کد خبر : 178615 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر - 15:58
عضو انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت و گو با نوآوران آنلاین: افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم زمستان سال جاری/ قیمت مسکن سال 98 پایان امسال تعیین می شود همزمان با افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر کارشناسان مسکن و اقتصاد دانان معتقدند وضعیت ایجاد شده در مسکن در نیمه دوم سال 97 هم ادامه خواهد یافت و شاهد رکود در این بازار در کنار تورم قیمتی خواهیم بود.

نوآوران آنلاین- درهمین ارتباط حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت و گو با نوآوران آنلاین ؛ در خصوص وضعیت بازار مسکن همزمان با فرا رسین فصل زمستان اظهار داشت: در حال حاضر بازار مسکن پس از گذران 5 سال دوره رکود که تا اخر سال 96 ادامه داشت در سال 97 روندی افزایشی را تجربه کرد . از این رو طبیعی بود که شاهد افزایش قیمت نرخ در این بازار باشیم.

این کارشناس بازار مسکن یاد آور شد: از سوی دیگر رشد فزاینده قیمت ارز در بازار موجب شد که تحت تاثیر این موضوع کل کالاها در بازار با افزایش قیمت مواجه شوند. از جمله بخش مسکن طبیعتا بخش مسکن به دلیل بالا رفتن قیمت زمین و به اضافه خدمات و قیمت مصالح ساختمانی طبیعی بود که روندی افزایشی را تجربه کند.

وی در ادامه با بیان این که در شش ماه نخست سال جاری میانگین بین 25 تا 30 درصد در نقاط مختلف کشور شاهد افزایش قیمت مسکن در کشور بودیم یاد آور شد:  پس از مهر ماه به دلیل این که وارد فصل پاییز می شویم به دلیل این که مدارس آغاز می شوند در نتیجه تقاضا برای ملک روندی کاهشی پیدا می کند وما اگر کاهش تقاضا را در بازار مسکن کشور شاهد هستیم باز می گردد به تغییرات فصلی و فروکش کردن نوسانات قیمت ارز اما این دلیل نمی شود که قیمت مسکن به همین شکل باقی بماند. چرا که این موضوع به عوامل مختلف بستگی دارد.

این کارشناس بازار مسکن یاد آور شد: اکنون که نوسانات ارز در بازار کنترل می شود ولی شاهد هستیم که تقریبا 200 درصد ارز در بازار افزایش یافته است اما مسکن 200 درصد افزایش قیمت را در بازار تجربه نکرده است. بنابراین جا دارد که همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت مسکن نیز از 100 درصد فراتر برود.

محتشم خاطرنشان کرد: در این شرایط به دلیل این که تقاضا برای خرید وجود دارد اما قدرت خرید برای متقاضی وجود ندارد از این رو کنترل موجب شده است که مسکن در شرایط فعلی همزمان با کاهش تقاضا از روندی افزایشی برخوردار نباشد.

عضو انجمن انبوه سازان استان تهران ، در صورتی که این روال ادامه پیدا کند تا نیمه دوم زمستان اتفاقی رخ نخواهد داد به شرطی که  نوسانات بازار کنترل شود اما در نیمه دوم زمستان سال جاری به دلیل بحث پیشگیری از افزایش قیمت در سال بعد افزایش قیمت در بازار مسکن وجود دارد.