کد خبر : 175850 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان - 12:48
یک کارشناس اقتصادی د ر گفت و گو با نوآوران آنلاین : بانک ها عملا وارد بحث بنگاهداری شده اند/ نیاز به اصلاح ساختاری در نظام بانکی داریم در حال حاضر یکی از مشکلات بانکداری در کشور ما مسئله بنگاه‌ داری بانک است . به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران یکی از چالش های نظام بانکی ما جدا شدن بانک از مأموریت اصلی اش و رفتن به سمت اقداماتی مانند بنگاه داری است صبح امروز نیز رئیس جمهور درهمایش مدیران وزارت امور اقتصاد و دارایی با اشاره به موضوع بانک ها در نظام اقتصادی کشور ، گفت : به وزیر اقتصاد گفتم که در دوران مسئولیت ، بالاترین وظیفه او ، بانک و اصلاح امور بانک‌ها است . بقیه مسئولیت‌ها با همه اهمیتی که دارند ، درجه ۲ هستند و بانک‌ها باید به جایی برسند تا بتوانند به دولت کمک کنند .

نوآوران آنلاین- در همین  راستا هادی حق شناس ، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین گفت : یکی از اشکالات نظام بانکی ایران این است که بانک ها به جای این که  منابع و سپرده هایی که از مردم جمع آوری کرده اند را به بنگاه های بخش خصوصی تخصیص دهند به شرکت های وابسته بخش خودشان اختصاص داده اند .

وی افزود : این موضوع نشان می دهد که برخی بانک ها عملا وارد بحث بنگاه داری شده اند و چون ساختار بانک متناسب با ساختار بنگاه داری نیست ، هم بنگاه ها دچار مشکلاتی شده و هم در تراز بانک ها اشکالاتی به وجود آمده است .

حق شناس توضیح داد : در حال حاضر  شاخص های نا مطلوبی چون  رشد نقدینگی ، مطالبات معوقه ، نرخ تورم دو رقمی و نرخ بهره دو رقمی که در بازار پول وجود دارد و به هیچ وجه متناسب با استانداردهای جهانی نیست ، برای این که این شاخص ها مطلوب گردد نیاز به اصلاح ساختاری در نظام بانکی داریم که پیش شرط آن  این است که یا بانک ها از بنگاه داری و یا شرکت ها از ایجاد بانک ها دست بردارند .

این کارشناس اقتصادی ادامه داد : در ایران از یک سو بانک ها شرکت ایجا می کنند و از سوی دیگر شرکت ها اقدام با تأسیس بانک می نمایند که هر دو مورد به نفع شفافیت بازار پول نیست .

وی اظهار داشت :‌ بانک مرکزی به عنوان متولی وظیفه دارد قانون پولی کشور را به درستس اجرا نموده و از شکل گیری بانک هایی که با هدف بنگاه داری ایجاد می شوند ممانعت نماید .