کد خبر : 178139 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر - 17:43
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین تشریح کرد: سهمیه بندی بنزین منجربه افزایش درآمد دولت خواهد شد؟! ۲۹ مهر ماه سال جاری شست کمیسیون انرژی مجلس با موضوع کارت هوشمند سوخت و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت، با حضور برخی اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس و انجمن نفت برگزار شد. در این نشست گزارشی درباره مصرف سوخت و کنترل آن و اقدام‌های گذشته همچون استفاده از کارت سوخت هوشمند ارائه شد؛ همچنین پیشنهادهایی درباره راهکارهای مهار مصرف بنزین در کشور مورد بررسی قرار گرفت. به طوری که اکنون براساس مصوبه مجلس بحث سهمیه بندی بنزین را جزو دستور کار قرار داده است.

نوآوران آنلاین- در همین رابطه آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین اظهار داشت: مصوبه جنجالی سهمیه بندی قیمت بنزین در حالی طی روزهای گذشته از سوی برخی از کارشناسان مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است که از همان ابتدای آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هدف اصلی سهمیه بندی بنزین در کشور کاهش میزان مصرف بود اما متاسفانه در سال های گذشته اجرای سیاست سهمیه بندی بنزین به دلیل عدم صرفه جویی صحیح در میزان مصرف به نتیجه نرسید .

این کارشناس اقتصادی یاد آور شد: همزمان با اجرای سیاست سهمیه بندی افزایش قیمت قاچاق فرآروده های نفتی کمتر نشد از سوی دیگر نه تنها صرفه جویی در میزان مصرف رخ نداد بلکه ما شاهد افزایش میزان مصرف بنزین نیز در کشور بودیم.

بغزیان یاد آور شد: از سویی دیگر یکی از برنامه های پیش بینی شده در آغاز طرح سهمیه بندی بنزین ، نظارت بر مصرف و نیز کشف منابع قاچاق بود که با حذف کارت های هوشمند سوخت عملا رها شدگی در فرآیند نظارت بر قاچاق سوخت به وجود می آید.

این کارشناس اقتصادی افزود: در این شرایط پیش بینی می شود پلکانی کردن قیمت بنزین به تبع کاهش ومنطقی شدن مصرف این فراورده نقتی می تواند به درآمدهای دولت کمک بکند.

بغزیان یاد آور شد: همزمان با اجرای سهمیه بندی بنزین عده ای از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت بنزین بهانه ای خواهد شد برای افزایش قیمت سایر محصولات اما در صورتی که دولت نظارت خود را در همه بخش ها تقویت کند سهمیه بندی کردن قیمت بنزین نه تنها منجر به افزایش نرخ تورم نخواهد شد بلکه درآمدهای دولت را نیز در این بخش افزایش خواهد داد.

بغزیان افزود: در این میان به دلیل وابسته بودن قیمت نفت و بنزین در تمام دنیا به رغم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ولی به دلیل افزایش نرخ دلار، همچنان زمینه جهت شفاف تر کردن قیمت بنزین وجود دارد که در همین رابطه افزایش نرخ بنزین می تواند هم باعث اصلاح مصرف در میان مصرف کنندگان بنزین باشد و سرمایه گذاران خصوصی را به ورود در عرصه پالایشگاهی مشتاق تر می سازد.