کد خبر : 201720 تاریخ : ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر - 17:01
وزیر نفت: منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت نفت کافی نیست وزیر نفت با اشاره به لزوم حضور فعال بخش خصوصی در صنعت نفت، گفت: در گذشته تامین مالی برای اجرای طرح‌های نفتی از طریق صندوق توسعه ملی انجام می‌شد اما منابع این صندوق کافی نیست و بخش خصوصی نیز باید سرمایه حداقلی را در این زمینه تامین کند.

نوآوران آنلاین-«بیزن زنگنه» در پنجمین کنگره نفت و نیرو با اشاره به اهداف این کنگره مبنی بر آینده نگاری فضای کسب و کار در صنعت نفت با محوریت بخش خصوصی، ادامه داد: کماکان طرفیت‌های ما برای توسعه و تحرک صنعت نفت فوق العاده است و این در حالی است که تغییرات زیادی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و کسی فکر نمی‌کرد آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده و نفت و گاز و میعانات صادر کند.

وی افزود: همچنان ما ظرفیت‌های فوق العاده‌ای داریم و نفت می‌تواند محرک و پیشران باشد.

زنگنه گفت: فعال بودن نفت، بخش‌های دیگر اقتصاد را فعال می‌کند و حجم سرمایه‌گذاری‌های عظیم نفت می‌تواند مهندسی و غیر مهندسی را فعال کند و اشتغالزایی به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۳ چشم انداز ۲۰ ساله‌ای برای صنعت نفت طراحی کردیم، ادامه داد: اهداف کلان آن واقع‌گرایانه و در دسترس بود و اکنون نیز همان اهداف دنبال می‌شود.

وزیر نفت تاکید کرد: هر چند سال یکبار ضربات کشنده‌ای بر نفت وارد می‌شود و تحریم‌ها مهمترین ضربه‌ها را می‌زنند و جایگاه ما را در جهان کاهش می‌دهند.

وی به زمینه‌های حضور بخش خصوصی در نفت اشاره کرد و افزود: اولین و شناخته شده‌ترین نقش، فعالیت‌های پیمانکاری است که اکنون به سمت مهندسی، تامین و ساخت (EPC) حرکت می‌کنند.

زنگنه دومین مورد را سرمایه‌گذاری این بخش در حوزه‌های مختلف نفت و خوراک‌های با ارزش عنوان کرد و گفت: با اینکار زنجیره ارزش  تکمیل شده و از خام فروشی جلوگیری می‌کنیم.

وی سومین مورد را ساخت تجهیزات صنعت نفت دانست و افزود: در قراردادهای نفتی نیز تاکید شده برخی کالاها باید از داخل تهیه شود همچنین باید بتوان سیستم‌های مورد نیاز  را ساخت.

به گفته زنگنه، چهارمین مورد، حضور در مباحث بهینه‌سازی مصرف انرژی است که می‌تواند حجم عظیمی از کار را برای مهندسان ایجاد کند اما در سال‌های اخیر به دلیل پرداخت یارانه‌ها متوقف شد.

وی مورد دیگر را حضور بخش خصوصی در اکتشاف و استخراج عنوان کرد و گفت: اکنون که با تحریم‌ها روبه‌رو هستیم، می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

وزیر نفت زمینه بعدی را بازرگانی نفت و فرآورده دانست و ادامه داد: قبلا در برخی فراورده‌ها فعال بودند که باید گسترش پیدا کند.

زنگنه تاکید کرد: با توجه به ابعاد بزرگ صنعت نفت، سه عامل توانمندی و ساختار مناسب، توانمدی تعامل و  سرمایه کافی و توانمندی برای تجهیز منابع مالی از بازارهای پولی و سرمایه برای حصور بخش خصوصی لازم است.

وی تامین سرمایه در مقیاس‌های بزرگ را یکی از مشکلات حضور بخش خصوصی در نفت و بازرگانی نفت عنوان کرد و گفت: تا کنون همه به دنبال منابع صندوق توسعه بوده‌اند اما دیگر جواب نمی‌دهد زیراکمتر به تجهیز سرمایه و اورده بخش خصوصی فکر کرده‌ایم.

وزیر نفت ادامه داد: حتی پیمانکاران بزرگ هم نمی‌توانند خود را با این رویه هماهنگ کند.

وی افزود: باید هر کسی که چرخی از افتصاد کشور را می‌چرخانند تشکر کرد اما ابنکه تنها به دولت بگوییم پول بدهد عملی نیست.

زنگنه تاکید کرد: در قراردادهای فروش نفت کسی که یک کشتی نفت ۶۰۰ میلیارد تومانی معادل ۵۰ میلیون دلار بخرد به چه اطمینانی باید قبل از پرداخت پول، نفت را تحویل وی داد. فردی که می‌خواهد نفت بخرد باید منابع کافی در اختیار داشته باشد زیرا ما بابک زنجانی سنج در صنعت نفت نداریم.

وی گفت: صدها هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور است اما نمی‌توانیم از انها استفاده کنیم و باید راه‌های ابتکاری تا اندازه شرکت‌ها را بزرگ کرده و به روش های جدید تجهیز منابع برسیم.

زنگنه تاکید کرد: اگر با پولی که در جامعه وجود دارد ریال مورد نیاز تامین شود، ارز هم تامین خواهد شد زیرا خود شرکت نفت می‌تواند با ارزی که د ر اختیار دارد می‌تواند تامین کننده ارز باشد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون شرایط دشواری است و باید ازابتکارات خود استفاده کنیم، ادامه داد: باید مقاومت کنیم و اجازه ندهیم عده‌ای به حقوق ملت ایران تجاوز کنند. در این شرایط کارهای بزرگی انجام شده اما نیاز و انتطارات کشور برای رسیدن به صنعت نفتی روزامد نیازمند کار بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی قدم‌های بزرگی برداشته شده، گفت: با جهش دوم پتروشیمی، تولید در این صنعت ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و در ۵ سال بعد از آن و با جهش سوم، ارزش تولیدات پتروشیمی از ۲۵ میلیارد دلار به ۳۷ مییلارد دلار بالغ خواهد شد. البته در جهش سوم تولیدات بیشتر اٌلفینی خواهد بود

به گفته زنگنه، همه بخش دریای پارس جنوبی تا سال بعد تعیین تکلیف می شود و تنها  پالایشگاه فاز ۱۴باقی می‌ماند که تا ۱۴۰۰به نتیجه خواهد رسید.

وی به خروج توتال و cnpc از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: تا پایان سال تکلیف این فاز نیز مشخص خواهد شد.

وزیر نفت به امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد a   اشاره کرد و گفت: تولید نفت در غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه به بالای ۳۵۰ هزار بشکه رسیده و این افزایش تولید با حفاری‌های جدید ادامه دارد.

وزیر نفت افزود: ۹۵ درصد کل جمعی تحت پوشش شبکه گار  قراردارد و در این راه ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه گازرسانی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع تامین شده است.

وی گفت: در زمینه پالایشی افزایش ظرفیت تولید بنزین و کیفیت یورو ۴ در کلان شهرها و تولید و توزیع گازوییل بدون گوگرد محقق شده است. اکنون در همه فرآورده‌ها وضعیت طوری است که مازاد داریم.

وزیر نفت به حمایت این صنعت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپها اشاره کرد و افزود: منطقه وسیعی را برای توسعه استارت‌آپ‌ها در ری اختصاص داده‌ایم تا استارتاپ های خوب انتخاب شود.