کد خبر : 184763 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۲۵ اسفند - 14:03
تشریح مهمترین اقدامات کمیته ملی المپیک در سال ۹۷ از زبان صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۷ را تشریح کرد.

نوآوران آنلاین- سید رضا صالحی امیری در مورد عملکرد کمیته ملی المپیک در سال ۹۷، بیان کرد: اولین اقدام که می‌توانم به عنوان دستاورد یک سال گذشته بگویم انسجام و وحدت بود و تلاش کردیم از حاشیه دوری کنیم و به مسائل اصلی بپردازیم و وارد حاشیه نشویم. به نظرم آن چیزی که به ورزش ایران لطمه زده حاشیه بوده است. نتیجه پرهیز از حاشیه انسجام میان ارکان ورزش و آغاز مسیر توسعه و جهش است.

دومین اقدام، تدوین برنامه استراتژیک بود و ما نقشه راهی داریم و برای آینده و بایدها و نبایدها مشخص کرده‌ایم و خوشبختانه این برنامه نهایی شد و در هیات اجرایی تصویب و به مجمع هم ارائه شد. اقدام بعدی ما رویکرد فرهنگی به ورزش قهرمانی است. ما معتقدیم رسیدن به سکو و مدال مقدمه‌ای برای رسیدن به مرام پهلوانی است. بین قهرمان و پهلوان مرز قائل هستیم. ما در ابعاد ورزش باید روح اخلاق، معرفت، همگرایی بدمیم و مردم ورزش را به عنوان جامعه اخلاقی بدانند.
او ادامه داد: اقدام سوم اجتماعی کردن ورزش بود. ورزش بستری است برای ایجاد شادی اجتماعی و اینکه جامعه احساس غرور و غیرت کند. ملت از ظرفیت‌های ورزش قهرمانی احساس غرور و نشاط کنند. هر زمان یک قهرمان از مردم فاصله بگیرد از ارزش‌های اجتماعی فاصله می‌گیرد. ما به مقوله برابری جنسیتی باور داریم و متعلق به تمام مردان و زنان ایرانی است.
اقدام چهارم دیپلماسی بین المللی بود و تلاش کردیم تا کرسی بگیریم. بیش از ۳۰ مذاکره با مسئولان IOC ،OCA و فدراسیون‌های جهانی داشتم. آخر کار هم توانستیم به عضویت هیات اجرایی شورای المپیک آسیا در بیاییم. ما برای کسب کرسی‌های جدید تلاش می‌کنیم.
اقدام پنجم شفافیت مالی، رسانه‌ای و قانونی است. آنچه منابع ورودی بود و مصارف را اعلام کنیم. معتقدیم جامعه و رسانه‌ها نامحرم نیستند و مردم حق دارند بدانند و مسئولیت وظیفه دارند اطلاع رسانی کنند. از این منظر به رسانه‌ها پاسخگو بودیم و هستیم. تمام دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند.

صالحی امیری همچنین گفت: ما بازی‌های آسیایی و المپیک جوانان را به خوبی پشت سر گذاشتیم که ۲ میلیون دلار برای آنها هزینه کردیم. همکاران ما تلاش کردند این دو رویداد در شان ورزش قهرمانی برگزار شود و بدون چالش از آن عبور کردیم. دستاوردهای آن هم قابل دفاع است. مجموعه تحولات ورزش بیانگر جهش در سال ۹۸ و المپیک ۲۰۲۰ است. ما تدوین تاریخ شفاهی ورزش ایران را هم دنبال کردیم تا یک صد سال ورزش ایران را تنظیم و تصویر کنیم. حدود یک صد پروژه در چهار سطح تعریف شده است. ما در جلسه آخر هیات اجرایی تصویب کردیم بانک اطلاعاتی عکس فارسی را خریداری کنیم تا جامعه رسانه‌ای به تمام تصویرهای ۵۰ ساله گذشته دسترسی داشته باشند.
او ادامه داد: اقدام دیگر ما در سال ۹۷ تلاش برای راه اندازی موزه المپیک و پارالمپیک بود و به زودی در بهار ۹۸ شاهد راه اندازی آن خواهیم بود. موزه یادآوری دقایقی است که در عرصه‌های جهانی خلق شده است. دو و نیم طبقه از ساختمان کمیته ملی المپیک به افتتاح موزه اختصاص داده شده است. این موزه متعلق به مردم ایران است و ما وزارت ورزش و کمیته پارالمپیک امانت دار خواهیم بود.

رییس کمیته ملی المپیک با اشاره به راه اندازی کمیسیون‌ها گفت: ما ۱۷ کمیسیون تخصصی و با عضویت تقریبی ۱۵۰ نفر را فعال کردیم. روسای کمیسیون‌ها در قالب شورای راهبردی جلسه ماهانه دارند. برای سال ۹۸ برنامه کمیسیون‌ها تدوین شده است. کمیسیون‌ها اتاق فکر و بازوهای مشورتی کمیته ملی المپیک است.

او افزود : نوسازی و بازسازی سخت افزاری آکادمی ملی المپیک و کمیته ملی المپیک از دیگر اقدامات ما بود. نوع برنامه ریزی و طراحی به گونه‌ای است که پاسخگوی ورزش قهرمانی باشد.
صالحی امیری با اشاره به تلاش برای گسترش آموزش گفت: ما تلاش کردیم به مقوله آموزش توجه داشته باشیم . یکی از حوزه‌ها روانشناسی است که در این دوره جدی تر به آن پرداخته شد. ما همچنین تلاش کردیم به پیشکسوتان توجه کنیم. پیشکسوتان ریشه‌های درخت سبز ورزش ایران هستند. با وزیر توافقاتی داشتیم برنامه ریزی جدی تر برای توجه به نیازهای پیشکسوتان داشته باشیم.

صالحی امیری همچنین گفت: ما تلاش کردیم تعامل با رسانه‌ها داشته باشیم. آنچه در سال ۹۷ انجام شد حاصل تلاش همکاران من بود. کاستی‌ها را به پای ما بنویسید و موفقیتی بود به پای قهرمانان و رسانه‌ها بگذارید. امیدوارم در سال ۹۸ کارنامه درخشان‌تری داشته باشیم.