امید شنیده می‌شود.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط محمد غرضی وزیر اسبق نفت در گفت و گو با نوآوران آنلاین؛ در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین افزود: براساس تجربه ای که از گذشته در سیستم اقصادی کشور حاکم بوده زمانی که یک محصول مانند دلار و نرخ بهره دو نرخی شد فساد گسترده ای را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

وی در ادامه با بیان این که تبعیض در اجرای نیازهای مردم مانند تخصیص ارز 4200 تومانی زمینه های فساد و رانت را در کشور فراهم می کند یاد آور شد: استدلال دولت مبنی بر این که تفاوت قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه زمینه ایجاد قاچاق را فراهم کرده است کاملا منطقی است. اما گران کردن قیمت بنزین به جای این که این پول به زندگی مردم  کمک کند و عواید دولت را برطرف کند بسیار خطرناک است. چرا که در دولت قبل این اتفاق دولت تمام دهم درآمدهای نفتی را به نفع همه نوامیس حکومتی هزینه کرد. در نتیجه تورم ناشی از قیمت فرآورده های نفتی همه مردم را گرفتار کرد.

وزیر اسبق نفت یاد آور شد: در صورتی که قیمت بنزین براساس یک نرخ معینی تعیین شود وما به التفاوت آن به نفع عامه مردم تعیین شود این اقدام حرکت مثبتی است. اما در صورتی که قیمت بنزین بر مبنای دو و یا سه نرخ تعیین شد به ضرر جامعه ، تولید و دولت می شود.

غرضی یاد آور شد: از زمان ناصرالدین شاه که نرخ نان از سوی دولت تعیین شد حاکمیت به عنوان ابزار رانت از تعیین نرخ استفاده کرد.

وی در ادامه با بیان این  که اقتصاد کشور باید بر نوامیس خود متکی باشد یاد آور شد: تولید باید اصل باشد تا مردم در بازار آزاد کالاهای خود را خریداری کنند.  

وزیر اسبق نفت در ادامه با بیان این که تعیین نرخ به نفع رانت خواران است یاد آور شد: این سیاست موجب خواهد شد که مردم از دولت فاصله بگیرند.  

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به افزایش حجم نقدینگی در دولت دوازدهم افزود: متفکرین دولت معتقدند که چاپ اسکناس به تورم ارتباطی ندارد ودائم این منطق را به جامعه تزریق می کنند. این در حالیست که تزریق ریال به جامعه نمی تواندی دردی را از مشکلات جامعه حل کند.

وی در ادامه افزود: در ابتدای شروع دولت میانگین نقدینگی  460هزار میلیارد تومان بود اما اکنون به یک هزار و 800 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

غرضی، با بیان این که روند افزایش میزان نقدینگی بسیار مهلک تر از افزایش قیمت بنزین است تصریح کرد: گرفتاری از آن جا آغاز می شود که رانت خواران بر تمام نامیس کشور خراب می شوند . این در حالیست که دولت تصور می کند از این طریق می تواند رضایت مردم را جلب کند.