کد خبر : 175879 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان - 17:23
رئیس کانون سراسری انجمن سازندگان مسکن: حذف مهم‌ترین بند‌ آیین‌نامه تیرچه، اقدامی رو به عقب است/ ساختمان‌ها ایمنی لازم را ندارن یاسایی گفت: با توجه به آنکه هدف سازمان استاندارد، افزایش سطح استاندارد تولید تیرچه بوده است، اما عملا با حذف مهم‌ترین بند‌ آیین‌نامه تیرچه، اقدامی رو به عقب برداشته است.

نوآوران آنلاین- محمدرضا یاسایی رئیس کانون سراسری انجمن سازندگان مسکن و ساختمان کشور با اشاره به سالگرد زلزله کرمانشاه و وارد شدن خسارت‌های مالی و جانی زیاد بر اثر آن، اظهار کرد: ساختمان‌های ما از ایمنی لازم برخوردار نیستند و باید بر‌ای افزایش دوام و کیفیت ساختمان‌ها اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از عناصر لازم برای افزایش کیفیت ساختمان‌ها، بکارگیری مصالح استاندارد است که با تولید غیراستاندارد آنها عملا به صورت غیرمستقیم زمینه ساز مرگ شهروندان در زمان بروز زلزله می‌شود.

یاسایی با بیان اینکه براساس مستنداتی که در اختیار انجمن قرار گرفته است، گروهی از ذی‌نفعان با هدف تولید صنعتی تیرچه، به دنبال آن هستند که تولید تیرچه را به صورت استاندارد و صنعتی تولید کنند، افزود: از آنجا که این تولید توسط ماشین آلاتی مونتاژ شده و غیراستاندارد صورت می‌گیرد، عملا تولید تیرچه صنعتی به لحاظ استاندارد با چالش مواجه می‌شود.

 رئیس کانون سراسری انجمن سازندگان مسکن و ساختمان کشور توضیح داد:  ایمنی سقف یک ساختمان از اصول اولیه، ساخت یک واحد مسکونی استاندارد است، اما هم اکنون با تولید غیراستاندارد آن، عملا ابتدایی‌ترین، اصل ایمنی یک ساختمان، نا ایمن تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس مستندات موجود، دستگاه جدید تولید تیرچه، استاندار‌های ایمنی را پاس نکرده است و از قرار معلوم در جلسه بازنگری آِیین نامه تیرچه، ذی‌نفعان با حذف بند مهمی از آیین نامه، عملا قواعد استاندارد را دور زده‌اند.

یاسایی گفت: در این بازنگری یکی از اصلی‌ترین بندهای آیین نامه تولیدتیرچه که براساس آن تولیدکننده را ملزم می‌کند که فرایند تولید تیرچه نباید منجر به خروج ویژگی میلگرد از الزمات استاندارد‌های اولیه‌اش شود،  حذف شده است.

وی با تأکید بر اینکه حذف بند مذکور به منزله تولید تیرچه به روش غیراستاندارد است، گفت: مکانیزم مذکور صرفا برای این بوده است که دستگاه صنعتی تولید تیرچه بتواند در امتحان تولید استاندارد نمره قبولی بگیرد و این در حالی است که این بند اگر به قوت خویش باقی بماند، عملا دستگاه تولید صنعتی تیرچه نمره مردودی خواهد گرفت.

 رئیس کانون سراسری انجمن سازندگان مسکن و ساختمان کشور با تأکید بر اینکه نباید منافع ملی فدای منافع گروه محدودی شود، گفت: هر چند که هدف سازمان استاندارد، افزایش سطح استاندارد تولید تیرچه بوده است، اما عملا با حذف مهم‌ترین بند‌ آیین‌نامه تیرچه، اقدامی روبه عقب برداشته است که نتیجه آن تهدید جان شهروندان است.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور و همزمان با نزدیک شدن به روز‌های سالگرد زلزله کرمانشاه، گفت: هنوز زلزله‌زدگان کرمانشاه در چادر زندگی می‌کنند، اما ما به جای درس عبرت گرفتن و افزایش ایمنی ساختمان‌ها، برعکس به راحتی قواعد و قوانین را زیرپا می‌گذاریم.

یاسایی خطاب به مسئولان اداره استاندارد گفت: به عنوان یکی از فعالان صنعت ساختمان، استدعا دارم که این سازمان، به صورت ضرب‌العجل نسبت به برگزاری جلسه بازنگری اصلاحیه آیین نامه تیرچه اقدام کند تا مانع از شکل‌گیری شرایطی شود که جان شهروندان را به صورت بالقوه به خطر بیندازد.

رئیس کانون سراسری انجمن سازندگان مسکن و ساختمان کشور با بیان اینکه همزمان با تغییرات جدید در بدنه وزارتخانه راه و شهرسازی لازم است که سیاست‌های جدیدی برای افزایش عمرمفید مسکن در ساختمان اتخاذ شود، گفت: اداره استاندارد با حذف بند‌ مهم آیین‌نامه تیرچه به صورت غیرمستقیم بستر ناایمن کردن سقف‌های شهروندان را فراهم کرده است و این امرمغایر با حقوق شهروندی است و لازم است که به صورت ضرب العجل جلسه برگزاری اصلاحیه آیین نامه استاندار تیرچه فراهم شود.