کد خبر : 189840 تاریخ : ۱۳۹۸ جمعه ۲۵ مرداد - 17:39
جزئیات برچیده شدن مدارس خشت و گلی در کشور یک هزار مدرسه خشت و گلی برای سال ها چهره نظام تعلیم و تربیت را مخدوش کرده بود؛ اما حالا قرار است دانش آموزان سراسر کشور در جشنی ملی شاهد برچیده شدن کامل این مدارس باشند.

نوآوران آنلاین-حذف مدارس خشتی و گلی از سال 97 به طور جدی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و از ابتدای سال گذشته تا کنون حدود 600 کلاس درس جمع‌آوری شد و در حال حاضر 368 کلاس درس باقی مانده است که سرپرست وزارت آموزش و پرورش وعده داده مدارس باقی مانده را بجز استان سیستان و بلوچستان تا آغاز سال تحصیلی جدید حذف و جشن ملی برچیده شدن این مدارس را برپا کند.

 در این میان با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان به لحاظ محرومیت فضاهای آموزشی دارای بیشترین تعداد مدارس خشتی و گلی بوده و در فرصت اندک باقیمانده تا آغاز سال تحصیلی حذف مدارس خشتی و گلی این استان امکانپذیر نبود؛ خیرین به کمک سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مصمم شدند تا دانش‌آموزان این استان را نیز در برگزاری جشن ملی برچیده شدن این مدارس سهیم کنند.

در همین راستا «میثاق نامه خدمت ماندگار» به منظور "حذف مدارس خشتی و گلی سیستان و بلوچستان تا مهرماه 1398" روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان میان خیرین مدرسه ساز و طرفین دولت به امضا رسید.

در متن این میثاق نامه به همراهی و همگامی برای تحقق عدالت آموزشی و محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی اشاره شده و در آن آمده است که "ما خیرین مدرسه‌ساز پیشرفت و توسعه کشور عزیزمان را در تربیت نیروی انسانی خلاق، متعهد و متخصص می‌دانیم؛ نیروهایی که مرزهای دانش را درنوردیده و از کشورمان یک الگوی مثال‌زدنی در سطح جهان بسازند.

نیل به این موفقیت از گذرگاه «مدرسه ایمن» و فضاهای آموزشی باکیفیت می‌گذرد و با این رویکرد، داشتن مدارس خشتی و گلی و مشابه آن را در شأن دانش‌آموزان عزیزمان نمی‌دانیم و بر حذف آن اهتمام جدی داریم.

مجموعه خیرین مدرسه‌ساز بر این باورند که تحقق آرمان‌های متعالی کشورمان، در سایه پشتیبانی و حمایت از دستگاه عظیم آموزش و پرورش عینیت خواهد گرفت و با برگزاری جشن ملی برچیدن مدارس خشت و گلی در ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۸ و به ویژه در استان سیستان و بلوچستان که همواره موجب سربلندی ایران عزیز بوده است، زمینه اعتلای نظام تعلیم و تربیت بیش از پیش فراهم خواهد آمد."

حذف 168 کلاس درس خشت و گلی تا پایان آبان ماه

مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در همین راستا، به خبرنگاران گفت: سند توسعه آموزشی استان سیستان و بلوچستان در دو بخش فضای آموزشی و نیروی انسانی آماده شده است. سازمان نوسازی کشور به عنوان زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش، استانداری و خیرین ملی میثاق نامه ای با یکدیگر امضا کردند تا سند توسعه را اجرایی کنند.

به گزارش ایسنا،  وی افزود: شروع اجرای سند از حذف مدارس خشت و گلی آغاز شد و روز پنجشنبه کلنگ آن نیز در منطقه سراوان به زمین زده شد.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، 168 کلاس درس خشت و گلی در سیستان و بلوچستان باقی مانده است که تا پایان آبان ماه جمع آوری و کلاس های جدید جایگزین آنها می شود.

وی با بیان اینکه مدارس خشت و گلی ها عمدتا یک کلاسه و دو کلاسه هستند اظهار کرد: کلاس‌های جدید به شیوه صنعتی سازی ساخته می شوند که در مناطق زلزله زده هم امتحان شد و جواب داد و آن را توسعه می دهیم. هزینه تمام شده شیوه صنعتی سازی مشابه شیوه معمول ساخت و ساز است اما سرعت اجرای آن بالاست.

