کد خبر : 182703 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ بهمن - 15:24
آغاز و تقویت ارتباط دینی و فرهنگی با ژاپن در نودمین سال روابط دیپلماتیک ابوذر ابراهیمی‌ترکمان از ۱۷ تا ۲۱ بهمن‌ماه جاری، به کشور ژاپن سفر کرد تا طی آن، هم گفت‌وگوهای دینی دو کشور (اسلام و شینتو) را آغاز کند و هم ارتباطات فرهنگی ایران و ژاپن را تقویت بخشد؛ سفری که در نودمین سال برقراری روابط رسمی دیپلماتیک دو کشور انجام شد.

نوآوران آنلاین- ابوذر ابراهیمی‌ترکمان - رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - برای افتتاح و شرکت در اولین دور گفت‎وگوی دینی ایران و ژاپن به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور، به ژاپن سفر کرد. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جریان این سفر با رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن، رئیس کتابخانه ملی مجلس ژاپن و رئیس دانشگاه کوگاکان ژاپن دیدار کرد و در نشستی با حضور تعدادی از ایران‎شناسان و اسلام‎شناسان ژاپنی شرکت کرد.

دیدار با رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن
نخستین برنامه ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در سفر به سرزمین آفتاب تابان در شرق دور، دیدار با نوبوئو تاناکا، رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن بود. این دیدار روز جمعه ۱۹ بهمن‌ماه با حضور رحمانی موحد، سفیر و حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی و بنی‎هاشمی، رایزن علمی ایران در ژاپن انجام شد و در آن در خصوص توسعه همکاری‌ها به ویژه آغاز گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و ژاپن و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک گفت‌وگو به میان آمد.

ابراهیمی‌ترکمان در این دیدار با اشاره به جایگاه مهم بنیاد صلح ساساکاوا از یک سو و حوزه فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جهان، تأکید کرد: این دو مجموعه می‌توانند در راستای اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و نشست‌های تخصصی اقدامات جدی را به عمل آوردند و آمادگی اینکه در این زمینه همکاری مشترک و منسجم عملیاتی شود، وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه در شرایط امروز، مهم‌ترین راهکار برای برون‎رفت از مشکلات و بحران‌های عرصه بین‌المللی، گفت‎وگو و ایجاد شناخت بهتر و دقیق‌تر از اشتراکات فرهنگی میان ملت‌هاست، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تا کنون بیش از یکصد گفت‎وگوی دینی و فرهنگی را با کشورهای مختلف به انجام رسانیده است و امیدواریم برگزاری اولین دور گفت‌وگوهای ایران و ژاپن در شهر ایسه، بتواند زمینه شناخت هر چه بیشتر دو ملت بزرگ ایران و ژاپن را فراهم آورد و اینگونه برنامه‌ها و نشست‌ها در زمینه‌های مختلف ادامه یابد.

تاناکا، رئیس بنیاد صلح ساساکاوا، هم ضمن تأکید به جایگاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به ابراهیمی‌ترکمان، گفت: از اینکه این مجموعه مهم با مدیریت شما به فعالیت‌های ارزشمند خود در تعمیق روابط فرهنگی ایران و ژاپن اقدام می‌کند، بسیار خرسندیم. همچنین باید عنوان کنم؛ همواره در خصوص فرهنگ و تمدن ایران سخن گفته‎ام و امیدوارم که بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی را عملیاتی کنیم.

بازدید از کتابخانه ملی مجلس ژاپن

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه برنامه‌های خود در جریان سفر به ژاپن، از کتابخانه ملی مجلس این کشور بازدید و با رئیس آن گفت‌وگو کرد. تأکید بر توسعه همکاری‌ها از جمله مباحث مطروحه در این دیدار بود.

رِییس کتابخانه ملی مجلس ژاپن در این دیدار گزارشی درباره فعالیت‌های کتابخانه ارائه کرد و در ادامه خواستار توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی شد.

ابوذر ابراهیمی‎ترکمان هم گفت: کتابخانه‌های ملی نقش بسیار تأثیرگذاری در ارتقای شناخت و توسعه روابط فرهنگی ایفا می‌کنند. این بستر می‌تواند زمینه‌های مناسبی برای همکاری‌های فیمابین طراحی و اجرا ایجاد کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این دیدار که با حضور حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی و بنی‎هاشمی، رایزن علمی کشورمان در ژاپن انجام شد، به آغاز نودمین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن اشاره و تأکید کرد: با توجه به سابقه روابط بیش از ۱۴۰۰ ساله، ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی میان ایران و ژاپن وجود دارد و دو ملت بزرگ این دو کشور، شناخت مثبتی نسبت به یکدیگر داشته و دارند. امیدوارم بتوانیم در این فرصت مهم، شاهد توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف باشیم.

