کد خبر : 186848 تاریخ : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت - 09:39
آزادسازی هفت هکتاری حریم منطقه 5 با استناد به قانون هفت هکتار از اراضی باغات پیرامون روستای سولقان در حریم منطقه 5 با مشارکت اداره حریم شهرداری منطقه ،جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و نیروهای امداد پلیس امنیت عمومی ناجا آزاد سازی شد.

نوآوران آنلاین- به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 5، تعدادی از باغداران متخلف ، بدون اخذ مجوز قانونی از جهاد کشاورزی و کمیته فنی حریم، اقدام به تفکیک، دیوار کشی و احداث اتاقک در باغات حوالی روستای سولقان کرده بودند که با دقت نظر اداره حریم شهرداری منطقه و همکاری جهاد کشاورزی، با اخذ دستور قضایی، محدثاتشان تخریب شد.

شهین شفیعی معاون شهرسازی و معماری منطقه در تشریح و تفکیک مسئولیت سازمان ها در حریم منطقه گفت: مطابق قانون توزیع عادلانه آب، اگر بنایی در بستر رودخانه ساخته شود، متولی امر، اداره آب منطقه ای است و هرگونه ساخت و ساز در باغات می بایست، در ابتدا با مجوز کمیسیون تبصره یک اداره امور اراضی جهاد کشاورزی صورت گیرد و مسئولیت ساخت و ساز و تغییر کاربری در باغات با اداره جهاد کشاورزی است .

متولی اصلی باغداری نیز ، جهاد کشاورزی است و اداره منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و امور آب منطقه ، در جایگاه نظارتی در کنار این ارگان ها در امر جلوگیری از ساخت وساز فعالیت می کنند.

وی افزود : همچنین هر ساخت و سازی در حریم راه ها با رعایت نکردن فاصله قانونی از وسط جاده، به متولی امر، اداره راه و شهرسازی شهرستان تهران بر می گردد که پی گیری های قانونی از این ارگان باید دنبال شود و در آخر هر نوع تصرف، در اراضی ومنابع طبیعی نیز بر عهده اداره منابع طبیعی شهرستان تهران است .

وی در تبیین وظایف اداره حریم منطقه افزود : اداره حریم منطقه، با استناد به تبصره ذیل ماده دوم قانون نظارت بر گسترش شهر تهران، به صورت کلی، متولی کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده حریم و خارج از روستا های دارای طرح هادی( حوزه داخلی استحفاظی دهیاری و بخشداری ) را دارد.

قانون تبصره ذیل ماده دوم نظارت بر گسترش شهر تهران به این مطلب اشاره دارد که شهرداری تهران مکلف است، از ساخت ابنیه و تاسیساتی که در حریم  شهر تهران، بدون اخذ مجوز احداث می شود جلوگیری کرده و آن ها را تخریب کند.