کد خبر : 184856 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند - 15:29
اعلام اولویت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در سال 98 اولویت‌های اداره ‌کل هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۸ به ترتیبی تعیین و اعلام شده‌اندکه بسیاری از آن‌ها از وظایف اصلی و عادی این اداره کل محسوب می‌شوند.

نوآوران آنلاین- در سومین جلسه شورای راهبردی تئاتر که روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند برگزار شد، ۱۰ موضوع به عنوان اولویت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۸ تصویب و اعلام شد که البته به جز چند مورد، بیشتر آن‌ها اتفاق ویژه‌ای نیستند و درواقع مواردی هستند که در هر شرایطی انتظار پیگیری آن‌ها وجود دارد.

این اولویت‌ها عبارتند از:

۱. نظر به اینکه نقش‌های تکلیف‌شده قانونی به اداره کل هنرهای نمایشی، امور سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های تئاتر است و پرداختن به دیگر امور، از جمله امور تصدی‌گری و اجرا، علاوه بر موانع قانونی در ایفای مناسب نقش‌های تکلیفی، ایجاد اختلال می‌کند، مقرر شد اداره کل حداکثر تلاش خود را به منظور تشکل‌بخشی به هنرمندان تئاتر و تقویت تشکل‌های موجود، به‌خصوص خانه تئاتر و واگذاری حداکثری امور اجرایی و تصدی‌گری به آن‌ها و از جمله مهیا نمودن و برخورداری از امکان مطالبه‌گری و پی‌گیری‌های منتج به نتیجه از طریق تشکیلات صنفی، مبذول دارد.

۲. تهیه، ثبت و در اختیارگذاری اطلاعات کاربردی با موضوع تئاتر و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد «بانک اطلاعات تئاتر کشور»

۳. ضابطه‌مندی تمامی فعالیت‌های مرتبط به تئاتر

۴. مطالعه جدی در مورد نحوه و چگونگی برگزاری جشنواره‌ها و به‌خصوص جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر

۵. تلاش برای بالفعل کردن امکانات و فرصت‌های بالقوه موجود برای توسعه و ارتقای تئاتر از جمله فعال کردن سالن‌های موجود در کشور یا شناسایی و معرفی امکانات و فرصت‌ها و بودجه‌های دولتی، عمومی یا خصوصی با تأکید و در اولویت قرار دادن مضاعف نقش شهرداری‌ها، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

۶. حمایت همه‌جانبه و افزایش روش‌ها و فرصت‌های حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

۷. حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری‌های مردمی با جست‌وجوی روش‌های ایجاد امکان برخورداری از صرفه اقتصادی و در اولویت قرار دادن اهداف فرهنگی، به‌عوض اهداف اقتصادی و تجاری، در چهارچوب ایجاد و توسعه تئاترهای جامعه‌بنیان (Community theatre)

۸. حمایت از انجام پژوهش‌ها و مطالعات تئاتری و تأسیس حداقل یک «مرکز پژوهش‌های تئاتر»

۹. تمرکز بر طراحی «طرح ملی حفظ نمایش‌های سنتی و آئینی ایران»

۱۰. توجه به ثبت تاریخ شفاهی تئاتر

متن کامل صورت‌جلسه این شورا در سایت «ایران تئاتر» منعکس شده است.