کد خبر : 190401 تاریخ : ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ شهريور - 18:00
کاهش ۱۳رایزن بازرگانی در پی افزایش نرخ دلار رییس اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به کاهش تعداد رایزنان بازرگانی گفت: با افزایش نرخ دلار و کاهش بودجه سازمان توسعه تجارت، تعداد رایزنانی بازرگانی از ۲۱ به ۸نفر رسیده است.

نوآوران آنلاین-محسن ضرابی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با تاکید بر نقش رایزنان بازرگانی بیان کرد: کشورهای توسعه یافته برای توسعه صادرات و بهبود وضعیت واردات و بازارهای داخلی به نقش رایزنان بازرگانی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، اما اگرچه سابقه فعالیت ما در این حوزه به حدود دو دهه می‌رسد ولی نتوانسته‌ایم به نتیجه مطلوبی برسیم.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: افزایش رایزنان بازرگانی نه تنها موجب بهبود تجارت می‌شود، بلکه منجر به تعدد اتاق‌های مشترک ایران با سایر کشور‌ها خواهد شد.

ضرابی افزایش نرخ ارز و کاهش بودجه سازمان توسعه تجارت را از مهم‌ترین دلایل کاهش رایزنان خارجی دانست و گفت: هر رایزن در سال حدود 1.5میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به اینکه ما در حال حاضر 8رایزن داریم سازمان توسعه تجارت در مجموع باید سالانه 12میلیارد تومان در این بخش هزینه کند.

وی افزود: البته قائم مقام وزیر صنعت اظهار کرده که یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان توسعه تجارت در سال جاری افزایش تعداد رایزنان به 15نفر است و با توجه به نقش و اهمیت آن‌ها در امر صادرات و واردات، ما نیز امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

ضرابی با اشاره به نقش اتاق در بهبود فعالیت رایزنان تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر هماهنگی مناسبی بین رایزنان و وزارت امورخارجه ندارد، اتاق بازرگانی باید برای بهبود این ارتباط و هماهنگی بیشتر، اتاق‌های مشترکی به عنوان حلقه واسط در نظر بگیرد.