کد خبر : 176533 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان - 15:27
جمشید عدالتیان در گفت و گو با نوآوران آنلاین: امکان اجرای ارز تک نرخی فراهم نیست/ امکان فرار سرمایه وجود دارد عضو کمیته ارزی اتاق ایران از ارسال نامه‌ صادرکنندگان به رئیس کل بانک مرکزی خبر داده و اعلام کرده است که اصلاحیه‌ای که برای رفع تعهدارزی مطرح شده، ابهامات جدی داشته و راه ورود ارز به کشور را مسدود می‌کند. هفته گذشته جلسه‌ای در بانک مرکزی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی ایران برگزار شده که علت اصلی برگزاری آن، پیشنهادی بود که وزرات صنعت، معدن و تجارت به رئیس اتاق بازرگانی ایران برای اصلاح شیوه‌نامه بازگشت ارز حاصل از صادرات ارایه داده بود.

نوآوران آنلاین- در همین رابطه جمشید عدالتیان عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با نوآوران آنلاین، در خصوص برنامه بانک مرکزی برای اصلاح شیوه نامه تعهد ارزی صادرکنندگان و ضرورت توجه به تمامی ابعاد در نگارش آیین نامه اظهارداشت:  براساس تصمیمی که در ماه های گذشته اتخاذ شد قرار شد که ارز 4200 تومانی، ارز آزاد با ارز نیمایی جمع آوری شود و بر روی یک ارز با نرخ مشخص توافق حاصل شود و مابه التفاوت های ارز کالاهای اساسی به صورت یارانه به افزاد پرداخت شود.

وی با تاکید بر لزوم اجرای سیاست یکسان سازی ارزی یاد آور شد: در صورتی که نرخ ارز یکسان سازی شود روند صادرات به صورت منظم و عادی باز می گردد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی این پیشنهاد اگرچه به لحاظ منطقی و اقتصادی در کشور درست است اما به دلیل این که شرایط کشور عادی نیست اجرای آن می تواند در بازار ارزی نابسامانی هایی را ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی یاد آور شد: در صورتی که ارز تک نرخی شود و یارانه از شمول کالاهای اساسی خارج شود بسیاری از کالاها  2.5 برابر افزایش می یابد. و دولت در ایجاد آن مقدار پولی که به دست می اورد برای توزیع مجدد می تواند موجب نارضایتی هایی شود . از سویی دیگر در شرایط بحرانی امکان فرار سرمایه و کالا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که هم اکنون درگیر جنگ اقتصادی هستیم و در این شرایط نمی توان تدابیر عادی را اجرا کرد. چرا که اطلاعات کافی وجود ندارد.

عدالتیان ، با بیان این که صادر کنندگان حاضر نیستند تعهد ارزی بدهند یاد آور شد: اختلاف ارز نیمایی و ازاد در کشور به شدت بالاست در نتیجه برای اجرای سیاست ارز تک نرخی منافع مردم و تولید کنندگان باید مد نظر قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی با اعلام این که دولت در شرایط دو راهی قرار دارد یاد آور شد: در این شرایط باید به صورت تدریجی نرخ ارز با قیمت های داخلی برابر شود و سپس با قدرت ارزی فراوان دولت بتواند ارز تک نرخی را به طور کامل اجرایی کند.