کد خبر : 175814 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ آبان - 15:19
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین : کاهش توان رقابتی صنایع در صورت عدم نوسازی/ اختصاص بودجه به نوسازی صنایع گام اصلی در جهت بهبود تولید محسوب می شود با اینکه سیاست نوسازی و بهسازی صنایع از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت تلقی می‌شود، هنوز این سیاست به کارکرد کافی نرسیده است. بسیاری از کارشناسان صنعتی و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نگران فرسودگی کارخانه‌ها هستند. کارشناسان بر این باورند که اگر واحد های صنعتی نوسازی نشوند ، توان رقابتی آن ها کاهش می‌یابد و نمی‌توانند با محصولات مشابه خارجی در نرخ و کیفیت رقابت کنند. .

نوآوران آنلاین- در همین راستا احمد خیری ، کارشناس اقتصادی گفت : همه ما همواره بر این موضوع تأکید داشته و داریم که  شرایط اقتصادی نباید منجر به این  شود که واحد های صنعتی به سمت فرسودگی حرکت کنند زیرا یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ های فرسودگی افزایش نرخ تمام‌ شده و کاهش ظرفیت تولید است .

 وی افزود : باید به این نکته توجه داشت که اگر واحد های صنعتی نوسازی نشوند ، توان رقابتی آن ها کاهش می‌یابد و نمی‌توانند با محصولات مشابه خارجی در نرخ و کیفیت رقابت کنند .

این کارشناس اقتصادی عنوان نمود : اختصاص  بودجه به نو سازی صنایع یکی از گام های اصلی در جهت بهبود تولید محسوب می شود اما باید تمرکز ویژه ای در این خصوص صورت پذیرد و راه های موثر و کاربردی برای گسترش این نوع طرح ها در نظر گرفته شود .

خیری ادامه داد : سرمایه گزاران اگر در مناطق محروم تر اقدام به احداث و گسترش صنایع خود شوند کمک بسیاری به اشتغال این مناطق می نمایند و سبب کاهش آمار بیکاری در این مناطق خواهند شد .

وی اظهار داشت : سازمان گسترش باید تمرکز ویژه ای به عملکرد و نحوه  زندگی مردم در مناطق محروم مرزی داشته باشد و در جهت رونق این مناطق اقداماتی را انجام دهد . زیرا توجه به سیاست ‌های فعلی کشور که جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و توسعه مناطق کمتر توسعه‌ یافته روستا هاست ، تامین زیرساخت‌ ها در این مناطق و همچنین فعال شدن واحدهای صنعتی و تولیدی ، عامل ایجاد اشتغال در مناطق روستایی خواهد بود .