شرکت در نشست ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان ژاپنی

ابوذر ابراهیمی‎ترکمان که برای افتتاح و شرکت در اولین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن به این کشور سفر کرده بود، به دعوت رایزنی فرهنگی ایران و به میزبانی سفیر کشورمان در توکیو، در محل اقامتگاه سفارت ایران با چند تن از ایران‎شناسان و اسلام‎شناسان ژاپنی دیدار کرد و با آنان در فضایی صمیمانه به گفت‌وگو نشست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار که با حضور رحمانی‌موحد، سفیر، حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی و بنی‎هاشمی، رایزن علمی ایران در ژاپن انجام شد، با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند و بسیار بالای دو تمدن و کشور بزرگ ایران و ژاپن گفت: شاید در میان بسیاری از کشورهایی که ایران‎شناسی و اسلام‎شناسی در آنان رونق دارد، ژاپن پیشرو در مطالعات ایران‎شناسی است و در ایران هم مطالعات مرتبط با ژاپن‎شناسی و کتب مرتبط با رونق فراوانی پیگیری و دنبال می‌شود و این نشان‎دهنده علاقمندی‌های فراوان نخبگان، فرهیختگان و مردم بزرگ دو کشور به فرهنگ و تمدن یکدیگر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنانش تأکید کرد: دو کشور در سال ۲۰۱۹ نودمین سال روابط را جشن می‌گیرند؛ اما این دو کشور مهم و تأثیرگذار در غرب و شرق آسیا همواره روابط تاریخی، کهن و مهم را در بیش از ۱۴۰۰ سال گذشته تجربه کرده‎اند و امیدواریم این روابط همواره رو به رشد و توسعه باشد.

در این دیدار ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان ژاپنی هم به بیان توضیح درباره رشته‌های تخصصی و برخی از ضرورت‌ها در این زمینه پرداختند.
افتتاح نخستین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن
نخستین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن با عنوان «جایگاه خانواده در اسلام و شینتو» بیستم بهمن‌ماه در معبد ایسه ژاپن به طور رسمی گشایش یافت.

این دور از گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای عالی ادیان جمهوری اسلامی ایران، شیمیزو، رئیس دانشگاه کوگاکان ژاپن (مهم‌ترین مرکز تربیت و آموزش شینتوئی در شهر ایسه)، حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی ایران در ژاپن، حجت‎الاسلام حکیم‌اللهی، استاد دانشگاه و نماینده مقام معظم رهبری در اندونزی، حجت‎الاسلام ابراهیم ساوادا، معاون دانشگاه بین‎المللی المصطفی (ص) ژاپن، شخصیت‌های برجسته فرهنگی، اساتید دانشگاهی، نمایندگان معبد ایسه (مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین معبد شینتوئی) و جمعی از علاقمندان و مخاطبان ژاپنی، در شهر ایسه ژاپن برگزار شد.

در این گفت‌وگوی دینی، علاوه بر اندیشمندان اسلامی، عالمان مذهب شینتو از جمله سانو، استاد دانشگاه ریوکوکو و اسلام‎شناس، تاکاشی ماتسوموتو، مدیر گروه مطالعات شینتویی دانشگاه کوگاکان، ماساناری ایتایی، استاد مرکز توسعه آموزشی دانشگاه کوگاکان، عالی‎مقام هیتوشی اوکائیچی، رئیس پژوهشکده سازمان معابد شینتوئی (ایزدکده‌های) ژاپن، عالی‎مقام تاتسومی یوشیکاوا، از مقامات عالیرتبه مقام نه گی شینتو (ایزدکده) ایسه، هاروئو ساکورائی، استاد تحصیلات تکمیلی دانشگاه کوگاکان و … به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند.

ابراهیمی‎ترکمان: گفت‌وگوهای دینی، زمینه‎ساز صلح جهانی است

ابوذر ابراهیمی‎ترکمان، رئیس این سازمان در سخنرانی افتتاحیه خود در گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن، برگزاری این نشست را در شناخت بهتر دو ملت از یکدیگر بسیار مهم ارزیابی کرد و با تأکید بر اشتراکات فرهنگی دو کشور، گفت: گفت‌وگوهای فرهنگی و دینی، زمینه‎ساز توسعه صلح، امنیت و آرامش برای همه جهان است.

رئیس شورای عالی ادیان جمهوری اسلامی ایران همچنین در این سخنرانی با اشاره به سابقه روابط فرهنگی دو کشور، امضای موافقتنامه فرهنگی فیمابین و تأسیس رایزنی فرهنگی ایران در توکیو به منظور توسعه این روابط، گفت: جذابیت و شکوه تاریخ و تمدن ایران نزد ژاپنی‌های فرهنگ‎دوست از یک سو و احترام فراوان و علاقمندی مردم بزرگ ایران به ملت و مردم بزرگ ژاپن از سوی دیگر عامل مهم و مؤثری برای گسترش تعاملات و روابط فرهنگی بین دو کشور بوده و هست.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد که این دور از گفت‌وگوها با تأسیس انجمن گفت‎وگوی دینی ایران و ژاپن، تداوم یابد. ابراهیمی‌ترکمان همچنین برگزاری دور بعدی این گفت‌وگوها در ایران و به میزبانی مرکز گفت‏وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را مورد اشاره و تأکید قرار داد.

گفتنی است؛ نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و دانشگاه کوگاکان ژاپن و حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران، مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معبد ایسه ژاپن، برگزار شد.