کد خبر : 176715 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۸ آبان - 16:19
اعضای انجمن قطعه سازان در گفت و گو با نوآوران آنلاین: خودروسازان توان تولید ندارند /تعیین دستوری قیمت خودرو فضای دلالی را فراهم می کند قطعه‌سازان خودرو برای افزایش قیمت و آنچه جلوگیری از فاجعه در این صنعت خواند‌ه اند، با نوشتن نامه، دست به دامان رئیس جمهور شدند. این در حالیست که براساس اظهارات محمد رضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه سازان دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو پیش از این یک اقدام غیرکارشناسی بود که تنها منجر به ضرر و زیان خودرو سازان و نفع دلالان بازار در بازار می شد.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط محمدرضا نجفی منش، دبیر سابق انجمن قطعه سازان در گفتگو با نوآوران آنلاین با بیان این که مکانیزم تعیین قیمت خودرو باید از سوی بازار تعیین و ارزیابی شود می گوید: در شرایطی که بازار خودرو در رکود به سر می برد مناسب ترین روش برای قیمت گذاری سیاست آزاد سازی قیمت متناسب با عرضه و تقاضا در بازار است.

وی با اشاره به مخالفت های صورت گرفته برای تعیین دستوری قیمت خودرو در بازار می گوید: در حال حاضر هیچ منطقی در خصوص تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت وجود نداشت.

نجفی منش افزایش فعلی قیمت خودرو را در شرایطی که سایر اقلام با افزایش 50 درصدی قیمت مواجه شده اند به زیان صنعت خودرو سازی کشور می داند و می گوید: با توجه به هزینه بالای ساخت خودروهای داخلی افزايش اندك قیمت خودرو داخلي به زیان صنعت خودرو سازی و در نهایت کل صنعت کشور خواهد شد.

از سوی دیگر ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان نیز در گفتگو با نو آوران آنلاین، با تاکید بر این که قیمت خودرو باید از سوی خودرو سازان داخلی تعیین شود معتقد است : در حال حاضر هزینه های تولید قطعه بسیار بیشتر از آن میزانی است که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو تعیین می کند.از این رو تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت به خودروسازان کشور ضررهای هنگفتی را وارد می کند.

براساس اظهارات قربانِی، در حال حاضر قیمت تمام شده محصولات صنعتی در ایران متاثر از عوامل تاثیر گذار قیمت در بخش های آب، برق و گاز استاز این رو هزینه های قطعات خودرو 15 درصد زیر نرخ تورم افزایش می یابد.

در این میان علاوه بر شرکت‌های خودروساز که دل خوشی از قیمت‌هایشورای رقابت نداشتند وزیر صنعت هم پیش تر به اعلام صریح نظرات خودپرداخت. به‌اعتقاد خودرو سازان در یک بازار رقابتی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو معنایی ندارد.