کد خبر : 182682 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ بهمن - 13:30
کشتی آلیش بانوان در گود بی‌توجهی! از تیرماه ماه سال جاری که مسابقات قهرمان کشوری کشتی آلیش بانوان و پس از آن چند مرحله اردوی تیم ملی برگزار شد، بانوان این رشته در هیچ رویداد داخلی و خارجی شرکت نکردند و نیازمند توجه ویژه فدراسیون کشتی هستند.

نوآوران آنلاین- پس از لغو اعزام تیم ملی کشتی آلیش بانوان به مسابقات قهرمانی جهان که به دلیل مشکلات مالی اتفاق افتاد، این رشته مورد بی‌توجهی فدراسیون کشتی قرار گرفت. پس از این موضوع هیچ مسابقه‌ای در سطح کشور برگزار نشد تا بانوان آلیش کار بتوانند آمادگی خود را حفظ کنند و از شرایط مسابقه دور نشوند. فدراسیون معتقد بود که باید ابتدا تقویم اتحادیه جهانی را ببینیم و سپس برنامه‌های داخلی را متناسب با رویدادهای پیش رو تنظیم کنیم اما واقعاً تا چه اندازه این عقیده درست و حرفه‌ای است؟ اگر مسابقه‌ای در سطح جهانی برگزار نشود آیا باید بانوان این رشته را فراموش کرد و امکان رقابت‌های داخلی را برای‌شان فراهم نکرد؟ حتی اگر مسابقه‌ای هم برگزار شود آیا با دو یا سه ماه تمرین و یک دور مسابقه انتخابی برای تیم ملی می‌توان ملی‌پوشان را آماده مبارزه کرد و انتظار مدال از آنها را داشت؟

کشتی آلیش از سال ۱۳۹۳ تحت نظر فدراسیون کشتی قرار گرفت اما از آن زمان هنوز لیگی ندارد. آیا فدراسیون کشتی به زمانی بیشتر از ۴ سال نیاز دارد تا مقدمات برگزاری لیگ را فراهم کند؟ تجربه تشکیل لیگ در سال اول فعالیت کشتی کلاسیک بانوان و سایر فعالیت‌هایی چون برگزاری مسابقات قهرمانی کشوری، انتخابی تیم ملی، مسابقات عمومی و حضور در تورنمنت بین‌المللی لبنان بیانگر این است که فدراسیون توانایی فعالیت‌های بیشتر در زمینه کشتی آلیش را هم دارد اما واقعاً چرا هنوز فعالیتی جدی در این رشته صورت نگرفته؟

وضعیت مبهم کشتی آلیش ما را بر آن داشت تا با فراست مبتدی، سرمربی تیم ملی کشتی آلیش بانوان گفت‌وگویی داشته باشیم. او از وضعیت این رشته گله کرد و از پایین آمدن انگیزه بانوان علاقه‌مند به آلیش خبر داد اما این مربی همچون سایر آلیش کاران چشم انتظار برنامه‌های فدراسیون کشتی است تا به بهانه شرایط نابسامان اقتصادی فراموش نشوند.

مبتدی بی توجهی به آلیش را با بهانه معرفی کشتی کلاسیک غیر قابل قبول دانست و بیان کرد: درست است که کلاسیک رشته‌ای نوپا است که به دنیا معرفی کردیم اما رشته اصلی من آلیش است و به آن تعهد دارم. اینکه به خاطر معرفی رشته نوپایی مثل کلاسیک که معلوم نیست نتیجه بدهد یا نه، رشته ریشه دار آلیش را قربانی کنیم اصلاً با منطق جور در نمی‌آید. کسانی که سال‌ها زحمت کشیدند به راحتی کنار گذاشته شوند چون می‌خواهیم رشته جدیدی را معرفی کنیم؟ اگر به بهانه اضافه کردن رشته‌ای جدید، رشته‌های دیگر را نادیده بگیریم که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

سرمربی تیم ملی کشتی آلیش بانوان در پاسخ به این سوال که آیا موافق این نظر هستید که باید ابتدا مسابقات جهانی مشخص باشد و سپس بر اساس آن برای آلیش برنامه‌ریزی کرد موافق هستید؟ گفت: گاهی حرف‌هایی زده می‌شود که واقعاً من هم درک نمی‌کنم. تقویم آلیش در سایت اتحادیه جهانی قبل از شروع سال ۲۰۱۹ ثبت شده است، پس آنها تقویم را بستند و ما تقویم‌مان مشخص نبوده. الان در سایت اتحادیه جهانی برای کشتی کلاسیک برنامه‌ای ثبت نشده اما مسابقات کشوری و سه فصل لیگ آن برگزار شد.

او در این زمینه افزود: اینکه انتظار بکشیم تا ببینیم برنامه‌ای در سایت جهانی آمده یا خیر اصلاً موجه نیست. اصلاً فرض را بر این بگذاریم که مسابقه‌ای با تأخیر ثبت شود، مثلاً تیر ماه مسابقه داشته باشیم و خرداد در سایت اتحادیه برود، نباید تا خرداد هیچ حرکتی انجام دهیم؟ مگر چنین چیزی می‌شود. ما هم سال گذشته با این مشکل روبه‌رو شدیم، می‌گفتند برنامه‌ای درسایت اتحادیه جهانی نیست در صورتی که آمده بود و ما مسابقاتمان را با تأخیر برگزار کردیم.

سرمربی تیم ملی کشتی آلیش بانوان به وضعیت کشتی آلیش بعد اعزام نشدن به مسابقات جهانی سال ۲۰۱۹ گفت: وقتی به مسابقات جهانی اعزام نشدیم انگیزه از بانوان آلیش کار گرفته شد. از آن زمان جز دو دوره کلاس مربیگری هیچ برنامه دیگری در سطح کشور نداشتیم. مسابقات جهانی و آسیایی این رشته به راه است و این‌گونه نیست که بگوییم چون در ایران به خاطر مسائل اقتصادی حرکتی انجام ندادیم پس در دنیا هم تعطیل شده. با توجه به اینکه شهریور ماه سال ۹۸ مسابقات جهانی آلیش در کره‌جنوبی برگزار می‌شود و در تقویم اتحادیه جهانی هم آمده قرار است اردیبهشت ماه ۹۸ مسابقات قهرمان کشوری برگزار شود. اگر اتفاق خاصی نیفتد احتمالاً تا اعزام به کره بین سه تا پنج اردو هم داشته باشیم.

مبتدی در پاسخ به این سوال که آیا امسال به صورت قطعی به مسابقات جهانی اعزام می‌شوید یا خیر؟ گفت: نمی‌دانم. سال گذشته یک درصد هم احتمال نمی‌دادم اعزام نشویم. همه چیز آماده بود اما یک روز قبل از پرواز گفتند اعزام نمی‌شویم. نمی‌توانم از الان بگویم قطعاً اعزام می‌شویم یا خیر. اما نایب رئیس فدراسیون در جلسه کمیته مربیان به صورت علنی اعلام کرد که شهریور ماه اعزام جهانی داریم. هر چند شرایط اقتصادی کشور فدراسیون‌ها را در وضعیت سختی قرار داده اما امیدوارم همه چیز به سرانجام خوبی برسد و نگاه ویژه‌ای به کشتی آلیش بیندازند.