کد خبر : 175859 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان - 14:09
تجارت قانونی با ایران محترم شمرده شود چین ضمن ابراز تاسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اعلام کرد همکاری تجاری قانونی این کشور با ایران باید محترم شمرده شود.

نوآوران آنلاین- هوا چونی‌ینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه اظهارات فوق را مطرح کرد اما در خصوص معافیت اعطا شده از سوی آمریکا در خصوص تحریم‌های نفتی ایران اظهارنظر نکرد.

بر اساس گزارش رویترز، تحریم‌های آمریکا که از روز دوشنبه اجرا می‌شود فروش نفت و بخش بانکی را هدف می‌گیرد.

دولت چین پیش از این با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرده بود. مقامات آمریکایی در اوت اظهار کرده بودند نتوانسته‌اند چین را متقاعد کنند واردات نفت ایران را متوقف کند با این حال چینی‌ها موافقت کرده بودند خریدشان را افزایش ندهند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه بدون نام بردن از کشورها، اعلام کرد هشت کشور معافیت خواهند گرفت. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند هند، کره جنوبی و ژاپن مطمئنا معافیت‌ها از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران را دریافت خواهند کرد و چین، ترکیه، امارات متحده عربی و تایوان نیز احتمالا معافیت خواهند گرفت.

طبق برآورد "اس اند پی گلوبال پلاتس"، هشت واردکننده بزرگ نفت و میعانات ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ شامل چین (۶۶۵ هزار بشکه در روز)، هند (۵۷۶ هزار بشکه در روز)، کره جنوبی (۱۶۰ هزار بشکه در روز)، ترکیه (۱۶۰ هزار بشکه در روز)، ایتالیا(۱۴۳ هزار بشکه در روز)، امارات متحده عربی ( ۱۲۶ هزار بشکه در روز)، ژاپن (۱۱۳ هزار بشکه در روز) و اسپانیا (۹۲ هزار بشکه در روز) بوده‌اند.