ساخت بیش از 90 کلاس درس جدید توسط 3 استان معین

رضا سرحدی نیا، سرپرست اداره کل نوسازی استان سیستان و بلوچستان نیز در این باره گفت: نهضت حذف مدارس خشت و گلی در کشور آغاز شده و سه استان معین فارس، تهران و خراسان رضوی وارد کار شدند تا سیستان و بلوچستان که بیشترین تعداد مدارس خشت و گلی را داشت از استان های دیگر عقب نماند و در کوتاهترین زمان بتوانیم مدارس خشت و گلی را برچیده و جشن حذف خشت و گلی ها را همگام با مابقی استان ها برگزار کنیم.

وی افزود: از 168 کلاس خشت و گلی باقی مانده، ساخت بیش از 90 کلاس درس را سه استان معین تقبل کردند که البته بودجه آن از محل اعتبارات استانی است و استان‌های معین، مجری هستند. مدارس خشت و گلی باقیمانده را خود استان سیستان و بلوچستان تکمیل می کند.

 تهران 15 کلاس درس در مناطق مرزی و صعب‌العبور سیستان و بلوچستان می سازد

علی شهری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران، در این باره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساخت و جایگزینی هفت مدرسه خشت و گلی شامل 15 کلاس درس در شهرستان های میرجاوه، خاش و لاشار را برعهده گرفته ایم.

وی ادامه داد: تعدادی از این مدارس لب مرز و تعدادی دیگر در مناطق صعب العبورند که حتی امکاناتی چون آب و برق ندارند. سازه‌های ما از نوع صنعتی سازی یا LSF است و حدود چهار میلیارد تومان هزینه در بردارد که از محل اعتبارات ملی استان سیستان و بلوچستان تامین می شود.

 خداحافظی با مدارس خشت و گلی در شهرستان سرباز

سرفراز موصلی، مدیرکل نوسازی مدارس استان فارس نیز با بیان اینکه طرح جمع آوری مدارس خشت و گلی در سراسر کشور از سیاست های وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس است، گفت: به دستور رئیس سازمان نوسازی به عنوان یکی سه از استان معینِ سیستان و بلوچستان انتخاب و در مناطق راسک، پیشین و سرباز مستقر شدیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: حداکثر تا سه ماه دیگر حدود 20 کلاس در قالب 9 مدرسه را تحویل دانش آموزان شهرستان سرباز می دهیم و دیگر در این شهرستان، مدارس خشت گلی نخواهیم داشت.

موصلی با بیان اینکه دو میلیارد تومان برای این در نظر گرفته شده و مبلغی هم برای تجهیزات نیاز است که ظرف یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد، اظهار کرد: این بودجه از محل اعتبارات نوسازی کشور و اعتبارات تخصیصی به سیستان و بلوچستان است و آنطور نیست که اعتبارات استان ما در اینجا مصرف شود. استان های معین، مجری هستند.

وی با بیان اینکه در استان فارس مدارس خشت وگلی نداریم، گفت: 16کلاس داشتیم که سه ماه قبل جمع آوری کردیم و دیگر مدرسه خشت و گلی نداریم.

 محو مدارس خشت و گلی در سراوان

بر اساس این گزارش، جاسم حسین پور، مدیر کل نوسازی مدارس استان خراسان رضوی نیز گفت: پیرو تصمیمات وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس کشور مبنی بر برچیدن ساختمان‌های مدارس خشت و گلی، استان خراسان رضوی نیز به عنوان استان معین سیستان و بلوچستان انتخاب شد.

وی افزود: 62 کلاس درس را در شهرستان‌های سراوان، سیب سوران و مهرستان از استان سیستان و بلوچستان متعهد شدیم که عملیات اجرایی آن شروع و بزودی تحویل دانش آموزان می‌شود.

وی افزود: در خراسان رضوی 9 کلاس خشتی و گلی داشتیم که برنامه ریزی و عملیات اجرایی آن شروع شده و حذف و جایگزینی آنها تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد.