کد خبر : 201558 تاریخ : ۱۳۹۸ شنبه ۱۳ مهر - 16:40
لغو امتیاز 12 هزار شرکت صوری در مناطق آزاد مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از لغو امتیاز 12 هزار شرکت صوری در این مناطق خبر داد.

نوآوران آنلاین-محسن پوراحمدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه چرا شرکت‌های صوری فعالیت تجاری در مناطق آزاد داشته و از معافیت‌های این مناطق استفاده می‌کنند و حتی بابت فعالیت‌هایی که در داخل کشور دارند مالیات نمی‌پردازند. برنامه مناطق آزاد برای شناسایی این شرکت‌ها چیست، اظهار داشت: شرکت‌های کاغذی برای آنکه از معافیت‌های مناطق آزاد بهره‌مند شوند اطلاعات شرکت خود را در گذشته به صورت دستی و سنتی ثبت می‌کردند بعد از اینکه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل شد همه اطلاعات شرکت‌های فعال در مناطق را در این پایگاه ثبت کردیم و دو سال است این روال ادامه دارد.

مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه برای ثبت شرکت اطلاعات هویتی و مجوز فعالیت شرکت‌ها به همراه آدرس و کدپستی اخذ می‌شود و پس از آ‌ن شناسه ملی برای فعالیت آنها صادر می‌شود، گفت: بعد از ثبت اطلاعات شناسه ملی فعال می‌شود و در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های متعددی برای بنگاه‌ها و شرکت‌ها نسبت به تکمیل اطلاعات خود  انجام شده است و در صورتی که این اقدام صورت نگیرد شناسه ملی آنها لغو می شود و اعتبار خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: یک شرکت  فقط با شناسه ملی معتبر می‌تواند به امر تجارت یا تولید در مناطق  ادامه دهد مثلا برای باز کردن حساب بانکی ارائه  اظهارنامه مالیاتی و خدماتی مانند آن باید شناسه ملی داشته باشند. به همین جهت برخی شرکت‌ها اطلاعات خود را در مناطق ثبت و تکمیل کردند و بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که به هر علتی تا مهلت مقرر نیامدند شناسه ملی آنها از طریق پایگاه‌ اطلاعات اشخاص حقوقی لغو شد و اگر بخواهند به فعالیت ادامه دهند مجوزشان معتبر نیست. زمانی این شرکت‌ها مجبور خواهند شد اطلاعات خود را ثبت کنند که مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی فرا می‌رسد. پوراحمدی عنوان کرد: در خرداد ماه حجم زیادی از شرکت‌ها مراجعه کردند تا اطلاعات فعالیت خود را ثبت کنند مثلا در منطقه آزاد کیش بیش از 12 هزار شرکت ثبت شده که بیش از 6 هزار مورد آنها صوری بود از این تعداد در سه ماهه اخیر با مراجعه و کسب اطلاعات دقیق مجوز ‌آنها فعال شده اما همچنان 5 هزار شرکت غیرفعال در این منطقه وجود دارد و عملا نمی‌توانند فعالیتی در مناطق آزاد و سرزمین اصلی داشته باشند.