کد خبر : 178850 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۲۳ آذر - 16:01
محمد غرضی در گفت و گو با نوآوران آنلاین تشریح کرد: چرا ریال ایران بی ارزش شد؟ از 6 سال پیش تا کنون حال پول ملی کشور چندان مناسب نیست. از سال 1391 که هر دلار تقریباً به مبلغ 1100 تومان به فروش می رسید تا امروز که قیمت هر دلار به بیش از 9000 هزار تومان به فروش می رسد نشانه های بی ارزش شدن پول ملی کشورمان به وضوح دیده می شود و این بدان معناست که ارزش پول کشورمان طی این 6 سال 9 برابر کاهش یافته است

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط محمد غرضی وزیر اسبق نفت در گفت و گو با نوآوران آنلاین با انتقاد از سیاست های غلط اقتصادی دولت اظهار کرد: اعمال سیاست های اشتباه دولت گذشته موجبات افزایش نرخ ارز ، تورم و پی آن کشور ارزش پولی ملی را در کشور فراهم کرد.

وی، با بیان این که نرخ ارز همزمان با آغاز فعالیت دولت خاتمی در کشور 450 تومان در کشور بود عنوان کرد: همزمان با آغاز به کار دولت نهم نرخ ارز به 900 تومان افزایش یافت، این در حالیست که به دلیل سیاست های اشتباه دولت شاهد افزایش قیمت دلار و سکه در بازار بودیم.

وزیر اسبق نفت، متوسط درامدهای نفتی را در دولت خاتمی میانگین سالیانه 30 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود:  در مجموع دولت اصلاحات 240 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت. این در حالیست که در دولت نهم و دهم مجموع درامدهای نفتی 600 میلیارد دلار برآورد می شود به طوری که ما همزمان شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشور بودیم.

غرضی، با بیان این که میانگین نرخ رشد اقتصادی در دولت اصلاحات میانگین سه تا 5 درصد بود اظهار کرد: در دولت فعلی نه تنها شاهد افزایش نرخ رشد اقتصادی نبودیم بلکه در برخی از سال ها میانگین نرخ رشد در کشور منفی شد در نتیجه به تبع آن شاهد کاهش ارزش پول ملی در کشور بودیم.

وی ادامه داد: به دلیل عدم تزریق منابع قدرت خرید مردم برای خرید کالاهای اساسی خود سیر نزولی داشته است. به طوری که طی سال های اخیر تقاضای موثر روندی نزولی داشته است. زمانی که مردم پولی برای خرید در کشور نداشته باشند تورم سیر نزولی پیدا می کند. از این رو سیاست کاهش نرخ تورم زمانی می تواند موجبات توسعه اقتصادی را در کشور فراهم کند که مردم قدرت خرید بالایی داشته باشند . از سوی دیگر به دلیل کاهش تقاضا در اقتصاد ما شاهد تعمیق رکود در کشور هستیم. به طوری که در حال حاضر قدرت خرید و تقاضا روندی نزولی پیدا کرده است.